Gå til innhold

JW-790GX-EXTREME + Phenom II

Uglegutt

Anbefalte innlegg

JW-790GX-EXTREME

post-110767-1232131705_thumb.jpg

En info/troubleshooting tråd for et hovedkort av et heller ukjent merke her i Norge.

Får jalle til litt mer info i første post etterhvert som det kommer frem :)

I går kom en Phenom 940BE som jeg skal installere nå.

Ganske vittig å se på hjemmesiden til Jwele at de viser til winflash for å flashe BIOS i windows, noe som er vanskelig da hovedkortet benytter AMI BIOS, ikke AWARD. Veldig bra :D

EDIT:

Oppsettet mitt:

HK: JW-790GX-EXTREME

CPU: Phenom II 940 BE

RAM: Corsair DOMINATOR PC8500 4*2048MB CL5

GFX: Sapphire HD 4870

AUDIO: Creative Xtreme gamer

HDD: PERC4 host, 2*147GB 15k SCSI disker i RAID0 + 2*250GB SATA 7,2k

KABINETT: CM Stacker 830 Silver

KJØLING: Swiftech vannkjøling

Hovedkortet ser ut til å undervolte 0,08v

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha forberedt meg på å knote litt med å flashe BIOSen tok jeg til slutt en titt på BIOSen jeg lastet ned fra nettsiden deres, og fant ut at de har vært så greie å lage en batch fil som ordner hele biffen i Windows. (Hvis man har nerver til det). Det har jeg, og det gikk bra denne gangen også :)

Den siste BIOSen har AGESA versjon 3.1.9.0, noe som gjør at prosessoren ikke er gjenkjent med riktig informasjon.

Den stor oppført som en B3 blant annet.. Ikke så nøye egentlig siden systemet starter uten problemer. 45nm prosessor kompatibilitet som lovet :)

Startet med alle CPU og RAM relaterte BIOS instillinger på default.

post-110767-1232139794_thumb.jpg

I motsetning til CPU-Z gjenkjenner mitt favorittprogram HWinfo32 prosessoren uten problemer.

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar
Satser du på å bruke IGP+SidePort memory'n ? Holde vel rikelig hvis du ikke skal drive med hardcore-gaming?

Nei, IGP er kun en nødløsning inntil de fikser en hybrid CrossfireX som Hybrid SLI der man kan benytte IGP på 2D desktop bruk og dedikert skjermkort til spill etc.

Dessuten spiller jeg litt :)

EDIT:

Et par ting om BIOSEN etter et lite førsteintrykk.

Begynner med det negative:

Ser ut til at MP ikke lar seg endre i nåværende BIOS, sikkert fordi prosessoren ikke blir gjenkjent, dette var ikke noe problem med X2 5400+ BE.

Positive ting:

CPU-NB FID option finnes i BIOSen, DVS mulighet for å endre NB frekvens fra BIOS. (Dette er kansje selvfølge nå? Det var ihvertfall ikke det med diverse AM2+ hk med SB600). Har ikke testet at frekvensen faktisk endrer seg, det er fort gjort ved å sjekke Everest sin memory/cache/latency test.

Tilsynelatende omfattende valgmuligheter for minnetweaking, sist jeg så så omfattende minnetweakingmuligheter var på Asus CROSSHAIR for AM2 plattformen. Et av de bedre hk til den plattformen.

Mulighet for å endre minnetimings separat på minnekontrollerene.

Alt av muligheter for å endre spenninger på alle nødvendige komponenter.

Ufattelig harry navn på siden med overklokkingsmulighter: Justw00t! HAHA

EDIT2: Guttorm, hva slags os bruker du?

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar

Fin tråd :)

Jeg kjører samme oppsett som Uglegutt, her er min hardware profil:

AMD 940 BE - CACVC AC 0850BPCW.

APOGEEGTX vannblokk.

JW-790GX-EXTREME

Crucial Ballistix 8500 4*1GB( usikker på klokkkbareheten på denne rammen da brikkene ble sendt inn for testing og jeg fikk 4 nye i retur. De nye har bare rambrikker på ene siden.)

Corsair 750W

8800GTX

WD Raptor 150Gb i raid 0

Kom alle minneinnstilingene med den nye biosen Uglegutt? Såvidt jeg kan se har ikke august biosen alle disse mulighetene.

Kan forøvrig nevne jeg tok av Silentcool skiltet, slik at varmen fikk gå rett til værs :p Det limer godt på andre ting også ;)

Kortet virker veldig kjølig og fint så langt. Håper på en litt oppdatert bios snart. Ellers er det litt få vifteuttak, men det er vell stort sett eneste jeg savner.

Edit: la til stepping. Edit2: la til info

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Flashet BIOSen. Den gjenkjenner fortsatt ikke prosessoren, men åpnet opp for mulight til å tweake p-states. Det er i HEX, så en må vel ta en titt på AMD K10 whitpapers igjen.

EDIT:

Merker for øvrig at HT-link hastigheten har MYE å si for stabiliteten. (kan være den trenger en del mer spenning for å kjøre på høy hastighet, men prøver så langt en kan med standard spenninger først)

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar

Hmm. Har endelig fått tid til å kikke litt mer. Desverre blir det lite fremover, da jeg snart reiser på jobb. Men skal skrive når jeg har noe nytt, eller lurer på noe(blir nok det siste :p)

Har flashet biosen fra windows (ikke beta enda), det funka jo utrolig greit, man slipper faktisk å gjøre noe. Bortsett ifra i ta bort skrivebeskyttelsen i bios innstilingene.

Det er tydelig noe skjer på 3500Ghz og oppover. Svinger veldig da plutselig i stabilitet. Skal sjekke opp det du sier om HT spenningen.

Nå er ikke 3500 en dårlig klokk på stock Vcore, men jeg hadde håpet opp imot 4 med litt mer jucie på Vcoren. Samtidig ser jeg på XS at 4 Ghz ikke er noen garanti.

Helt rå minne Tweeks på dette hovedkortet ja, bare synd jeg ikke kan så mye om det ;)

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En litt sen oppdatering:

Har testet den siste offisielle BIOSen, og den virker fin, gjenkjenner prosessoren korrekt og alle funksjoner jeg har vært innom har virket slik de skal. Overklokkingsbiten kan være noe knotete da man ikke velger CPU og CPU-NB multipliers, men heller en verdi.

F. eks verdiene:

CPU - FID 13 = multiplier 17,5.

CPU-NB - FID 10= multiplier 13 (så vidt jeg husker)

Har ikke styrt med spenningsalternativer i "AMD overclock" funksjonen ennå da det også kan gjøres et annet sted i BIOSen. (som også er litt tryggere enn å tukle med verdier man ikke er helt sikre på :p)

CPU-NB - HT-Link settingen (som makser på FID 13) setter verdi for både HT-Link og CPU-NB. Hvis man ønsker å bare endre CPU-NB FID, må man gjøre dette i AMD overclock settings. (Der man setter verdier, ikke egentlige multipliere)

Cold boot problemene jeg hadde med beta biosen er også borte :)

EDIT:

24/7 settingen min: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=505212

NB på 2,6GHz, standard spenning, vcore 1,425. (Virker som om jeg har fått en prosessor som ikke er av de beste klokkerene, når det er sagt har jeg bare forsøkt å klokke ved endring av multipliere ennå, ikke HTT.)

Minnekontrolleren har heller ingen problemer med å kjøre alle minneslottene fulle på 1066MHz. Det er en klar forbedring fra Phenom der man var heldig om man fikk det til å fungere med to minneslotter :p

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...