Gå til innhold

Snåsamannens synske evner

Anbefalte innlegg

Ser James Randi er nevnt her,, og den million "gevinsten" han har lovet til den som kan bevise overnaturlige evner.. den har stått der i fryktlig mange år nå.. og det er aldri noen som kommer til å få den heller! fordi James Randi har rett til å endre kriteriene for testene underveis..

James Randi påstår også at homeopati er juks også.. "det å føle seg bedre av homeopat, er ikke det samme som å bli frisk.., du føler deg bedre av heroin også, men det er ikke å anbefale!!"

hmm ja og dere har vell fått med dere denne saken med James Randi?

http://gizmodo.com/gadgets/double-blind/pe...hoax-307473.php

Hvor James Randi påstår at det er umulig å høre forskjell på dyre høyttalerkabler og billigere typer.. intresant :)

Placebo virker, ingen tvil om det.. men ikke på skeptikere!! og snåsagubben har jo overbevist nok av skeptikere..

Nei, man blir enige om kriteriene før testen. Homeopati er reint juks, men kan ha en placebo effekt.

Og ingen skeptiker vil la seg overbevise uten noen bevis. Mange folk som sier de var skeptisk først men lot seg overbevise. Disse er ikke skeptikere, for enhver skeptiker trenger mer en historier for å overtale.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser James Randi er nevnt her,, og den million "gevinsten" han har lovet til den som kan bevise overnaturlige evner.. den har stått der i fryktlig mange år nå.. og det er aldri noen som kommer til å få den heller! fordi James Randi har rett til å endre kriteriene for testene underveis..

James Randi påstår også at homeopati er juks også.. "det å føle seg bedre av homeopat, er ikke det samme som å bli frisk.., du føler deg bedre av heroin også, men det er ikke å anbefale!!"

hmm ja og dere har vell fått med dere denne saken med James Randi?

http://gizmodo.com/gadgets/double-blind/pe...hoax-307473.php

Hvor James Randi påstår at det er umulig å høre forskjell på dyre høyttalerkabler og billigere typer.. intresant :)

Placebo virker, ingen tvil om det.. men ikke på skeptikere!! og snåsagubben har jo overbevist nok av skeptikere..

Randi og forsøkspersonen kommer frem til testprotokollen på forhånd nettopp for at det ikke skal oppstå tvist om protokollen og kriteriene i ettertid. Forøvrig så er homeopati tull og vas og ingen har fremdeles klart å høre forskjell på grisedyre kabler og kabler i mellomklassen i en dobbelt blindtest. Det har vært gjort forsøk med dyre kabler og kleshengere hvor audiofile ikke har hørt forskjell på de dyre kablene og kleshengerene. Det er få presumptivt seriøse bransjer som er så full av woowoo som hifi-bransjen. Forøvrig så var det ingen som ville stille opp på Randis kabeltest ...

Lenke til kommentar
og det er aldri noen som kommer til å få den heller!

Nå, det var da veldig sneversynt av deg ;)

fordi James Randi har rett til å endre kriteriene for testene underveis..

Randi har endret på kriteriene siden han første gang utlyste denne belønningen (1964). Men grunnen til dette er at han (eller JREF) så seg lei på en hel del useriøse henvendelser. De fleste som søker og blir vraket blir det fordi de enten ikke er i stand til å skrive en skikkelig søknad eller klart kan definere hva evene deres er.

Det er også verdt å merke seg at søkere oppfordres til selv å designe testene som skal utføres. Når testforløpet er godkjent av JREF skal det ikke endres underveis.

...the protocol is never altered once the applicant agrees to it. In fact, we ask the applicant to design the test.

http://www.randi.org/site/index.php/1m-cha...llenge-faq.html

James Randi påstår også at homeopati er juks også

En påstand han har meget godt grunnlag for.

"det å føle seg bedre av homeopat, er ikke det samme som å bli frisk.., du føler deg bedre av heroin også, men det er ikke å anbefale!!"

