Noskool Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hei, driver å gjør oppgaver for å forberede meg til ligningsprøve. Har aldri vært noe god i ligninger og algebra osv, for jeg skjønner ikke vitsen med å gjøre det. Men jeg går i 10. klasse nå, og karakterene mine er superviktige! Oppgava jeg ikke får til er på det letteste nivået, men siden jeg dreit i alt med algebra og ligninger i 9. klasse så henger jeg veldig etter, sammen med mange andre:P Her er en oppgave jeg ikke får til: -3x = 9 Da gjør jeg som vi har lært og som det står i boka: -3x = 9 -3 -3 x = -3 Så setter jeg prøve: -3x = 9 -3 X -3 -9 Nå er den ene siden 9, men den andre er -9. Begge sidene skal jo være like, men den ene er i minus og den andre er pluss. Jeg vet at begge skal være i pluss. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 stapp inn rett -3x = 9 og x = -3 (-3)*(-3)=9 minus * minus = pluss 9=9 ok Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 x = -3 er et riktig svar. Du gjør feil på -3 * -3. Det blir 9, ikke -9. Husk at - ganger - gir +. Lenke til kommentar
Noskool Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Ok, tusen takk. Det er alltid sånne småting:P Jeg visste den regelen, men det bare ble borte:P Tusen Takk! Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Har aldri vært noe god i ligninger og algebra osv, for jeg skjønner ikke vitsen med å gjøre det. Ligninger og algebra er noe av det viktigste du lærer i matten, så det bør du nok følge med på Er veldig få former for matte der man ikke benytter seg av ligninger og algebra. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jepp, ligninger og algebra er egentlig begynnelsen på den mer abstrakte matten du vil møte på vgs. Veldig viktig å ha stålkontroll på dette når du senere skal utlede formler og jobbe med funksjoner mm. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 - og - => + + og - => - + og + => + - og + => - Ser du mønsteret? To like gir pluss, mens to forskjellige gir minus. Dette gjelder både når du ganger og deler. Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 dersom du begynner å få flere enn 2 faktorer kan du huske på at et oddetall minuser gir et minus i produktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå