Gå til innhold

Snåsamannens synske evner

Anbefalte innlegg

RWS, Folk og dyr har klart seg i årtusener helt fint uten medisiner og sykehus. Det er ikke lenge siden det var vanlig å føde hjemme.

Klart dette er problematisk for legemiddelindustrien, og at det ville lønnet seg å stemple alle tradisjonelle og vanlige behandlingsmåter som "kjerringråd", "alternativt", "kvakksalveri" og lignende?

Eller tenkte du at kraftindustrien ville være en stor pådriver for å gi hele verden gratis energi også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RWS, Folk og dyr har klart seg i årtusener helt fint uten medisiner og sykehus. Det er ikke lenge siden det var vanlig å føde hjemme.

Klart dette er problematisk for legemiddelindustrien, og at det ville lønnet seg å stemple alle tradisjonelle og vanlige behandlingsmåter som "kjerringråd", "alternativt", "kvakksalveri" og lignende?

Eller tenkte du at kraftindustrien ville være en stor pådriver for å gi hele verden gratis energi også?

De klarte seg før i tiden også ja, men til hvilken pris? Dødeligheten den gangen var enorm, men det er lett å glemme her vi sitter ti minutter unna nærmeste lege kontor.....

Det er i den forbinnelse ikke så fordømte lenge siden skolemedisin også ble sett på som whoo av religiøse ignoranter fordi dette la seg borti guds plan eller noe i den duren... Men det ble bevist at dette virket og fikk da fortsette... Mens dagens "helbredere" ble kastet på bål for hekseri... :)

Tror ikke lege middel industrien ville tapt en dritt på det, men om så var er det en sinnsyk dårlig unnskyldning fra deg for at de IKKE vil bevise hva de kan. De som hevder at de kan helbrede VIL altså hjelpe legemiddel industrien da? For det er det du sier...

:roll:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Snasa gubben er vel så sin sak,

Men det er vel han vi diskuterer her er det ikke?

Joralf selv oppfordrer jo alle til å gå til legen først og behandler kun de som ikke får hjelp der.

Hvis du kaller det Humbug å utføre en tjeneste helsevesenet ikke klarer, gratis. Da bør du revurdere ordbruken din.

Lenke til kommentar

Joralf selv oppfordrer jo alle til å gå til legen først og behandler kun de som ikke får hjelp der.

Hvis du kaller det Humbug å utføre en tjeneste helsevesenet ikke klarer, gratis. Da bør du revurdere ordbruken din.

Det ER humbug å lure folk med slikt. Het visstnok kvakksalveri før i tiden og ikke vet jeg om de dømmer folk etter den loven lenger, men de burde kansje det? Alt vi andre som er skeptiske ber om er et lite bevis, det er alt! Og hvorfor kan han egentlig ikke bevise dette? Fordi "kreftene" hans forbyr det? Eller er det fordi han misstenker at dette slettes ikke er annet enn humbug i form av placebo?

Så slutt å syt og forsvare dette hele tiden. Alt som fyren trenger å gjøre er et bitte lite bevis men NEIIIII det går jo ikke....

:no:

Beklager, men jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til slik jeg og til å kreve bevis fra andre en folk som vil at dette skal stemme.... :)

Lenke til kommentar
Det ER humbug å lure folk med slikt. Het visstnok kvakksalveri før i tiden og ikke vet jeg om de dømmer folk etter den loven lenger, men de burde kansje det? Alt vi andre som er skeptiske ber om er et lite bevis, det er alt! Og hvorfor kan han egentlig ikke bevise dette? Fordi "kreftene" hans forbyr det? Eller er det fordi han misstenker at dette slettes ikke er annet enn humbug i form av placebo?

Så slutt å syt og forsvare dette hele tiden. Alt som fyren trenger å gjøre er et bitte lite bevis men NEIIIII det går jo ikke....

:no:

Beklager, men jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til slik jeg og til å kreve bevis fra andre en folk som vil at dette skal stemme.... :)

Han ville ikke kunne dømmes under loven for kvakksalveri, fordi han ikke bedriver det. Han selger ting, og ingenting han gjør har noen som helst negativ virkning. Hva er så viktig med bevis når han hjelper folk?

Lenke til kommentar

Det ER humbug å lure folk med slikt. Het visstnok kvakksalveri før i tiden og ikke vet jeg om de dømmer folk etter den loven lenger, men de burde kansje det? Alt vi andre som er skeptiske ber om er et lite bevis, det er alt!

Her bruker han av sin tid på å hjelpe de som helsevesenet ignorerer, og han gjør det gratis. Han er den snilleste nordmannen jeg har lest om på lenge.

Hvis du vil ha bevis så er det jo det greit, jeg tror ikke han bryr seg om hva du tror. Uansett så er det ganske uforskammet å snakke slik om en person som gjør gode gjerninger..

Lenke til kommentar
Han ville ikke kunne dømmes under loven for kvakksalveri, fordi han ikke bedriver det. Han selger ting, og ingenting han gjør har noen som helst negativ virkning. Hva er så viktig med bevis når han hjelper folk?

