Campo Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hei For ca 4 uker siden kjøpte jeg inn nye komponenter og bygde meg ny pc. Det eneste jeg brukte fra mitt gamle oppsett var en 500w mist psu samt 6 sata HD`er. Mitt nye oppsett består av: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775 Asus P5Q-E, P45, Socket-775, DDR2 Kingston DDR2 HyperX PC6400 4096MB CL5 2 matched kit Asus Radeon HD 4850 512MB GDDR3 WD caviar 320gb hd sata nec dvd brenner Os er windows xp Siden jeg installerte dette systemet har pc-en bootet 3 ganger. Den første gangen skjedde i det jeg koblet meg opp med remote desktop mot en pc. Den andre mens jeg bare drev i utforsker uten og foreta noen tynge oppgaver og den tredje skjedde i det jeg hadde koblet til en 2.5" usb harddisk. Før den rebooter fryser windowsen til i noen sekunder. Jeg har stresstestet systemet i uttalige netter med bla burn in test og memtest uten og finne ut noe som helst. Aldri hatt noe problemer mens jeg har spilt spill og full HD filmer. kan heller ikke lese ut noe logger i windows som skulle tilsie noe om hva som er galt. Jeg har regnet ut at mitt psu er under ganske så nærme maks belastning med tanke på watt. jeg har dog litt lyst til og være mer sikker før jeg kjøper inn et nytt psu. Forslag på hvordan jeg skal finne ut hva som forårsaker ustabiliteten i mitt system mottas med stor takk Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Har du sjekket om maskinen din blir veldig varm? Dette kan i ekstreme tilfeller resultere i at maskinen vil starte på nytt. Lenke til kommentar
Campo Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Nei den blir ikke så veldig varm. hvis jeg har spilt feks det nyeste COD en stund så er cpu maks 45-50c mens gpu ligger rundt 60c. I idle ligger cpu på rundt 40c og gpu på 50c Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg ser du har hele seks S-ATA harddisker tilkoblet, disse krever mye strøm. Om du misstenker det er strømforsyningen hadde jeg anbefalt og koble ut et par S-ATA harddisker og sett om problemene forsatt var tilstede. Lenke til kommentar
Campo Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Jepp det er jo en ide. Når jeg benyttet dennekalkulator og tok i betrakning at poweret mister noe effekt med tid, spesielt med tanke på at jeg har mye oppetid, så kom jeg frem til at systemet suger mer watt en det poweret leverer. Det eneste er at det kan ta tid og finnet ut om det hjelper og koble ut disker. Den siste rebooten jeg har opplevd var for 10 dager siden. Men hvem har vel sagt at det skal være enkelt og finne denne feilen? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det er ikke enkelt, men man kan begynne å eliminere ved å feks. trekke ut noen komponenter man ikke trenger? Trenger du virkelig seks S-ATA harddisker på en og samme gang? Lenke til kommentar
Campo Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg skal da klare meg uten noen av diskene mine en liten stund En ting jeg lurer på angående hovedkortet mitt. Når jeg koblet til poweret på hovedkortet så var det en dobbel kontakt der hvor det tidligere har vært en 4pins kontakt. Altså 8 pin men 4 av de 8 var tildekket med et sort lokk som ikke jeg ikke fikk flyttet på. Zoomer man inn på kortet herså ser man det. Det er kontakten som er lokalisert oppe ved cpu. Jeg koblet til 4pins h/k kontakten som vanlig til poweret mitt. Noen som vet om alle 8 egentlig skal benyttes? evnt hva de 4 ekstra egentlig er til? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Lokket skal av og de skal benyttes. Her har du mulig oversett noe. Så ikke dette før nå! Har ikke strømforsyningen din en 8-pin 12.volt kontakt? Lenke til kommentar
Campo Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Da har jeg vært inne i kabinettet og koblet til begge 4 pins kontaktene. En lærer noe nytt vær dag kan jo hende dette løser et og annet også, hvis jeg er riktig heldig. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 For det er nemlig meningen Når hovedkortet innehar dette, trenger det mer strøm når enhetene ikke mottar nok strøm vil maskinen bli ustabil og eventuelt starte på nytt. Du skal se at dette løser problemene dine. Bare så synd at jeg ikke registrerte dette før Lenke til kommentar
Campo Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Hjertelig takk for hjelp og kjappe tilbakemeldinger roberth! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 No prolemo, hyggelig å være til hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå