Gå til innhold

[Løst]Ny linux bruker og problem med ubuntu-eee

Anbefalte innlegg

akkurat kjøpt en 900 og la inn easy peasy ubuntu, men jeg har et snodig problem.

installasjonen gikk smertefritt og maskinen funker som bare det.

men hver gang jeg booter opp (fra HD, USB pennen jeg brukte til installasjonen er frakoblet) så starter installasjonsprosessen igjen. begynner med at jeg skal velge språk osv.

jeg har gått litt videre i prosessen for å se men er den samme som installasjonen.

takker for konstruktiv respons da dette er min første linux pc.

-vnm

post-8077-1232153411_thumb.png

Endret av venomzorg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at du har installert Ubuntu, og blir bedt om å restarte; ber ikke maskinen deg om å fjerne USB-pinnen? For det skal du nemlig gjøre før den restarter.

En annen ting du kan gjøre er å gå inn i GRUB under oppstart, og velge "Ubuntu-Eee". Tar jeg ikke feil, så står det også "Ubuntu-Eee Install" og "Ubuntu-Eee Recovery" osv.

Sjekk det ut, og kom med tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

jeg tok vekk usbpinnen da den ba om det, før restart som du sier. så det gjorde jeg nok riktig.

til tips nr 2 så får jeg opp valgene:

eeepc

eeepc (recovery mode)

memtest86

jeg valgte øverste valget og den bootet som før og startet istallasjons veiviseren, så desverre ingen hjelp der heller.

Endret av venomzorg
Lenke til kommentar
Hva om du trykker 'e' når eeepc er markert? mulig to ganger også. Står det ikke f.eks. noe hd(0,0)?

jeg får opp følgende:

uuid

kernel

initrd

quiet

står endel tall og bokstaver bak hver av de men ingenting HD eller 0,0 eller 1,0.

jeg ser dog under oppstart at det står "booting from HD 0,0"

Endret av venomzorg
Lenke til kommentar

under oppstart står det booting from hd0,0 (ext3)

og under partition editor er ext3 min hovedpartisjon på 14,36gb.

har ellers noe der som heter "extended" på 690MB og "linux-swap" også på 690 som på illustrasjonen ligger inni "extended"

så for meg virker det som jeg booter riktig partisjon, jeg har jo heller ikke minnepinnen i så den hadde vel ikke funnet noe om jeg prøvde å boote på den.

men det som bootes er helt likt som under installasjonen og med "easy peasy" bakgrunn og i tillegg hopper installasjonen fram av seg selv med en gang.

Lenke til kommentar

Hmm.. Høres rart ut. Jeg kommer ikke på noe nå som kan løse problemet i dette øyeblikket, siden klokken er... mye.. Hehe, så jeg skal prøve å se om jeg kommer på eller finner noe ut til imorgen. Og da er vel også Smif våken; og resten av forumet. Så da er det nok mer hjelp å få :)

Lenke til kommentar

heihei, dette er et vanlig probleem med easy peasy, det eneste du trenger å gjøre er å på til preference, der velger du sessions. Her får du en liste over programmer som skal starte når du skrur på maskinen. Da er det bare å ta bort huken på programmet som heter så mye som Ubiquity. Der var problemet løst :D Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
heihei, dette er et vanlig probleem med easy peasy, det eneste du trenger å gjøre er å på til preference, der velger du sessions. Her får du en liste over programmer som skal starte når du skrur på maskinen. Da er det bare å ta bort huken på programmet som heter så mye som Ubiquity. Der var problemet løst :D Enkelt og greit.

Enkelt og greit. takk så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...