Han sprer ubeviste påstander blant folk, det er ikke ulovlig, men forkastelig. Negative virkninger kan være: Folk kan helle mot alternativ istedetfor etablert medisin hvis de tror det virker, folk kjøper bøker/krystaller/tarotkort, folk som OP blir tydeligvis frastjålet sin sunne fornuft og det er generelt fordummende for hele det sosiale landskapet.

Nei snåsamannen er ingen terrorist, men verden hadde vært en mye bedre plass uten kvakksalveri.

Lenke til kommentar

Han sprer ubeviste påstander blant folk, det er ikke ulovlig, men forkastelig. Negative virkninger kan være: Folk kan helle mot alternativ istedetfor etablert medisin hvis de tror det virker, folk kjøper bøker/krystaller/tarotkort, folk som OP blir tydeligvis frastjålet sin sunne fornuft og det er generelt fordummende for hele det sosiale landskapet.

Nei snåsamannen er ingen terrorist, men verden hadde vært en mye bedre plass uten kvakksalveri.

spot on

Lenke til kommentar

Snåsamannen oppfordrer alle "kunder" til å oppsøke lege og som en nødløsning komme til ham. Han gir ingen garantier for at det virker. Så du tror verden hadde blitt et bedre sted å leve uten Snåsamannen? Da mener jeg du har et ganske forvridd menneskesyn.

Endret av ozi3333
Lenke til kommentar

ozi3333: Ikke alltid nei. Slik som snåsamannnen driver med kan faktisk være riskikabelt. Om noen med en alvorlig sykdom kommer til han og tror at han fikser dem så kan dette gi en placebo effekt (uavhengig av hans hensikt) som fjerner symptomene til personen, men som ikke gjør noe med sykdommen. Dette kan føre til at personen slutter med medisiner, behandling, etc.

I tilegg opprettholder folk som dette overtro blant befolkningen.

Lenke til kommentar
Så du tror ikke han hjelper folk?

ikke mer enn en sukkerpille i en boks med påført blankett "smertestillende" hjelper en terminal pasient

Er det noe som ligger på nett TV eller lignende?

Apropos dette med synske folk. Det er en helvettes masse kjeltringer der ute som prøver å lure folk med spåtelefoner eller lignende og noen av disse er ganske grådige.

Det har vel vært et par nordmenn oppigjennom åra som har hatt påstått synske evener. Marcello Haugen og Elisabeth Westereng er vel de mest kjente for noen år tilbake. Mange er selvfølgelig skeptiske men når man selv snakker med gamle familiemedlemmer som har vært i kontakt med dem som aldri ellers forteller skrøner eller dikter opp historier så skjønner man at noen har spesielle evner. Dette er håpløst å forstå for de som ikke har vært i kontakt med dem, men bestefaren min var i kontakt med Marcello for mange herrens år sia og han ble neste skremt over ting Marello som han aldri hadde truffet før, kunne fortelle om min bestefar og ting han hadde opplevd.

Nå har jeg kun hørt om snåsamannen gjennom media så jeg har ingen andrehånds eller førstehåndsopplysninger på han.

Hadde vært artig om NRK hadde tatt inn en vilt fremmed person og fått snåsamannen til å fortelle noe om ham eller hedbrede eller annet.

Elisabeth Westereng kunne få blødninger til å stoppe. Har sett gamle nrk opptak av dette. Hadde vært artig om noen hadde gravd litt i historien og norske synske personer og kommet med litt beviser.

De som har "gaven" er oftet såpass ydmyke at de ikke krever penger for den. De deriot som skal ha en masse penger for helbredelse og håndspålegging er bare kjeltringer. Som de ble nevnt her så bør ikke hele norge gå mann av huse og kjøpe krystaller og tarotkort av den grunn.

Det skader ikke med et åpent sinn, fanatikere på den ene og den andre siden har vi nok av her i veien.

Agnostisk (og offtopic?) hilsen

MazeKing

Lenke til kommentar
Snåsamannen oppfordrer alle "kunder" til å oppsøke lege og som en nødløsning komme til ham. Han gir ingen garantier for at det virker. Så du tror verden hadde blitt et bedre sted å leve uten Snåsamannen? Da mener jeg du har et ganske forvridd menneskesyn.

Jeg sier ikke at han ikke oppfordrer folk til å gå til lege. For all del, snåsamannen virker, ut fra det jeg vet om han, som en av de minst skadelige typene der ute. Han er likevel med på å styrke folks generelle tro på overnaturlige fenomener uten noen som helst bakgrunn i fakta. Han er en av de som gir grobunn for mistillit til legestanden, spesielt for personer som allerede tror på diverse overnaturlige fenomener.

Jeg hadde sett det best om personer som snåsamannen ikke eksisterte, ja, men ikke ta det som at jeg ville tvangstiet eller gjort av med de på annet vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...