Infenso Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Hver anmeldelse skal gjerne inneholde en svært kort presentasjon av regissøren, beskrivelse av hva som karakteriserer denne regissøren og det en måtte ha å rose eller kritisere han/henne for. At en trekker inn filmer regissøren står bak er naturlig. Jeg tenkte dette kunne være en flott måte å anbefale eller fraråde regissører til andre brukere. Håper det er flere som deler denne tanken, og at denne tråden vil inneholde mye interessant lesning etter hvert. Diskusjon rundt omtalte regissører ønskes selvsagt. Endret 17. januar 2009 av Infenso Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Clint Eastwood: Mannen er for mange mer kjent som skuespiller, men hans virkelige bidrag til filmuniverset er uten tvil hans arbeid som regissør. Sammen med Steven Spielberg er han, av regissører som fortsatt lever, mestvinnende innen Oscar. Han har regissert over 30 filmer og vært innom flere sjanger. Han leverer aldri verre enn middelmådig og på sitt beste rene mesterverk. Unforgiven (1992) er det nærmeste man kommer et paradigmeskifte innen westernsjangeren og han har levert noen av de desidert beste drama- og krimfilmene det siste tiåret med Gran Torino (2008), Million Dollar Baby (2004) og Mystic River (2003) i tillegg til krigsfilmene Letters From Iwo Jima (2006) og Flags of Our Fathers (2006). 4 oscar har han sanket og har fem filmer innom IMDb topp 250. En sann mester som alltid leverer bunnsolide filmer. Hans store bredde vedrørende film, hans historiske bidrag og det at han er en av få som virkelig har levert noe som fortjener stempelet "Masterpiece" gjør han verdig både hall of fame og en toppkarakter. Med en stil strippet for dill og dall så treffer han på en rå og brutal måte, men samtidig kan han gå hen og lage popcorngøy komedie a la Space Cowboys (2000). Ikke går det år og dager mellom filmene hans, de kommer på løpende bånd og er alltid verdt kinobilletten. Han har snart regissert film i 40 år, det finnes få regissører som har bidratt mer. Himmelen er ikke uoppnåelig for den godeste Clint, og noe annet enn toppkarakter ville vært respektløst. 10/10 Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) David Lynch All my movies are about strange worlds that you can't go into unless you build them and film them. That's what's so important about film to me. I just like going into strange worlds. Den amerikanske filmskaperen David Lynch ble født i 1946. Han er et multitalent innen film, og har kan ta på seg titler som både regissør, manusskribent, produsent, komponist og skuespiller. Tidlig i karrieren gjorde han seg bemerket med en rekke bisarre kortfilmer, før han gav ut sin debutfilm, Eraserhead, i 1977. Lynch er kjent for surrealistiske filmer som bærer et drømmeaktig preg. Sammen med komponist Angelo Badalamenti skaper Lynch en unik stemning som fanger seeren. Ikke alle filmene hans bærer dette preget, og han står også bak to biografiske dramafilmer. Også innen denne sjangeren har Lynch gjort stor suksess. Symbolbruk står sentralt, og røde lampeskjermer og fortryllende kaffekopper er noe av det som kan kalles karakteristisk for denne mannen. Jeg ble kjent med Lynch gjennom mini-serien Twin Peaks. Denne tar plass i en småby i USA, og bærer flere såkalte lynchian trekk. Serien blander inn en rekke sjangrer som krim, såpeopera og komedie. Sammen med Badalamenti er stemningen uslåelig, og Twin Peaks mysterier og innbyggerne som hører med er uforglemmelige. Det er også herfra jeg har hentet sitaten som står i signaturen min. Senere tok jeg fatt på Blue Velvet. Her gjør vi også bekjentskap med nok en amerikansk småby. MacLachlan fra Twin Peaks er å finne på rollelisten og Badalamenti står også her for musikken. Det oser mystikk over denne filmen, og en rekke av sekvensene er uforglemmelige. Puslespillet Mulholland Drive ble mitt neste møte. Førsteinntrykket var rimelig forvirrende og uklart, men