Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg dårlig syn?

Khaffner

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lagt merke til at jeg blir sliten i øynene etter et par timer på skolen. Jeg finner det også litt ubehagelig å lese sammenhengende i bøker i mer enn 3-5 minutter om gangen, så trenger jeg noen sekunder pause. Er dette vanlig?

Men til tross for dette kan jeg lese tekst lengre unna enn de fleste jeg kjenner og jeg klarte synstesten uten problemer når jeg tok mopedlappen.

Veldig mange i min familie begynte med briller i 16-20 årsalderen, og jeg er nå i denne aldersgruppen.

Bør jeg gå til øyelege og få sjekket synet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til en optiker og ta en vanlig synstest. Høres nesten ut som om du er langsynt, men det er smart å få skjekket dette skikkelig når det først begynner å skje noe. Koster vel ett par hundrelapper eller noe slikt for dette, og da får du vite hva som eventuelt er galt. Om du ikke er for gammel er det og mulig å styre dette i rett retning, noe du ikke kan om du kjøper den første og beste billige lesebrillen du får tak i.

Hvor langt unna bruker du å holde f.eks en bok når du leser? Klarer du å lese normal skrift på en armlengdes avstand? Enn på en halv armlengdes avstand? Hva er mest behagelig?

Synstesten på biltilsynet går kun på om man er så nærsynt at det hemmer oppfatningen av trafikkbildet, og mange synsfeil fungerer helt fint i trafikken uten korrigering.

I godt lys skal man kunne klare å lese sammenhengende forholdsvis lenge uten at det blir ubehagelig, da spesielt i bøker med veldig hvitt papir (f.eks vanlige skolebøker.)

Nidaroo: At datamaskin og syn har en sammenheng er det ingen som har bevist noe konkret på enda, men at det er med på å avsløre slike problemer er logisk. Uansett om man er langsynt eller nærsynt så blir det en ekstra belastning på øynene når man sitter med en datamaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...