Gå til innhold

BK: tre forskjellige typer bilde

jaadd

Anbefalte innlegg

Hei. Som fersk "fotograf" har jeg nå i 2-3 uker prøvd ut litt forskjellig typer fotografering. Jeg har lyst å prøve ut det meste, for å se hva som passer meg best. Det samme med redigeringsteknikker også. Her har jeg tre bilder fra forskjellige hjørner av fotoverdenen, og vil gjerne ha litt konstruktiv kritikk og rettledning (håper ikke det ble for mange bilder. Dere trenger ikke kommentere mer enn ett i slengen). Det jeg i hovedsak vil ha tilbakemeldinger på er motiv/komposisjon. Når det gjelder det fototekniske og redigeringen er det sikkert mye å pirke på, men trekk helst fram bare det mest vesentlige.

post-181365-1232132412_thumb.jpg

Her prøvde jeg meg på et HDR-bilde, med 3 eller 4 (husker ikke) eksponeringer. Her vil jeg gjerne at dere kommenterer det HDR-tekniske.

post-181365-1232132418_thumb.jpg

Jeg synes skyene ga litt dramatikk til bildet. Var det for mye blåfarge? 1/40s, f/11, iso400 eller 800.

post-181365-1232132423_thumb.jpg

Dette var en følge av inspirasjon fra dråpebilde-tråden. 1/200s, f/8, blits, iso400.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min selvfølgelige subjektive mening:

Det første bildet synes jeg var veldig bra komponert, blir "sugd" innover i bildet (med linjene vann/land som diagonaler inn). Hadde ønsket litt større skarphet i bildet (etterbehandling).

Det andre bildet har et veldig fint motiv med veldig vakre fjell i bakgrunnen, men jeg synes de mørke skyene i forgrunnen ødelegger dybden og komposisjonen i bildet. Øynene mine klarer ikke å finne noe "hvile" punkt her, de mørke skyene eller fjellene.

Men en veldig bra start!

Lenke til kommentar

Hei og velkommen!

Skal kommentere de to første bildene, da jeg ikke interesserer meg noe for dråpebilder, og ikke klarer / har lyst til å skilne alle like fra hverandre.

*Det første (HDR-bildet) syns jeg er altfor uklart til at etterbehandlingen gir noe særlig effekt.

Men det er et fint motiv og viser meg at vi to har et slags likt øye for motiver, dette er noe jeg òg kunne tatt bilde av.

*Det andre syns jeg er bedre. Elsker blåtoner, og fjelltopper med hav.

Men komposisjonen her forstår jeg ikke helt. Det vil si, jeg syns det er noe som skurrer og gjør at jeg ikke helt klarer å "forstå" hvordan jeg skal se på det. Ble først sittende å skråne hodet, men fant ut at det var ikke skjev horisont (tror jeg da). Tror du er passelig rett med "rule of thirds" og sånt :roll:

Hadde det vært klarere kunne jeg likt det bedre om det da i tillegg hadde vært en annen komposisjon.

Signerer på at det er en bra start, fine bilder alt i alt!

Ta flere :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for fin kritikk, begge to. Var mørkere ute enn hva som framstår på bildet. Dette var en tidlig januarmorgen. Er det ikke slik at mørke greier har lettere for å bli litt uklart? I tillegg har sikkert jeg slurva med å holde kameraet helt i ro på stativet. Men for meg blir det viktigste at jeg lærer meg å se motiver og lage gode komposisjoner. Ser for meg at det er det beste utgangspunktet for gode bilder. Får bare håpe det fototekniske bedrer seg etter hvert. Et sted må man jo starte :)

Vet du/dere om noen gode bøker/websider etc. med mye (god) informasjon om komposisjon og lignende? Kanskje bare generelle tips for nybegynnende (hobby)fotografer?

Håkon

Edit: har jeg sikkert*

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

Jeg synes du skal konsentrere deg om grunnteknikker, og ikke rote deg bort i unødvendig tidsbruk på HDR når du knapt har skiftet fotografiske bleier for første gang. Det er grenser for hvor mye et menneske kan lære på kort tid, og de fleste synes det er best å lære å gå før man løper. Bruk heller tiden din til å sette deg inn i eksponering og komposisjon, dvs det å fotografere, først. Jeg synes du gaper over for mye for tidlig her.

Jeg har sett mye verre debuter her i BK, ja faktisk dårligere fra noen som har deltatt flere ganger før. Men jeg vil påpeke at du bryter reglene her. Skal du poste tre bilder så må de være en serie, og det er no mercy. Dette er ikke en serie på tre bilder. Det er tre bilder.

Lenke til kommentar

Beklager regelbrudd. Hvis jeg hadde byttet ut dråpebildet med et annet landskapsbilde fra samme sted som de to første, ville det da kunne vært godtatt som en serie? Har sett meg litt rundt her på BK-tråden, og har forsåvidt sett at det er å foretrekke at man bare legger ut ett bilde. Skal gjøre det om jeg legger ut flere.

Tar til meg det du sier, PMnormal. Har skjønt at du er en med mye erfaring og kunnskap. *Slette Photomatix* *Heller lese grunnleggende fotokompendium nøye* :)

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...