under gjensynet falt bitene fort på plass. Twin Peaks og de to filmene som er nevnt i avsittet over, er den perfekte starten for alle som er ukjente med Lynchs verden. Forvirringens mester står bak en rekke uforglemmelige filmopplevelser som enhver som er glad i film ikke kan være foruten. Personlig topp 3 av David Lynchs filmer: 1. Lost Highway (1997) 9,5/10 2. Mulholland Drive (2001) 9/10 3. Blue Velvet (1986) 8,5/10 Endret 17. januar 2009 av Infenso Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Bør man ha sett alle filmene til regissøren(e) for å anmelde vedkommende, eller? Lenke til kommentar
Speik Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Tja, man bør vel ha sett mange nok filmer til å kunne si noe om regissørtrekkene. God tråd, Infenso! I'll be back når jeg har litt mer tid, så kommer et par anmeldelser. Lenke til kommentar
Badering Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg hadde egentlig mest likt at vi lagde egne emner om forskjellige regissører, og en oversikt over deres filmer. Musikkavdelingen har et slikt opplegg med albumguider, og jeg tror det fint kan overføres til film også. Det var, om jeg husker korrekt, en slik guide her på filmdelen for en stund siden, og det virket som det var et par som hadde lyst til å gjøre det samme. Jeg sier ikke at vi kan ha begge deler da, dette er vel best for kortere saker. Jeg har i hvert fall skrevet på en Malick-guide som blir et eget emne en eller annen gang. Men bra tiltak uansett, Infenso! -- Jeg tror jeg bør sjekke ut Eastwood som regisør. Har jo sett Million Dollar Baby, som var ganske fin og solid i blandt. Gran Torino ser jo hilarious ut. Get of my laaaawn ^__^ Lynch er grei skuring det. Filmene hans føles som jævla klein plastikk, som i og for seg er ganske bra også. Har du sett flere filmer av han, Infenso? Kunne du gi oss en full liste? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg hadde egentlig mest likt at vi lagde egne emner om forskjellige regissører, og en oversikt over deres filmer. Det er ingenting som hindrer pose og sekk her. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg vil gjerne anmelde Uwe Boll for forbrytelser mot menneskeheten, etter å ha sett Alone in the Dark. Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg vil gjerne anmelde Uwe Boll for forbrytelser mot menneskeheten, etter å ha sett Alone in the Dark. Du bør vel strengt tatt se alle filmene hans først... (og AitD er ikke den verste!) Jeg er egentlig fornærmet... jeg hadde ment å ta David Lynch, men så kommer OP og tar den selv... Lenke til kommentar
Badering Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Du kan jo bara anmelde han du også. Jo flere synspunkt jo bedre Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Lynch er grei skuring det. Filmene hans føles som jævla klein plastikk, som i og for seg er ganske bra også. Har du sett flere filmer av han, Infenso? Kunne du gi oss en full liste? Jeg har sett alle hans filmer med unntak av The Straight Story, Eraserhead og Dune. Om en måneds tid er nok også disse sett. Hva mener du med en liste? Akkurat nå har jeg ikke tid til å omtale hver enkelt film, men jeg kan lage en liste over de jeg har sett rangert etter hvor godt de falt i smak + en liten kommentar. 1. Lost Highway 9,5/10 Click 2. Mulholland Drive 9/10 Click 3. Blue Velvet 8,5/10 4. The Elephant Man 8,5/10 Utrolig rørende biografisk drama. Vakkert! 5. Wild at Heart 8/10 Bisarr road movie. Uhyre interessante karakterer og en Cage som faktisk gjør en god rolle. Voldelig, vakkert og morsomt. 6. Twin Peaks: Fire Walk With Me 7/10 Når ikke opp til geniale Twin Peaks, men likevel interresant for oss fans av serien. 7. Inland Empire. Det er egentlig urettferdig å gi denne karakter før jeg har sett den et par ganger til. Skjønte til tider fint lite, men stemningen er fantastisk. Endret 17. januar 2009 av Infenso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå