Gå til innhold

Snåsamannens synske evner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hun sa på radio norge at det ikke var mer helsebringende enn annet vann i Norge. Merkelig dette.

Jeg er - desverre - ikke overrasket, her skal folk melkes for alt "snåsakailleffekten" er verdt...

Det er nesten så jeg kaster opp litt i munnen av slikt. Urgh!

Anbefaler heller folk å melde seg inn i Skepsis og stille på TAM i London 3 - 4 oktober, vann får en i springen hehe :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Hvor mange mikrotesla mener du at healere genererer :p

Anbefaler at du tar en kikk her :)

Forøvrig er det dumt å tro på noe en ikke har en eneste vitenskapelig basert indikasjon på også ;)

F eks telepati har jo blitt testet og blitt "bekreftet"

http://en.wikipedia.org/wiki/Ganzfeld_experiment

Om 100 år er vel healing det også...

Tja, dette er jo ikke annet enn nok et bevis på elendig testmetodikk.

Du bør sjekke referansene i artikkelen ;)

En annen artig sak er "the God Helmet" Sjekk referansene i denne wiki'en også ;)

Lenke til kommentar
Effektene vil da ikke virke under slike kontrollerte tester.

Du ser hvor idiotisk det er å påstå noe slikt, ja?

Ok, la oss si at det ikke er mulig å bøye skjeer under kontrollerte tester, hvorfor går du da rett til noe overnaturlig for å forklare det? Er du så desperat etter å få litt spenning/mystikk i hverdagen, takler du ikke tanken på at det finnes helt logiske forklareringer på det?

Nå bør en ikke generalisere for mye og for fort her. Skjebøyning er en ting, Uri Geller nok en ting. Kan gjerne hende at Geller var juksemaker, men han var uansett ikke den eneste som kunne dette. En Norsk kvinne satt i tv og bøyde skjeer noen år etter. Hvem som jukser og ikke, vet vi ikke uten videre.

Og en annen ting: Ikke noe er overnaturlig (har aldri heller sagt det). Selvsagt har alt slikt naturlige forklaringer, men alt som skjer naturlig er ikke enda vitenskapelig kjent.

Men vi som har opplevd og innsett noe av disse virkningene, skjønner på en måte sider av hvordan det fungerer. Det er ikke noe hokus pokus

Lenke til kommentar

Det er enten bekreftet eller så er det ikke det, og i Ganzfeld så var ikke resultatene gode nok.

Ja, når 3000 testene ble slått sammen så ble det gode resultater for ESP, men siden eksperimentene ble slått sammen ved bruk av Meta-analyse så ble ikke resultatene troverdige nok fordi det finnes alt for mange feil med den metoden og måten de slo sammen prøvene på. Tar deg ikke lengre enn et par minutter å finne ut det.

Nå bør en ikke generalisere for mye og for fort her. Skjebøyning er en ting, Uri Geller nok en ting. Kan gjerne hende at Geller var juksemaker, men han var uansett ikke den eneste som kunne dette. En Norsk kvinne satt i tv og bøyde skjeer noen år etter. Hvem som jukser og ikke, vet vi ikke uten videre.

Se filmer på youtube, han er avslørt på video og Uri Geller påstår ikke lengre at han har overnaturlige krefter. Desverre har han tjent millioner på det, så han sliter nok ikke med økonomien.

Men vi som har opplevd og innsett noe av disse virkningene, skjønner på en måte sider av hvordan det fungerer. Det er ikke noe hokus pokus

Det er helt logisk at man blir overbevist hvis man opplever det personlig, det er akkurat derfor Cold Reading er så populært. Når det gjelder Cold Reading så husker folk navnene som traff, de glemmer med en gang at dama prøvde seg på 20 andre navn før de fikk rett.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Ok, la oss si at det ikke er mulig å bøye skjeer under kontrollerte tester, hvorfor går du da rett til noe overnaturlig for å forklare det? Er du så desperat etter å få litt spenning/mystikk i hverdagen, takler du ikke tanken på at det finnes helt logiske forklareringer på det?

Og en annen ting: Ikke noe er overnaturlig (har aldri heller sagt det). Selvsagt har alt slikt naturlige forklaringer, men alt som skjer naturlig er ikke enda vitenskapelig kjent.

Altså, tror du at David Copperfield kan fly? Selvsagt ikke, han er jo illusjonist og har aldri påstått at han faktisk kan fly. Det triste er at om han hadde sagt at han faktisk kan fly så hadde du antakeligvis trodd på det ...

Å bøye skjeer med "tankekraft" er latterlig enkelt når du vet hvordan. Her ser du forsåvidt hvordan Uri Geller driter seg ut når han ikke får bruke sine greier ...

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Forøvrig er det dumt å tro på noe en ikke har en eneste vitenskapelig basert indikasjon på også ;)

Her har man typisk ignorant oppførsel. Det er gjort hundrevis av studier som ikke gir noe som helst grunnlag for at det er signifikant forskjell fra hva man skal kunne forvente. Men med en gang noen kommer opp med en suspekt test (les critisim) og påstår at de har funnet noe som tyder på at det er en signifikant forskjell fra hva man kunne forvente seg ved ren gjetning så er det tydeligvis bevis nok for mange. Dette er IKKE slik vitenskap fungerer i det hele tatt. Dette er å kun høre på de resultatene man vil høre.

Når skal folk oppføre seg rasjonelt?

Lenke til kommentar

det værste jeg vet er folk som sier "Jeg var en skeptiker, men etter at jeg møtte (insert random psychic) ble hele synet mitt snudd på hodet". Disse har faen ikke lov til å kalle seg skeptikere. feks Cato Schiøtz som lot seg lure av snåsamannens kortriks. Jeg blir kvalm

Endret av Derfern
Lenke til kommentar

Altså, tror du at David Copperfield kan fly? Selvsagt ikke, han er jo illusjonist og har aldri påstått at han faktisk kan fly. Det triste er at om han hadde sagt at han faktisk kan fly så hadde du antakeligvis trodd på det ...

Å bøye skjeer med "tankekraft" er latterlig enkelt når du vet hvordan. Her ser du forsåvidt hvordan Uri Geller driter seg ut når han ikke får bruke sine greier ...

Dere blander snørr og barter over en lav sko, og tenker ikke etter. Å kunne fly eller bøye skjeer med tankekraft er latterlig enkelt når en vet hvordan

Akkurat; det er jo det som er poenget jeg forsøker få fram. Å bøye skeer med noe annet enn tankekraft - blir noe annet.

Og tror ikke på hva som helst. Nei, tar ingenting for god fisk. Forskjellen på meg og ekstremskeptikere er bare, at jeg ikke ser bort fra at det skjer en virkning feks ved healing. At man evner bruke og kanalisere helbredende energi.

Og ser ikke noe overunaturlig ved det. Tankekraft skal man slett ikke kimse av, det er bare dumskap.

Og sjalter ikke ut alt som ikke gav indikasjoner. Men når man ser et mønster, ser man et mønster (som ellers)

Lenke til kommentar
Dere blander snørr og barter over en lav sko, og tenker ikke etter. Å kunne fly eller bøye skjeer med tankekraft er latterlig enkelt når en vet hvordan

Akkurat; det er jo det som er poenget jeg forsøker få fram. Å bøye skeer med noe annet enn tankekraft - blir noe annet.

Og tror ikke på hva som helst. Nei, tar ingenting for god fisk. Forskjellen på meg og ekstremskeptikere er bare, at jeg ikke ser bort fra at det skjer en virkning feks ved healing. At man evner bruke og kanalisere helbredende energi.

Og ser ikke noe overunaturlig ved det. Tankekraft skal man slett ikke kimse av, det er bare dumskap.

Og sjalter ikke ut alt som ikke gav indikasjoner. Men når man ser et mønster, ser man et mønster (som ellers)

Poenget er at ingen kan bøye skjeer med tankekraft og ingen kan fly på ordentlig. Det er illusjoner, i Gellers tilfelle så er det tryllekunster du finner i enhver innføringsbok for tryllekunstnere.

Forskjellen på deg og meg er at du tror på det du vil tro på, uavhengig av om det finnes noe vitenskaplige holdepunkter eller ikke. Det er gjort undersøkelser på healing, helbredelse ved bønn, skjebøying og alt mulig rart, resultatene har vært negative hver eneste gang.

Tanken skal man ikke kimse av, men tankekraft som kan manipulere den fysiske verden har man absolutt ingen indikasjoner på at er reellt.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at det pr.idag ikke finnes noen bevis på at healing er noe som fungerer.Tvertimot.

Tankekraft er heller ikke noe skeptikere kimser av, men å tro at andres tankekraft kan påvirke ens egen kropp blir mildt sagt idiotisk når man ennå ikke har kommet opp med et eneste tilfelle som kan spores til denne tankekraften.

Lenke til kommentar
Randi har invitert Snåsamannen til å teste sine evner. Klarer han å bevise evnene sine får han 1 million dollar som belønning.

Dette må da være en fantastisk mulighet for Snåsamannen som også vil sette skeptikerne på plass?

Hvis han ikke bryr seg om pengene så kan han jo donere dem til et godt mål.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=557784

Svaret gir seg dessverre selv. Som med alle de andre lurendreierne vil heller ikke snåsamannen lykkes med å komme opp med et resultat. Nettopp fordi det ikke eksisterer noe resultat.

Lenke til kommentar
James Randi har kommentert snåsamannen nå skjønte jeg. Hørte på radioen hvor han mener at skandinavere må være merkverdige osv.

Men jeg skulle tro at selv Mr. Randi kjenner til elektromagnetisme og dens virkninger på hjernen, kroppen osv. Mao. det er for dumt å avfeie noe vi ikke har en vitenskapelig forklaring på ennå.

Ja det var visst ekstremt dumt å tro på at jorden var rund i moderne tid også. Mennesker som Randi holdt på med de samme "latterligjørings" kampanjene den gang.

Hvorfor er man så begrenset i sin tankegang og tror at bare fordi vi ikke har svarene ennå så er det umulig eller usant?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Poenget er at ingen kan bøye skjeer med tankekraft og ingen kan fly på ordentlig. Det er illusjoner, i Gellers tilfelle så er det tryllekunster du finner i enhver innføringsbok for tryllekunstnere.

Forskjellen på deg og meg er at du tror på det du vil tro på, uavhengig av om det finnes noe vitenskaplige holdepunkter eller ikke. Det er gjort undersøkelser på healing, helbredelse ved bønn, skjebøying og alt mulig rart, resultatene har vært negative hver eneste gang.

Tanken skal man ikke kimse av, men tankekraft som kan manipulere den fysiske verden har man absolutt ingen indikasjoner på at er reellt.

Helt fullstendig feil, så bare legg bort den skråsikre viktigpertonen. :roll:

Tror slett ikke på hva som helst eller "det jeg vil tro". Det går ikke på annet enn å danne seg et inntrykk i etthvert tilfelle. Noe anser man sannsynlig mulig, annet ikke. Noe kjenner man såpass igjen, at det mest sannsynlig er noe i det osv..

Er ikke svart/hvitt dette vet du :roll:

Og angående "tilbudet fra Randi til snåsamannen"; han gjør det som kjent ikke for penger.

Hvilken pokkers interesse skulle en flere å 80 år gammel trausting ha av å drive med dette uten betaling?

VG-video

Problemet er jo at det pr.idag ikke finnes noen bevis på at healing er noe som fungerer.Tvertimot.

Tankekraft er heller ikke noe skeptikere kimser av, men å tro at andres tankekraft kan påvirke ens egen kropp blir mildt sagt idiotisk når man ennå ikke har kommet opp med et eneste tilfelle som kan spores til denne tankekraften.

"problem og problem" fru Blom. Problem for deg og de som er ute etter å gjøre det til et problem kanskje, men ikke for andre.

Lenke til kommentar

Galileo Galilei ble latterligjort og fengslet for kjetteri av kirken. Dette ble gjort fordi det stridet mot enkelte bibelvers. Kirken hevder i dag at bønn/healing virker fordi det stemmer med bibelen deres. Når ting som healing og bønn ikke har noen beviselig effekt under kontrollerte omgivelser så kan det heller ikke kreves noen annerkjennelse for slike fenomener. Tanta mi fikk hjelp av snåsakeillen for den vonde ryggen sin duger ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...