En dårlig sammenligning siden heroin og andre narkotiske stoffer påviselig har en effekt på kroppen.

Placebo virker, ingen tvil om det.. men ikke på skeptikere!!

Placebo virker nok ypperlig på oss skeptikere også, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Han har jo ingen ambisjoner om å bli verken verdensberømt eller rik...

Dette er nok hovedgrunnen til at så mange tror på han.

"Han ser jo så snill ut, og han tar ikke penger for å hjelpe folk, så da KAN det jo ikke være lureri. Også har han helbrert 50 000 mennesker da, helt sant. Det stod i avisen. Det er bevis nok for meg".

AAAAARGH. Jeg blir gal av sånne folk.

Lenke til kommentar

"det å føle seg bedre av homeopat, er ikke det samme som å bli frisk.., du føler deg bedre av heroin også, men det er ikke å anbefale!!" var det James Randi som sa.. og er enig i at det var en dårlig sammenligning!

Til dere som ikke tror på Homeopati, hvilke grunnlag har dere for å si noe slikt?

Jeg har 2 ganger fått hjelp av en homøepat..

Den ene gangen var migrene som jeg hadde hatt i 14 år.. legene ga meg bare smertestillende (paralgin forte), og etterhvert migrene medisin (Imegran, om jeg ikke husker feil)..

Jeg hadde "migrene anfall" ca 2 ganger i uken.. gikk til homeopat, og det forsvant på dagen.. har ikke hatt det siden, det er nå ca 17 år siden..

Jeg hadde også et alvorlig problem med svetting under armene (he he, det er mange som sliter med det :) ) vell.. legene ga meg Alu-chlorid til å smøre under armene, svei som fa.. men det hjalp i en dag eller to.. så ville legene sprøyte inn en "gift" for å hemme svettekjertelene (måtte gjøres 2 ganger i året), dette takket jeg nei til !!

Jeg takket også nei til å operere bort svettekjertelene, da dette vil gjøre meg delevis bevegelses hemmet, og det var en risikofylt operasjon..

Gikk til homeopat (igjen :) ) han kunne fortelle meg at det skyltes lungene mine?? og fikk noen sukker piller igjen og noe urtemedesiner (som jeg skulle kjøpe på en hvilke som helst helsekost butikk). og svetten forsvant på dagen.. ikke kommet igjen heller :)

Plasebo? nei det tror jeg ikke..

Leger fikser bare symptomene med smertestillende o.l. men hva hjelper det i lengden?

Om det er så at homeopater bare driver med juks og fanteri, akurat som snåsamannen.. hva så da? Det virker iallefall :)

Lenke til kommentar
"det å føle seg bedre av homeopat, er ikke det samme som å bli frisk.., du føler deg bedre av heroin også, men det er ikke å anbefale!!" var det James Randi som sa.. og er enig i at det var en dårlig sammenligning!

Jeg skjønte det. Selv ikke den godeste Randi er immun mot kritikk :)

Til dere som ikke tror på Homeopati, hvilke grunnlag har dere for å si noe slikt?

Fordi homøopatiske preparater aldri har klart å passes en veldokumentert og god dobbel blindtest. Du vet, slike krav som stilles til vanlige medisiner.

Jeg har 2 ganger fått hjelp av en homøepat..

Så bra. Hvilken homøopat var dette? Hvis hans/hennes behandling fungerer er det kanskje på sin plass å teste litt.

Lenke til kommentar
En liten, men viktig gruppe av medisinene er laget av bakterier eller andre mikroorganismer. Medisinene er ikke syntetisk fremstilt, men de gjennomgår en svært viktig fortynnings- og potenseringsprosess.

*Riste 10 ganger opp og ned*

*Riste 10 ganger til høyre og venstre*

*Riste 10 ganger fram og tilbake*

*Vanne det ut enda mer*

*Gjenta risting i alle dimensjoner*

*vanne ut enda mer*

*Fortsetter til det ikke finnes noe av stoffet i pillene*

Når de mener at pillene blir mer potent jo mer vannet ut de er da vet men at de ikke er helt klok i hodet.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

I tillegg, det dryppes en til to dråper "medisin" på sukkerpillene, dette vannet vil fordampe fortere enn du får sagt svindel. Så det du kjøper er sukkerpiller, og ikke noe annet.

Det er gjort kjemisk analyse av den homeopatiske væsken som skal være så voldsomt potent, den er nøyaktig lik det opprinnelige vannet ...

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd litt alternative behandlingsmåter som har vært gratis, og jeg ser på virkningen av disse som en slags placebo.

Slik jeg ser det så har kroppen en undervurdert evne til å helbrede seg selv, når bevisstheten tror eller forventer at den skal bli friskere vil dette mobilisere underbevisstheten til å gjøre noe med problemet. Tenker du på en god og saftig hamburger vil underbevisstheten samle spytt i munnen, og tenker du at du skal bli friskere vil underbevisstheten mobilisere immunforsvaret.

Dette gjør at du kan be til gud eller be til en svett gymsokk, sålenge du tror det vil hjelpe så kan det faktisk ha en virkning.

Noe i denne retning er det jeg tror kan være riktig, det forklarer også hvorfor placebo fungerer.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd litt alternative behandlingsmåter som har vært gratis, og jeg ser på virkningen av disse som en slags placebo.

Slik jeg ser det så har kroppen en undervurdert evne til å helbrede seg selv, når bevisstheten tror eller forventer at den skal bli friskere vil dette mobilisere underbevisstheten til å gjøre noe med problemet. Tenker du på en god og saftig hamburger vil underbevisstheten samle spytt i munnen, og tenker du at du skal bli friskere vil underbevisstheten mobilisere immunforsvaret.

Dette gjør at du kan be til gud eller be til en svett gymsokk, sålenge du tror det vil hjelpe så kan det faktisk ha en virkning.

Noe i denne retning er det jeg tror kan være riktig, det forklarer også hvorfor placebo fungerer.

he he kan ikke helt gi meg ennå, for dette ble for dårlig.. tenke på en hamburger så vil du få vann/spytt i munn :) ja det vil du selvfølgelig om du har spist hamburgerer før.. og liker det!!

Jeg hadde ikke noen tro på homeopat første gang, snarere tvert imot!! så hvorfor skulle det funke på meg da, så lenge jeg egentlig ikke trodde noe på det?

Homeopaten sa jo nesten ikke noe til meg den gangen, han kiket meg i øynene, og slo i en del bøker, og sa ikke noe på lenge.. så skrev han resepten til meg, og forklarte meg hvordan jeg skulle ta pillene.. thats it! og det fungerte..

Er fulstendig klar over hva placebo er, det betyr i grunn å behage :)

Det kan sammenlignes med at når du er ute på byen, så drikker du masse øl og kommer i godt humør.. man kommer ikke i godt humør av å drikke alkohol.. det er en placebo :) (vet at jeg banner litt i kirken her nå he he), men det er faktisk bevist.

Og til deg Thlom, du sier at det er gjort kjemiske analyser av homeopat medisin, og det er bare vann og sukker.. har du noen kilder å henvise til?..

Føler at denne diskusjonen er bare masse synsing, og egenerfaring er lik null.. Har dere noen gang prøvet en homeopat? Eller er dere alle uten sykdom eller annen lyte ? ..som det heter he he :)

Er det ingen av dere skeptikere som har en kronisk sykdom, alergi, migrene e.l. ?? la oss sette dette på en prøve ? ikke vær feige nå:) Jeg utfordrer deg / dere :)

Lenke til kommentar
he he kan ikke helt gi meg ennå, for dette ble for dårlig.. tenke på en hamburger så vil du få vann/spytt i munn :) ja det vil du selvfølgelig om du har spist hamburgerer før.. og liker det!!

Jeg hadde ikke noen tro på homeopat første gang, snarere tvert imot!! så hvorfor skulle det funke på meg da, så lenge jeg egentlig ikke trodde noe på det?

Homeopaten sa jo nesten ikke noe til meg den gangen, han kiket meg i øynene, og slo i en del bøker, og sa ikke noe på lenge.. så skrev han resepten til meg, og forklarte meg hvordan jeg skulle ta pillene.. thats it! og det fungerte..

Er fulstendig klar over hva placebo er, det betyr i grunn å behage :)

Det kan sammenlignes med at når du er ute på byen, så drikker du masse øl og kommer i godt humør.. man kommer ikke i godt humør av å drikke alkohol.. det er en placebo :) (vet at jeg banner litt i kirken her nå he he), men det er faktisk bevist.

Og til deg Thlom, du sier at det er gjort kjemiske analyser av homeopat medisin, og det er bare vann og sukker.. har du noen kilder å henvise til?..

Føler at denne diskusjonen er bare masse synsing, og egenerfaring er lik null.. Har dere noen gang prøvet en homeopat? Eller er dere alle uten sykdom eller annen lyte ? ..som det heter he he :)

Er det ingen av dere skeptikere som har en kronisk sykdom, alergi, migrene e.l. ?? la oss sette dette på en prøve ? ikke vær feige nå:) Jeg utfordrer deg / dere :)

Enhver som ikke har strøket i kjemi på ungdomsskolen bør skjønne at homøopati er ren svindel.

Hørt om Avogadros tall?

X'en i blandingene står for potens, en 30x er blandet ut med et forhold på 1: 1*1030, det vil si at det ikke finnes ett eneste molekyl av det virksome stoffet i blandingen.

Og så har en selvfølgelig dette med korrelasjon og kasualitet; at noe inntreffer samtidig eller påfølgende en handling eller et inntak av ett eller annet betyr ikke at det er et kasualt forhold mellom dette.

Du har åpenbart et anstrengt forhold til hvordan klinisk testing foregår :)

Anekdoter og subjektive erfaringer er null verdt her av en rekke grunner. Det er kun èn ting som teller; gjentatte dobbel eller trippelblindtester med kontrollgrupper, gjerne både med og uten palcebo slik at en også har en kontroll på placebogruppen, som det så utføres metaanalyser på.

Anbefaler at du sjekker opp fakta før du kommer med uinformerte antagelser :)

Det kan du gjøre ved å ta en titt på følgende sider:

Quackwatch, Science Based Medicine, Crap Based Medicine, Wiki om Homøopati

Til slutt vil jeg si at jeg mener det hadde vært fantastisk om en kunne påvist at homøopati, healing og annet faktisk virker, men det har en i dag ingen beviser eller indikasjoner på. Korrelasjon - kasualitet feilslutningen jeg nevnte ovenfor er derimot en klassisk årsak til at folk tror det har noe for seg.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

joda jeg kjenner til avogadros osv osv.. jeg jobber med kjemi hver eneste dag jeg er på jobb :) er utdannet innen kjemi og prosess..

Har ikke sett på det slik at jeg har et anstrengt forhold til kliniske tester o.l. he he.. godt mulig, godt mulig,, andres "øyne" ser slikt bedre enn sine egne noen ganger..

Men det er vell enkelte her inne som har et anstrengt forhold til alternative behandlinger også :)

Men nå har jeg bestemt meg for å gi opp.. :) jeg har min overbevisning / erfaring, og du din :) også er vi fornøyde og glade med det begge to.. og ser frem til en herlig helg :)

Lenke til kommentar
Men nå har jeg bestemt meg for å gi opp.. :) jeg har min overbevisning / erfaring, og du din :) også er vi fornøyde og glade med det begge to.. og ser frem til en herlig helg :)

Slik ender de fleste diskusjoner om religion også, hvor den religiøse ignorerer alt som er blitt sagt og holder for ørene og roper "LALALAALA"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...