Astralnoise Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Heisann. Jeg vurderer sterkt å søke på sivile studier via krigsskolen (både hæren og luftforsvaret). Jeg går nå på en bachelor i sosiologi/statsvitenskap, men er veldig keen på å få den militær i stedet (altså at jeg tar en bachelor i statsvitenskap igjennom forsvaret), men jeg har et par... issues, for å si det på den måten. For det første ønsker jeg ikke å flytte på andre siden av landet for å studere. Greit nok at befalsskolen blir det, men helst ikke de tre andre årene. De ville jeg gjerne kunne tatt på NTNU, men jeg vet ikke om forsvaret godtar det. For det andre, så lurer jeg på om det går an å angre seg. Si at jeg faktisk får søknaden innvilget, og forsvaret vil ha meg nedover til sørlandet. Plutselig får jeg kalde føtter rett etter å ha mottatt "ja"-et, og angrer meg. Er det som på alle andre skoler, at man kan bare la det gå, eller trekke seg? Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Heisann. Jeg vurderer sterkt å søke på sivile studier via krigsskolen (både hæren og luftforsvaret). Jeg går nå på en bachelor i sosiologi/statsvitenskap, men er veldig keen på å få den militær i stedet (altså at jeg tar en bachelor i statsvitenskap igjennom forsvaret), men jeg har et par... issues, for å si det på den måten. For det første ønsker jeg ikke å flytte på andre siden av landet for å studere. Greit nok at befalsskolen blir det, men helst ikke de tre andre årene. De ville jeg gjerne kunne tatt på NTNU, men jeg vet ikke om forsvaret godtar det. For det andre, så lurer jeg på om det går an å angre seg. Si at jeg faktisk får søknaden innvilget, og forsvaret vil ha meg nedover til sørlandet. Plutselig får jeg kalde føtter rett etter å ha mottatt "ja"-et, og angrer meg. Er det som på alle andre skoler, at man kan bare la det gå, eller trekke seg? Du kan studere hvor som hels sivilt så lenge studiet er godkjent av krigsskolen. Man kan angre seg, ja. Men har du startet utdanningen, for eksempel tatt ett av tre år, så har man plikttid for det året som må gjennomføres. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Takk for svar. Forresten, når det gjelder sikkerhetsklarering... Hvordan sjekkes dette? Finkjemmer de virkelig nettet etter alt jeg skriver, som f.eks. her på forumet? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Nei, de sjekker stort sett ganske lite manuelt med mindre det er mistanke om noe spesielt. De henter bare informasjon fra diverse register og personopplysninger fra f. eks. Politiet. Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Nei, de sjekker stort sett ganske lite manuelt med mindre det er mistanke om noe spesielt. De henter bare informasjon fra diverse register og personopplysninger fra f. eks. Politiet. Vel, dette er helt avhengig av nivået på sikkerhetsklarering. Skal du ha SH eller tilsvarende så tar de en titt der det skulle passe dem. Og ikke bare deg, men også nær familie. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Jepp, stemmer, var litt rask i avtrekkeren. Tenkte kun på nivå HEMMELIG av en eller annen rar grunn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Og du skal ikke se bort fra at saksbehandler googler navnet ditt, og finner dermed ofte både blogger og kontoer på ymse nettsteder. Hvis han finner noe snusk, så sjekker han nok også hva du har skrevet på nett i tillegg. Finner de først noe, så leter de gjerne opp mer også, i tillegg til å sjekke det snusket de finner opp nøyere. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Oh jeez. Det står på nettsidene at man har pliktår to ganger utdanningstiden. Betyr det at jeg må jobbe i forsvaret i åtte år? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 om studiet ditt er på 4 år, ja Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det er noe helt annet enn de jeg har hørt på både forsvarets stand på utdanningsmessa på lillestrøm, og via SMS. Der sa de at pliktårene er 3 eller 4 avhengig av om du tar BS i fgtj eller hva det var. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det er noe helt annet enn de jeg har hørt på både forsvarets stand på utdanningsmessa på lillestrøm, og via SMS.Der sa de at pliktårene er 3 eller 4 avhengig av om du tar BS i fgtj eller hva det var. Og da var det selvfølgelig snakk om de militære studiene ved krigsskolen. Men nå handler altså denne tråden om sivile studier ved krigsskolen. Da er plikttjenesten det dobbelte. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 En lærer så lenge man lever Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Er det mulig å få jobb på FFI i plikttjenesten, eller er det bare hæren? Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Er det mulig å få jobb på FFI i plikttjenesten, eller er det bare hæren? Alt er mulig... Man kan få tjeneste omtrent over alt for plikttjeneste, men mulighetene er ikke lett å garantere. Vi hadde nylig en hærmann på plikttjeneste ved FLO-Sjø i 4 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå