Gå til innhold

Canon 450 vinter innstillinger for nybegynner.


Anbefalte innlegg

Har akkurat fått hentet meg en 450 kit, og har sett ut noen motiver den siste uken(mens jeg ventet på det) jeg kunne tenke å prøve meg på.

 

Nå laver snøen ned her akkurat nå, og da lurer jeg på om noen har noen tips til innstillinger for en helt fersking på speil.

 

Det blir i kategorien, nakne trær (med snø på) akkurat nå. Dagtid og kveldstid, og da er de muligens opplyst av et oransje lys fra en fotball bane i nærheten.

Tenkte å skumme igjennom de siste bladene jeg har kjøpt, digital fote, digital photo og digital camera (gode bladtips er også velkomne.) og muligens få sett litt på dvd som fulgte med kittet. 450 + 4 gig brikke og tutorial dvd til 4790, ikke verst synes nå jeg.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett Programhjulet på toppen av kamera på P. Du kan godt ha det på grønn firkant men da kommer blitzen til å sprette opp når det egentlig ikke er noe vits i.

 

Sett i minne kortet og gå inn i kamera menyen og formater kortet. Bør også gjøres hver gang du har tømt å slettet bildene på kortet.

 

Sett kamera til å ta bildene i RAW formatet.

Sett fargerom til Adobe RGB (1998) så utnytter du hele fargerommet som kamera kan gi.

La kamera stå på STANDARD i picture styles.

 

Finn ut hvordan du forandrer ISO settingen. Laveste iso er best, men må økes hvis kamera gir deg beskjed om at det er for dårlig lys.

Indikasjonen gis i søkervinduet, les i bruksanvisningen om dette.

 

Innstaller Programvaren som kom med Kamera på PC'n, og så ser du på denne videoen hvordan du skal bruke programvaren for å prossesere RAW bildene; http://www.usa.canon.com/dlc/controller?ac...p;articleID=386

 

Knips bilder!

Spør mer hvis du lurer.

Lenke til kommentar
Hvor fant du kit'et til den prisen? Komplett skal ha 5998 for det samme kit'et.... (og der følger ikke dvden med)

 

Lefdal kjører på om dagen. Elkjøp har det samme tilbudet, men det er lefdal som har første rett på 450 kitt om dagen.Og elkjøp har ikke med minne brikke. Jeg var nr 10 i køen av over 60, men klarte å få et av de første i dag som kom, lucky me.

 

arthon : Takk for de kjappe innstillings tipsene. Gleder meg til å skyte litt i morgen.

 

Kommer helt sikkert til å spørre mer.

Lenke til kommentar
Sett fargerom til Adobe RGB (1998) så utnytter du hele fargerommet som kamera kan gi.

Dette er jeg uenig i Så lenge du er nybegynner, så vil det skape mer problemer enn det løser ved å velge AdobeRGB. Hold deg til sRGB inntil du skjønner forskjellen mellom disse fargerommene, og hva konsekvensene er når du velger den ene fremfor det andre.

 

Et alternativ til P er Av programmet. Da bestemmer du hvilken blender du bruker, og kamera velger lukkertid ut ifra det. Det er nyttig når du vil ha stor dybdeskarphet (velg blende 8 til 11). Men da er det stor sjanse for at du trenger stativ.

 

I tillegg er snøen hvit, noe som vil føre til at kamera kan undereksponere bildet (snøen blir grå istedet for hvit). Det løser du ved å legge på en eksponeringskompensasjon mellom +1 og +2. Du må prøve og feile litt før det sitter helt.

 

Sjekk manualen på hvordan disse valgene fungerer, og gå ut å ta bilder for å sjekke hva som skjer.

 

Tom

Lenke til kommentar
Sett kamera til å ta bildene i RAW formatet.

Sett fargerom til Adobe RGB (1998) så utnytter du hele fargerommet som kamera kan gi.

Fargerom har ingen mening så lenge man oppholder seg i raw-formatet. Det er først når du konverterer bildet til et visbart/printbart format (f.eks. JPEG) at fargerom får en mening. RAW-formatet inneholder de fargene som billedbrikken er i stand til å fange opp uansett.

Lenke til kommentar

Også enig i at aRGB er for spesielt interesserte, og at fargerom uansett ikke har noen mening ved bruk av RAW.

 

Men RAW er også for viderekommende, så jeg holder med de som anbefaler JPG og sRGB fargerom som standard instilling. Jeg ville forøvrig satt kameraet til beste JPG-kvalitet. Et alternativ er å bruke RAW + JPG, da kan man bruke JPG-bildene rett fra kameraet og RAW-versjonen kan lagres for mer avansert bruk senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...