Gå til innhold

Trenger hjelp til formatering og reinstalering.

Anbefalte innlegg

Jeg har i den siste tiden vært plaget av en treg og upålitelig pc og har derfor bestemt meg for å formatere hele harddisken. men etter å ha kikket litt rundt på nettet har jeg ikke funnet noe som hjelper meg videre. Så det jeg lurer på er: Er det noen som kan fortelle meg hvilke programmer jeg trenger for å formatere og gjenopprette en ren vista versjon evt. gi meg en guide på hvordan man gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tydligvis ikke satt deg inn i produktet du har kjøpt da..

F.eks laptopper med preinstallert windows OEM operativsystem leveres ikke med cd/dvd medie men med egen gjenopprettings partisjon på disken.

Skal du reinstallere tilbake til såkalt fabrikk oppsett gjøres dette fra denne (eller fra DVDer du ma brenne ut selv) . Og du finner informasjon om dette i user guides samt hos produsenten for ditt produkt.

Lenke til kommentar

Da er Vista pre-installert på en egen liten partisjon på harddisken. Da skal det normalt sett være en hjelpefil en eller plass på maskina (kanskje en pdf-fil) som inneholder fremgangsmåte for formatering og reinstallering. Let litt etter den fila på disken din.

You beat me to it Syar....:-)

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Trykk <Alt+ F10> under oppstart når Acer logoen kommer opp for å reinstallere Vista.

Maskinen settes da tilbake til slik den var ny.

Så da trenger jeg ikke noen form for for backup (bortsett fra de filene jeg vil beholde) når jeg formaterer?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg får en ACER PC om en dag eller to. Jeg har hørt at det følger med en del forhåndsinnstallerte programmer når den leveres - programmer som ikke akkurat er nødvendige eller ønskelige mtp ytelsen.

Kan du fortelle meg om det lønner seg å gjennomføre denne operasjonen med å brenne ut og innstallere Vista på ny med en gang. Og samtidig slette program partisjonen. Vil dette være et smart trekk.

Tenkte jeg skulle finne ut det før jeg legger alt for mye inn. Da blir det bare dobbel jobb...

M

Lenke til kommentar

Nei desverre det har ingenting for seg.

Det som befinner seg på recoverypartisjonen er nøyaktig lik den konfigureringen maskinen har når du slår den på for første gang.

Men! Jeg tror du har muligheten til å brenne ut recoveryDVD`er med den konfigurasjonen du vil ha. Dvs at du først sletter/legger til det du vil, for så å brenne ut recoveryDVD`er etter den nye konfigurasjonen.

Mener det går med Acer eRecovery Managment.

Når du har gjort det kan du slette recoverypartisjonen på harddisken for så og evt repartisjonere om slik at du har 40-50 GB til Vista og resten til ALT annet.

Easus Partition Manager kan brukes til sistnevnte operasjon.

NB!! Prøv å reinstaller FØR du sletter recoverypartisjonen. Det kan hende det går til et sted sola ikke skinner.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...