Gå til innhold

Snåsamannens synske evner

Anbefalte innlegg

Hans klarsynthet kan forklares med "cold reading".

Hans "helbredende" evner kan forklares med "årsak og relasjon". Om en mann prøver å helbrede så mange mennesker som snåsamannen så er det jo selvsagt at en andel av pasientene opplever å bli friske og knytter det opp mot snåsamannens helbredende hender selv om det bare kanskje var helt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror dette angår meg, om jeg skal være stygt ærlig. I min siste time; hvorfor ikke bare klappe henda sammen og be, dersom det gir meg håp og en god følelse? Uansett hvor rasjonell du er, så er 5 minutter uten selvrespekt liten pris å betale for håp. Noe annet er bare konsekvent stahet! :whistle:

Nei, det viser bare at du fremdeles tror på gud, om enn en aldri så liten flik... :no:

Jeg VET at jeg aldri vil folde mine hender og be til høyere makter fordi jeg rett og slett har vært i litt for mange situasjoner der det lett kunne endt med døden og det var ikke i tankene mine engang.

For en del år siden jobbet jeg som skifter på jernbanen og sto rett ved siden av en vogn som var lastet med rent klor (vognen hadde 52000 liter rent klor i tanken.... og en liter ville vært mer enn nok til å ta knekken på meg!) Den vognen ble pårent av en annen vogn ved et uhell og sikkerhets ventilen brast på vognen og tåken kom rett i mot meg. Jeg visste da at jeg skulle dø, for jeg visste at jeg rett og slett ikke ville komme meg til nærmeste gassmaske uten å trekke pusten og ikke en gang på det minuttet eller hvor lenge jeg sto der med lukkede øyne og holdt pusten var det noen gud i mine tanker, ikke en eneste gang. Da jeg ikke klarte å holde pusten lenger tenkte jeg bare at det var det, nå skulle jeg dø og det var ikke en dritt jeg kunne gjøre med det og åpnet munnen og dro inn en diger munnfull med noe jeg såklart trodde var dødelig klor og ventet på den fryktelige smerten som jeg visste følger med en klor kvelning. Den kom ikke. Vognen inneholdt oksigen og var feilmerket!!! Når du VET at du skal dø og du VET at det ikke er en dritt du kan gjøre med det er det VELDIG rart å være i live skal jeg si deg, for du kommer rett og slett ikke lenger ned psykisk når du er sikker på å dø, men heller ikke i etterkant streifet tanken meg på å takke noen høyere makter ene og alene fordi jeg rett og slett ikke tror at det er noen høyere makter aka gud eller jesus der å takke...

Dette er bare en av de gangene jeg har vært på kanten av stupet og vært helt sikker, et hundre prosent sikker, på at det var slutt, men jeg har rett og slett så liten tro på at det eksisterer noen gud at jeg ser på bønn som noe totalt unødvendig og bortkastet. Det var ikke noe mirakel eller under som har reddet meg fra døden, som jeg ikke lenger frykter ene og alene fordi jeg har VÆRT død og vet hvordan det føles, det er rett og slett tilfeldigheter! Jeg kan sikkert si at det ikke var min tur også videre, men for meg blir det å si noe slikt bare sludder.

Jeg ELSKER livet, men jeg er ikke redd for å dø.... og jeg tror rett og slett så lite på noen gud at tanken ikke engang hadde streifet meg om jeg hadde sittet i et fly på vei ned. Jeg hadde heller tenkt hvor det var best å plassere seg for å overleve enn å tulle med bønn og slikt.... Og gladelig ofret toskene som satt der å ba for å overleve selv.... :devil:

:)

Man gjør mye for å overleve, men bønn er ikke noen opsjon. Skal du overleve må du gjøre noe for det selv!

Lenke til kommentar
Ikke syns jeg "snåsamannen" er noe fansi navn, og ikke tror jeg han har funnet på det selv heller.. kan ikke tenke meg han har et fansy tlf nr heller, med tanke på at han har hemmelig nr :) he he.. og etter hva jeg har skjønt så tjener han ikke ei krone på dette heller.. om snåsamannen har trening eller evner blir opp til enhver å bedømme / tro.. men det som undrer meg her, er at det ser ut som om det er bare meg.. sukk, på denne tråden som tror på dette :blush: alle dere andre er jo enige om at dette er bare en bløff.. hmm så kanskje jeg bør bare være en sau, og følge dere.. og nekte å tro på dette tøvet fra snåsagubben.. det er jo flertallet som teller.. eller? bæææ snåsamannen er bare tull he he (ironi oki :) )

Var det aldersgrense på dette forumet?

Vil du leke sau er det plenty av beite utenfor dette forumet.

bevare meg vell, var dette det beste du kunne komme på? å gå til personangrep, pga min overbevisning? Du antyder at jeg er barnslig, og at jeg ikke hører hjemme i denne diskusjonen? vell jeg har ikke brutt noen av forumets regler i denne tråden.. så hva er det du antyder?

Eier du ikke humor oppi det hele?, eller bare liker du å fremstå som en intiligent fyr med skylapper, klamrende fast i dine holdepunkter.. "det er kun min overbevisning som teller, kun min!!"

Det blir som å starte et nytt parti, kall det egopartiet.. med kun deg som medlem.. du vil ikke ha flere medlemer heller, fordi det er ditt parti :)

Du er ikke åpen for diskusjon, så lenge de ikke er enige med deg, eller?

Hva er da poenget med denne tråden?, er det ikke for å diskutere snåsamannen`s synske evner?

Fikser du virkelig ikke tanken på at alle vi mennesker er forskjellige? det er jo det som gjør sammfunnet fargerikt min venn :cool:

Og spiller det virkelig noen rolle om folk tror på noe, sålenge det ikke skader noen?

Er det så mye å forlange å ikke bli tråkket på pga sin tro / overbevisning?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke ett sekund på guder, eller som du nevner - Gud. Jeg har heller aldri hatt noen 'nærdøden opplevelser', men jeg tror at mennesker i sin siste time alltid vil snu seg til hva enn de kan ta tak i, og jeg tror jeg kommer til å snu meg mot en upersonlig deit. Men altså, hypotesen avhenger av situasjonen.

De fleste som sitter i et fly å venter på å treffe bakken tror jeg kommer til å snu seg til noe overnaturlig. Jeg har ingenting å backe dette med, men det er bare sånn jeg tror det er.

Håper ikke du missforstår meg når jeg skrev det, jeg setter pris på livet og viten, riktig og galt etc. Men jeg tror det er noe som ligger i flestepartens natur.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

okasin:

Ikke noe å ta seg nær av, han er bare et barn. :p

Har en del venner som tror på mye sykt og har lært at dem ikke er noe dårligere mennesker selv om de er redd for at sølvtråden som holder de oppe skal ryke når de er på astral eventyr.

Ikke noe galt i å være skeptisk til det som mange tror. En ganske sunn holdning til man har sjekket hva som er fakta og hva som ikke er fakta. Lykke til om du gidder å lese litt sånn at du kan breke med oss. :)

Endret av Gronko
Lenke til kommentar
mjau.

Vi er alle steinaldermenn i en moderne verden, vi er utstyrt fra naturen med en fantastisk evne til å finne mønstre der det ikke er noen.

Det er sant at vi har våre erfaringer og opplevelser som former oss, men de er så få og hvorfor kan det ikke være sånn at du husker feil eller at det ikke var så fantastisk som du trodde? Hva vi husker forandrer seg med tiden så det er mange muligheter.

Les litt før du bestemmer deg og det er ingen som tvinger deg til å breke enda, bare les litt av det som blir anbefalt. :)

Det er ikke noe galt å tro på litt dumme ting, det er nesten som om hjernen vår er lagd til det, men det er lov til å undersøke litt før du tar det for å være sant. Om du jobber med kjemi er du kanskje kjent med den vitenskaplige metode og den er jo ikke dum for å undersøke om det er sant eller ikke. :)

Du har helt rett i alt det du skriver :)

og tro meg, jeg har vridd hjernen min for å skjønnet det.. jeg har lest mye om dette med homeopati etter at jeg var hos en homeopat for å få hjelp.. (og fikk hjelp :) )

Men kommer ikke frem til noe.. bare at det hjalp..

Hadde jo gått til leger av alle slag fra jeg var 7 og det eneste jeg fikk var smertestillende.. frem til de første migrene medesinene kom.. som forøvrig kostet over 200,- pr pille den gang..

Men hva skal man tro da, når man da blir anbefalt en homeopat, og trapper skeptisk opp.. og han sier ikke stort, men kikker på iris (øye) og begynner å bla i bøker, skriver "resept".. og sender meg avgårde til apoteket.. og får ikke migrene igjen.. hva pokker skjedde? Hva er migrene? Hva trigger disse sinnsyke smertene i hode, som skaper synsforstyrrelser, kvalme (oppkast), lysømfintlighet mm mm

Hvorfor virket ikke migrene medesinene på samme måte? de hadde jeg jo stor tro på, med tanke på høy pris, og legene sine lovord.. homeopaten lovte meg ikke noe som helst..

Kan jeg i min underbevishet likevell ha trodd så sterkt på denne homeopaten at jeg kurerte meg selv?

Eller den gangen jeg hadde et alvorlig svetteproblem under armene? Homeopaten sa det skyltes et lungeproblem.. (jeg hadde jo hatt en kraftig dobbeltsidig lungebetenelse mange år tidligere, men det viste jo ikke han om! ).. svettingen stoppet så fort jeg begynte på pillene som vistnok bare inneholder vann og sukker..

Legene ville jo sprøyte inn gift i armhulene mine for å "hemme" svettekjertelene.. til blodpris.. evt skjære ut et "kakestykke" (som legen kalte det) under hver arm.. for å fjerne svette kjertelene..

Kurerte jeg meg selv her også med min overbevisning? eller var det bare det at det gikk over av seg selv nettopp denne dagen (tilfeldigheter)? Jeg kan ikke tro det, jeg hadde slitt med svetting i flere år.. skiftet t-skjorte flere ganger om dagen.. uansett hvor kaldt det var).. kan du forestille deg hvor plagsomt det var? hva det gjør med en persons selvtillit i tennåra? værste tiden i mitt liv :)

Jeg kan desverre ikke svarene.. Men som nevnt tidligere, så er ikke det så viktig når alt kommer til alt.. for meg så er det viktigste at det virker.. (virket på meg).

Har lyst til å nevne et eksempel til, om jeg får lov uten å bli kalt "tulling" e.l.

En venn av meg ble sammen med ei dame, hun hadde 2 katte. det viste seg fort at det var en dårlig kombinasjon pga han var veldig alergisk mot katter.. han gikk til samme homeopat, fikk "sukkerpiller".. og koser nå med de kattene uten problemer.. jeg kan ikke forklare det.. det bare virker.. kanskje kjærligheten overvant alergien? nei vettu hva, etter mye diskusjon i kveld, og mye lesing, sett på 3 youtube dokumentarer, så vet jeg ikke hva jeg skal tro..

Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg har ikke migrene lenger, heller ikke noe svetting under armene, så fremt jeg ikke må jobbe eller trene..

Men målet mitt med hele diskusjonen var i grunn:

Kan ikke folk få bestemme selv hva de vil tro på?

Men det har jeg ikke fått en eneste tilbakemelding på faktisk..

Lenke til kommentar
okasin:

Ikke noe å ta seg nær av, han er bare et barn. :p

Har en del venner som tror på mye sykt og har lært at dem ikke er noe dårligere mennesker selv om de er redd for at sølvtråden som holder de oppe skal ryke når de er på astral eventyr.

Ikke noe galt i å være skeptisk til det som mange tror. En ganske sunn holdning til man har sjekket hva som er fakta og hva som ikke er fakta. Lykke til om du gidder å lese litt sånn at du kan breke med oss. :)

Fin holdning, slike svar liker jeg :) en må kunne spøke litt med hverandre i slike diskusjoner.. bloody hell, har jeg en sølvtråd? he he, er du klar over prisene på sølv i dag eller? :tease:

PS: tar meg ikke nær av slike guttunger he he.. må bare "ta" igjen litt med ham, han er jo fra telemark som meg.. så da tåler han nok det :)

Lenke til kommentar

Okasin: Dine erfaringer og opplevelser er dine erfaringer og opplevelser, jeg eller andre kan ikke forklare hva som har skjedd. Vi var ikke der, vi kjenner ikke ditt sykdomsforløp eller hvor nøyaktig du forteller historien. Jeg kan bare ikke forholde meg til alle mulige anekdoter, da måtte jeg trodd på absolutt alt i hele verden. Jeg måtte vært multireligiøs, trodd på astrologi, engler, krystallhealing og aurafotografi. Nei, jeg må forholde meg til hva den seriøse vitenskapen kommer frem til, og så langt så er forskningen på homøopati heller nedslående for homøopatenes del. Behandlingsmåten har absolutt ingen effekt utover placebo. Absolutt ingenting. Når i tillegg ren logikk og ditt eget fagfelt, kjemi, tilsier at homøopati er like virkningsfult som å drikke et glass vann så ...

Lenke til kommentar

Har full forståelse for det du sier.. og tror,,

jeg vet bare ikke hva jeg skal tro..

Forskere har "skrapet" litt mer enn bare i overflaten når det gjelder menneske kroppens anatomi, men tror likevell de er langt fra å skjønne "alt" om hva som skjer i skrotten vår..

Er det virkelig gener som styrer alt?

For bare noen tiår tilbake så var dette med gener noe helt nytt..

50 år frem i tid.. så er det kanskje nye ting som forskere finner, som er kanskje ennå viktigere enn gener, kanskje "noe" som jobber parralellt med gener?.. og som viser seg å være like essensielt? alt i kroppen er ikke identifisert.. Hva om dette glasset med vann ikke er bare vann? vann er jo ikke bare vann?

På min arbeidsplass, så kjører jeg også et "vannrenseanlegg", hvor vi kjører vann gjennom masse filtre, kation, og anion filtre,mm for å fjerne salter.. osv.. men.. det er jo fremdeles vann? H2O.. vann fra springen inneholder jo mye mer enn bare H2O.. mineraler, bakterieflora osv.. viktige ting for kroppen, uviktige, og noen farlige.. kan det skje en ubalanse i kroppen? at dette bør / må korrigeres med små "doser" av andre "gifter".. for å få kroppen i balanse igjen.. bare masse hypoteser fra min side, nå som jeg er trøtt og burde gå å legge meg :)

Endret av okasin
Lenke til kommentar
Og til deg Thlom, du sier at det er gjort kjemiske analyser av homeopat medisin, og det er bare vann og sukker.. har du noen kilder å henvise til?..

Føler at denne diskusjonen er bare masse synsing, og egenerfaring er lik null.. Har dere noen gang prøvet en homeopat? Eller er dere alle uten sykdom eller annen lyte ? ..som det heter he he :)

Er det ingen av dere skeptikere som har en kronisk sykdom, alergi, migrene e.l. ?? la oss sette dette på en prøve ? ikke vær feige nå:) Jeg utfordrer deg / dere :)

Du kan se dette programmet som ble vist på BBC: http://www.youtube.com/watch?v=Ozfio_e1Xj0

Eller lese om det her: http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2002/homeopathy.shtml eller her: http://abcnews.go.com/print?id=124309

Nå er dette rimelig populærvitenskaplig, men metoden er så vidt jeg kan se god.

Videre så skal det ikke annet enn "sunt bondevett" til for å forstå at homeopati er tull og fjas. Når man lager vanlig homeopatisk medisin, så tar man en dråpe av virkestoffet og drypper i 100 dråper vann. Så rister man det i alle dimensjoner, tar en dråpe av blandingen og drypper i hundre dråper vann og rister i alle dimensjoner. Gjenta 2-200 ganger. La oss si at du gjentar 30 ganger, som er mest vanlig, da er sannsynligheten for at det er ett eneste molekyl igjen av virkestoffet i praksis ikke-eksisterende. Det er bare vann, eller for å være helt presis, forholdet mellom virkestoff og vann er 1:1,000,000,000,000,000,000, 000,000,000,000,000,000,000,000,000, 000,000,000,000,000, tenk så at det er EN dråpe som blir drypt på pillene, hva som er sannsynligheten for at det er ett eneste molekyl av virkestoffet i den dråpen orker jeg ikke engang å regne ut (for mange nuller) ...

Nå har jeg sett Youtube videoen :)

Men siden youtube har en begrensning på 10 minutter spilletid pr opplastet video, så stopper denne videoen du henviser til etter 10 minutter, men du kan se fortsettelesen her http://www.youtube.com/watch?v=bMDV-4KGWi8...feature=related og det er jo nå det begynner å bli spennende :) (men du har kanskje sett det alt ? )

Lenke til kommentar

syns det hele er svært spennende :)

Så takk til deg og dere andre som har gitt meg litt mer viten om dette. Men du Thlom?, jeg må komme med et par spørsmål, selv om du ikke kanskje kan svare på dem..

- Når James Randi og de andre forskerene var hos Franskmannen, så tok de gjenntatte forsøk med samme resultat. Men det var først når James Randi kom med sitt eksperiment med "lukkede prøver" at det hele gikk "galt".. da ble det bare gjort et forsøk, burde de ikke prøvet flere lukkede prøver (blind tester)?

-og senere i dokumentaren, hvorfor ser det ut til å fungerer på dyr? som ikke har det forholdet til placebo effekt som kanskje vi har? (hmm er midt i del3 av dokumentaren, kanskje jeg får svar snart :) ) jeg skriver her mens jeg ser på youtube på skjerm2 :) ...kanskje litt ivrig nå.. blir nok sittende oppe i natt.. til kjerringa sin store fortvilelse :wallbash: Godt jeg ikke skal på jobb før kl 14

Endret av okasin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...