Jalla Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Skjønner at det er mange her som plutselig skal belære meg om hvordan ting henger sammen. Fint det, men hør litt etter. Folk(meg selv inkludert) har en tendens til å feie over ting de ikke har interesse av eller tillegger det sine egne forutinntatte meninger. Derfor når jeg kommer med denne historien om et "korttriks", så feier man rett over det. Og legger ikke merke til alt som skrivesMed fare for å bli oversett igjen skriver jeg: det var flere troverdige vitner til stede. Snåsamannen fikk et kort fra en kortstokk hvor han skulle si hvilket det var uten å ha sett på det, og svarte riktig tre av tre ganger, med full overbevisning, med fare for å gruse hele sin "synske evne". Han ble satt på prøve, og svarte helt rett. Og det er det som er så sykt, at han svarte helt rett. Skjønner ikke hvorfor noen ikke har kommentert dette, og anerkjent det faktum at sjansen for å velge ut riktig tre ganger på rad er forsvinnende liten. Ikke at det er et bevis for noe som helst, men det er en forsvinnende liten mulighet for det han gjorde. Det er i det minste utrolig kult. Det er like stor sannsynlighet som å få 6-er 22984 ganger på rad med en terning. Forfatter har selvfølgelig ingen interesse av at dette er "triks", det er ikke trikset, det er slik det skjedde og er referert i boka. Forfatter ønsket å gjøre dette fordi han langt fra var overbevist om Joralfs evner, derfor satte han ham på prøve. Dere kan jo selvfølgelig nekte å tro på alle de som bevitnet dette. En annen ting, fyren har aldri drevet korttriks i det hele tatt. Handler ikke om triks dette her, get it. Det er mye som spiller inn her, en liten kikk inn i kognitiv og evlusjonær psykologi avslører mer enn det jeg syns er behagelig hva hvår hjerne angår. Vi er fulle av tendenser til konfirmasjonsbias, retningsstyrt resonnering og "lappeteppehukommelse". Det site går rett og slett ut på at om vi husker bruddstykker eller mangler bruddstykker av en opplevelse fyller vi hullene med det vi finne rmest sannsynlig ut fra vår egen oppfatning om hvordan ting fungerer. At Hr. Gjerstad har en naturlig evne til å tyde folks sinnsstilstand og samtidig evner å vise stor omsorg kan være forklaringen på alt som rapporteres. Før en konkluderere med den forslitte frasen "det finnes mer mellom Tellus og Ionosfæren en man tror" bør alle naturalistiske forklaringer avvises bortenfor all sannsynlighet. Husk Humes maxim Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 AzureDragon: Som sagt, sjekk ut derren brown. Mye mer imponerende. Han gjør en del sannsynlighetsting i programmene sine som langt overgår det kortgreiene der, men noe av det mest ekstreme er vel i en av kortfilmene sine hvor det handler om å vedde på hester. Han har samlet en del folk fra toppindustrien i hesteveddeløp og de gjør litt forskjellige greier med tall, utvelging av noe, bilder etc. Iallefall så fikk han det helt rett selv om det var noe sånt som 1 til 4 millarder sjangse for at det skulle være rett. Han er også fryktelig flink til å bruke psykologi. I en episode i serien sin så prater han med noen ungdommer og gir en av dem en konvolutt. De andre blir bett om å si en rekke to og tresifre tall, ett hver. De får beskjed om å legge sammen tallene og så sjekke i konvolutten. Riktig tall fikk han der. Dere skal ikke undvurdere hvor lett det er å blir lurt. Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 if you open your mind too much your brain will Fall out Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Man skal huske at om man ikke klarer å påvise slike evner i flere milliarder forsøk, så skal det fortsatt bare ett "vellykket" forsøk for at konklusjonen kan velte helt om. Det hjelper så utrolig lite når faktisk dette ene vellykkede forsøket aldri skjer. dette en vellykkede forsøket blir vel påvist når jesus gjenoppstår men det er noe helt annet når de som blir testet ikke gjør noe av det de påstår at de kan gjøre under kontrollerte forhold, da har de plutselig "mistet" evnen sin eller "føler seg ikke sterk nokk" på det tidspunktet til å utføre mirakelet. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 if you open your mind too much your brain will Fall out The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it. Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Korttriks lurer ikke meg, for å si det sånn. Og i RedaksjonEN vaset han om energinormalisering/overføringer og det ene med det andre som etter mitt syn var det reneste oppspinn. Anekdoter og historier i en bok som har som premiss at Gjerstad er synsk og har legende evner ER IKKE BEVIS på noe som helst. Nei det skal vel mer til for å lure deg. Husk at han var skeptiker FØR han møtte Gjerstad. Det var gjennom disse hendelsene han begynte å stusse. Riktig, ingen beviser til nå. Ingen beviser desverre, ingen i hele boken. Men selv jeg er rimelig overbevist om at NOE er det, fuckings noe er det som vi ikke kan skjønne. Unnskyld men er det virkelig noen som har hørt om et korttriks der du: ikke skal se på kortet, legge det på bordet og deretter si hvilket kort det er? Aldri hørt om. Fordi det er umulig. Men det er jo faktisk ikke umulig. Snåsamannen greier det. Å si rett kort fra en kortstokk tre ganger, er heller ikke et bevis. Riktig det. Det kan for all del være en tilfeldighet. Dere kan jo stå opp imorgen og prøve. Mannen kan lese kort uten å se på de. Jeg trodde dette var umulig. Men life goes on og tilværelsen er plutselig mer spennende... Jeg for min del ville tatt forfatteren av denne boka sin kortstokkhistorie med en semitrailer salt, da han har mye penger å tjene på at snåsamannen blir betraktet som en sensasjon. Endret 18. januar 2009 av Joystick211 Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg hørte dette. Det er helt riktig. Anyways, jeg har store problemer med å forstå hvorfor Ingar Sletten Kolloen og Cato Schiøtz skulle ha ønske om å drive å lyve om dette her. Hvorfor skal noen sammensverge seg for å lyve om slike enkeltepisoder? For å starte en ny kult og tjene masse penger? Kanskje..Kan jeg spørre deg hvorfor vitnene ikke er troverdige? Hva gjør for deg et vitne troverdig? Jeg tror i en setting der alt er kontrollerbart. Klart, mulig du blir sint hvis noen påstår at Snåsamannen har jukset, men vær klar over at det finnes langt langt langt mer imponerende historier der uten enn denne. Og menneskene har vist seg å ikke ha disse evnene når de blir testet. Vi snakker om noe så banalt som kort, et medie alle forbinder med triks. Hvorfor kan ikke fyren levere en vinner Lottokupong istedet, eller noe som virkelig ville stønnet folk. Jeg tror personlig folk ønsker å tro på denne fyren. Han er en hyggelig fyr som gjør ting gratis, og har hjulpet mange uten å spørre om noe tilbake. En fattigslig gammel kirketjener. Om noen fortjener å ha synske evner så er det han. Dette er dog emosjonell logikk. Men for all del, få mannen testet! Ønsker ikke å være kynisk. Det er det at det er så mange mennesker som har påstått slike evner opp igjennom tidene, AzureDragon. Mennesker med dedikerte følgere, tusenvis av vitner og nærmerst disipler med de mest utrolige historier. Noenganger hele kult-følgener som nesten dedikerer livet til å dyrke disse menneskene. Men hvorfor gjør de det alltid dårlig når testene er kontrollbare? S, Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Denne videoen burde være en del av pensum for denne tråden: http://www.youtube.com/watch?v=M9w7jHYriFo Lenke til kommentar
TimmyTheRapboy Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hvordan stiller "fanboysene" her seg til at Joralf nekter å la "evnene" sine testes i et vitenskapelig forsøk? Hadde han virkelig trodd på evnene sine så burde han jo fint ha stilt opp for å en gang for alle demonstrere hva han kan? http://www.fritanke.no/KOMMENTAR/2008/Ok_S...oss_hva_du_kan/ Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hvordan stiller "fanboysene" her seg til at Joralf nekter å la "evnene" sine testes i et vitenskapelig forsøk? Hadde han virkelig trodd på evnene sine så burde han jo fint ha stilt opp for å en gang for alle demonstrere hva han kan? http://www.fritanke.no/KOMMENTAR/2008/Ok_S...oss_hva_du_kan/ For det ville, som Even Gran sier, være helt fantastisk om dette faktisk virket! Tenk hvor mange det kunne hjulpet? Tusner på tusner ville fått hjelp og alternativ medisin, som det heter, ville jo blitt omdøpt til inkluderende medisin! Og hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke ta med alle som det blir påstått at helbreder her i landet også? La dem også utføre tester der dette kan DOKUMENTERES slik at vi vet hvor ofte dette virker/ikke virker (som ALL vanlig medisin må testes for også) Det hadde jo vært helt fantastisk! At ingen har tenkt på dette før? Hvorfor må forresten disse helbrederne reise rundt i tvilsomme telt og lignende når de faktisk kunne hatt sykehus med fast stilling og greier? Det ER utrolig lett å være skeptisk til snåsa kæll'n og andre helbredere da de aldri vil la seg teste på skikkelig vis og vi får derfor aldri et klart bilde over vedkommenes evner og begrensninger og "bevisene" er ofte lettpåvirkelige OG forutinntatte mennesker som VIL tro at dette virker. Og det er IKKE slik at vi som er skeptiske IKKE vil at dette skal virke, for det hadde VÆRT toppers om det gjorde det, men vi kan heller ikke sluke alt slikt rått og bare kaste oss ut som troende. Det hadde bare resultert i tilstander vi nesten har i dag, der også de uten evner til annet enn å loppe folk for penger hadde fått dure frem uten noen form for kontroll. Må jo være bedre å faktisk få kartlagt dette og hva som virker av dette og hva som ikke virker OG inkludere dette i den eksisterende medisinen, er ikke alle enige i det? Det ville jo ALLE ha tjent på..... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Poenget er jo at Joralf har drevet med dette i flere år og har jo ikke noe behov for å bevise noe som helst. Dessuten er det risky, om han blir busta ville det blitt dumt. Han var jo med i et NRK-program for noen år siden og det var jo ingenting jeg ser de kunne ha jukset med. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Poenget er jo at Joralf har drevet med dette i flere år og har jo ikke noe behov for å bevise noe som helst. Dessuten er det risky, om han blir busta ville det blitt dumt. Han var jo med i et NRK-program for noen år siden og det var jo ingenting jeg ser de kunne ha jukset med. Og der har du det! Tenk om det ikke virker akkurat da dette testes? Ville vært flaut ja.... Men er du ikke enig at det hadde vært lurt å kartlagt dette? Skal jeg si deg hva jeg tror? At snåsa gubben og disse "helbrederne" ikke vil testes for de har en mistanke om at det ikke er noe der å teste.... Egentlig utrolig at det ikke finnes en lov som forbyr slike folk å fremføre noe som helst med mindre de i det minste kan fremlegge et eneste bevis for at det virker annet enn ignorante som tror fordi det passer dem.... Men så lenge de ikke vil bevise kan de holde på for da holder de egentlig på med ting som aldri er bevist og det er akkurat det de lever av... At det ikke kan bevises og derfor heller ikke kan motbevises..... Synd, for de kunne hjulpet LANGT flere hvis de fikk disse evnene kartlagt... Endret 21. januar 2009 av RWS Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Nei, vis oss at det virker. Hvor mange er det ikke som går rundt med slike "evner" som blir sett på som juksemakere, hvorfor ikke la seg undersøke å bevise at det faktisk er sant. rett opp ryktet litt. Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Poenget er jo at Joralf har drevet med dette i flere år og har jo ikke noe behov for å bevise noe som helst. Dessuten er det risky, om han blir busta ville det blitt dumt. Han var jo med i et NRK-program for noen år siden og det var jo ingenting jeg ser de kunne ha jukset med. Og der har du det! Tenk om det ikke virker akkurat da dette testes? Ville vært flaut ja.... Men er du ikke enig at det hadde vært lurt å kartlagt dette? Skal jeg si deg hva jeg tror? At snåsa gubben og disse "helbrederne" ikke vil testes for de har en mistanke om at det ikke er noe der å teste.... Egentlig utrolig at det ikke finnes en lov som forbyr slike folk å fremføre noe som helst med mindre de i det minste kan fremlegge et eneste bevis for at det virker annet enn ignorante som tror fordi det passer dem.... Men så lenge de ikke vil bevise kan de holde på for da holder de egentlig på med ting som aldri er bevist og det er akkurat det de lever av... At det ikke kan bevises og derfor heller ikke kan motbevises..... Synd, for de kunne hjulpet LANGT flere hvis de fikk disse evnene kartlagt... Nettopp, hvorfor ikke gi det et forsøk. På denne måten ville denne typen alternativ medisin blitt akseptert og flere folk ville hatt muligheten til å bli herlbredet. Hvis det funker da Endret 21. januar 2009 av Derfern Lenke til kommentar
Epleskrell Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Mange her kommenterer virkelig uten å tenke seg om overhodet. Jeg for en digger Snåsamannen, jeg synes han er et fantastisk menneske med mange verdier vi dessverre ser er en mangelvare. Alt han gjør han gratis, det første og enste kommerse han har gjort er boka si, og han har vert kjent og brukt evnene sine i lang, lang tid før det. De eneste som har tjent på hans såkalte "pr stunt" er avisene og magasinene. Dere prater om "kvakksalver", Joralf tar ikke engang imot de som er syke på måter hvor de trenger medisinsk hjelp. Han sender også ofte kunder med større problemer, videre etter behandlingen. Slike tilfeller får ofte bedre resultater av den medisinske behandlingen, om dette så bare er placebo effekt skal jeg ikke uttale meg