Gå til innhold

streame analogt til digitalt minne

Anbefalte innlegg

hei kloke hoder!

jeg sitter med et alvorlig gammelt kamera med intern minne og kun analoge phono utganger. en for lyd og en for bilde. nå har tiden kommet for at jeg vil ha filmene over på laptopen min. det hører med til historien at min kunnskap rundt dette er nærmest ikke-eksisterende. jeg får ikke kopiert fra kameraet, så jeg tror jeg må streame. men hvordan gjør jeg dette og hva trenger jeg av omkodere, bokser og software for å få dette til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei kloke hoder!

jeg sitter med et alvorlig gammelt kamera med intern minne og kun analoge phono utganger. en for lyd og en for bilde. nå har tiden kommet for at jeg vil ha filmene over på laptopen min. det hører med til historien at min kunnskap rundt dette er nærmest ikke-eksisterende. jeg får ikke kopiert fra kameraet, så jeg tror jeg må streame. men hvordan gjør jeg dette og hva trenger jeg av omkodere, bokser og software for å få dette til?

Et videokamera? Hva heter det?

Lenke til kommentar

Hei

Det høres rart ut med et alvorlig gammelt kamera og kun internminne... Sikker på at det ikke er en firewire-utgang?

Om du kun har analoge signaler ut, må du ha en digitaliseringsenhet, f eks denne:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=792886

Akkurat denne er sikkert ikke den beste, men den jeg fant i farta. Så må du ha en programvare som håndterer filen. Skal du brenne dvd-plater for visning i alle dvd-spillere må du brenne i mpeg2, her tror jeg bare kjøpeprogrammer som Studio 12, Sony Vega m fl duger.

Søk på forumet her...

Knut

Lenke til kommentar

se#: jeg vet ikke hva det heter, fordi merkene er fjernet.

dette var et skulderholdt kamera jeg fikk av min far for noen år siden som han i sin tid hadde fått fra en som jobbet innen tv-bransjen. visstnok et rått kamera på den tiden, digert og med internminne for ca 2 timer filming. også mulighet for vhs kassetter, men disse er ikke noe problem å få digitalisert. det jeg sliter med er å få filmen ut fra intern minnet.

Knut: den lille dingsen ser ut til å kanskje fungere. mitt problem kommer da lyden kommer fra en enkel phono plugg, ikke to standard rød/hvit. men det kan jeg sikkert finne en måte å komme meg rundt. det er noe jack innganger på kameraet, så mulig jeg kan hente lyd derfra også :)

takker for svar :)

Lenke til kommentar

Hei igjen

At du kun har en phono for lyd forteller jo at du har monolyd. Da plugger du den phono-pluggen du har inn i den ene lydkanalen. Du kan også kjøpe, eller lodde selv en overgang som gir ditt monosignal til begge lydkanalene, dvs en phono-hunn som splitter seg til to hanner.

PS: Kom på at om du har tilgang/kan låne på et DV-kamera med inn/ut-funksjon kan du bruke dette til digitaliseringsjobben. Kanskje dumt å kjøpe "dingsen" om du kun har 1 t inne i kamera-minne???

Knut

Lenke til kommentar
Hei igjen

At du kun har en phono for lyd forteller jo at du har monolyd. Da plugger du den phono-pluggen du har inn i den ene lydkanalen. Du kan også kjøpe, eller lodde selv en overgang som gir ditt monosignal til begge lydkanalene, dvs en phono-hunn som splitter seg til to hanner.

PS: Kom på at om du har tilgang/kan låne på et DV-kamera med inn/ut-funksjon kan du bruke dette til digitaliseringsjobben. Kanskje dumt å kjøpe "dingsen" om du kun har 1 t inne i kamera-minne???

Knut

forteller bare igjen hvor novise jeg er på dette :p

monolyd er bedre en ingen lyd så det skal jeg kunne leve med. det meste av filmen er fra en begravelse så der er ikke snakkingen det viktigste. når jeg tenker meg om så har jeg et dv kamera liggende.. så jeg kan bare koble kameraene rett i hop så skal det funke? bedre kan det jo ikke bli :) hehe takker så mye for hjelpen! helt supert :D

Edit: der fikk jeg for å velge et billigere kamera :p null inn/ut funksjon :S

Endret av Ditlefsen
Lenke til kommentar

skal vel ikke se bort i fra at jeg finner noen som har ja :) men jeg og fruen har lenge vurdert å kjøpe nytt kamera da barna begynner å vokse til og det skjer litt mer rundt dem. noen anbefalninger på kameraer som ikke koster en formue. (må passe på prisen sånn at jeg får det godkjent av sjefen i huset ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg skal være varsom med anbefalinger, er ikke så godt informert om utviklingen. Men jeg har gått gradene, først et kamera alla det du har, gammelt proffkamera med en skulderveske på ett tonn med VHS-kassett, via Hi8 og DV, begge fra sony. Nå har jeg just bestilt et enkelt HDMI-kamera med lagring på minnebrikke. Et enkelt kamera til kr 1700 som jeg håper mine to håpefulle vil benytte flittig. Det blir enklere når jentene selv kan laste ned til sine PC uten at pappa må ta filmene ned til sin pc (via Firewire) og så kopiere til de håpefulle..

Dette er ingen anbefaling, har ikke forsøkt det enda, men er litt spent...

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...