om. Det kan det for alt jeg vet være. Dette betyr ikke at det ikke er bra. Hvis det så har seg at en gratis (merk deg gratis) tur til snåsaland, forbedrer din mentale innstilling til sykdommen såpas at vanlig medisinering fungerer bedre. Så synes jeg det nesten er synd at han ikke tar seg betalt. For som leger sier, medisin fungerer kun så mye, innstillingen til pasient betyr nesten alt. Videre forstår jeg godt at han ikke vil la seg bli testet. For det første har han blitt testet for en stund siden. Jeg ser derfor dette som en pr stunt ifra kanalen sin side, og forstår godt han ikke vil la seg bruke på denne måten. For det andre la mannen få ro. Han har vert ute på signeringstur rundt om i landet, hvor han har helbredet folk på stedene. Det er en eldre mann det er snakk om og han fortjener visselig ro. For det tredje. Selv om vi i vår opplyste verden ønsker å få rede på alt mulig, synes jeg det er plass for det underlige, i alle fal så lenge det er av en god art. Jeg kan langt på veg spare meg for disse "klarsynte" som skal gi deg råd og veiledning over SMS. Så lenge Joralf er den han er. Så bør de som tror på han få lov til det, og tvilerne tvile uten at han skal bli testet opp og ned i mente for å kanskje knuse nokk en myte. Selv har jeg aldri besøk mannen, men jeg tror virkelig han kan hjelpe folk, om det så kun er en placebo effekt så hjelper det. Det er i alle fal ingen som helst tvil om at det er noe spesielt over mannen, det er få personer som ytrer en slik godhet og vennlighet som denne mannen gjør. Endret 21. januar 2009 av Ertsaas Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Egentlig utrolig at det ikke finnes en lov som forbyr slike folk å fremføre noe som helst med mindre de i det minste kan fremlegge et eneste bevis for at det virker annet enn ignorante som tror fordi det passer dem.... Ja, faen! Skjønner ikke at det er lov å gå rundt å helbrede folk, bare med å legge hendene sine på dem helt gratis. I alle fall når de oppsøker deg på hjemstedet ditt! Burde vært saftig bot, faen altså. Synd, for de kunne hjulpet LANGT flere hvis de fikk disse evnene kartlagt... Joralf har jo brukt hele livet sitt på å hjelpe og er over 80 år nå, og ber om fred. Ser ikke nytten. Det du vil er bare at DU skal bli overbevist, du sitter ikke inne med noe ønske om å hjelpe noen, i så fall hadde du ikke kritisert sånn. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det eneste som er sikkert er at dersom slike evner er virkelige så vil legemiddelindustrien gjøre alt de kan for å hindre folk i å benytte seg av dem. Dess mer avhengige vi er av deres medisiner, dess bedre. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Å slutt å oppføre deg som en liten drittunge vær så snill Snasa gubben er vel så sin sak, men det er da mange som hevder både det ene og andre som sikkert kunne ha hevet statusen sin fra "whoo" til ordentlig status over ting som virker slik at de kan helbrede alle og ikke bare hallelulja gjengen.... Tro på det selv? Hvorfor det? Jeg er så og si aldri syk så jeg driter en lang salutt i om dette virker eller ikke OG om jeg var syk ville jeg vel oppsøkt en lege tenker jeg og ikke humbug makere som ikke tørr å stå frem... Sorry, men det er og blir for dumt. Det eneste som er sikkert er at dersom slike evner er virkelige så vil legemiddelindustrien gjøre alt de kan for å hindre folk i å benytte seg av dem. Dess mer avhengige vi er av deres medisiner, dess bedre. Igjen, idiotisk unnskyldning! De kan da vel for pokker ikke hindre folk fra å bruke disse i dag, så hva er problemet? Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det ser jeg for meg. Snåsamannen nekter å bli testet, dør om et par år. tilhengere av denne typen alternativ behandling kan si "nåja, husker dere Snåsamannen?" Lenke til kommentar
araziel Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 vet, det høres sykt ut. og vet, det burde dokumenteres for vitenskapen. Hvis DENNE forfatteren, Ingar Kolloen, og Cato Schøitz, har bestemt seg for å lyve, da skjønner jeg lite. Dette er sant folkens. Nye dører åpner seg. Selv har jeg begynt å "forstå" at det må være noe mer mellom himmel å gjord. Men du har fortsatt til gode å forstå akkurat hvor ubrukelig ALT av anekdotisk bevis er. Har han disse fantastiske magiske evnene, så vis de foran kamera 5-6 ganger på rad i kontrollerte omgivelser, klarer han det har han en til fanboy. Inntil da er han akkurat like fantastisk som alle krystallhealerne og tarotkortleserne som bederver verden med løgn og fanteri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå