Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

slapp hele tida, må komme igang med trening.

KeyanZa

Anbefalte innlegg

Hey

er snart 30 år, og i dårlig form.

magen har nesten blitt som en fotball og beynner å få manne pupper.

Har så lyst å begynne å trene men finner bare ikke energi til å starte i det hele tatt.

hjemme har vi 1 barn, så det tar jo tid.

men tenker å trene 2 ganger i uken kanskje, må få vekk den magen å brystet.

noen som kan gi noen tips til hvordan jeg skal få mer overskudd? og tips til hvordan jeg skal fort få vekk magen og brystet.

jeg har sluttet med snop, brus, osv.

men er så ufatlig slapp, orker ingen ting. har prøvd vitaminer, og forskjellige helsekost for å få mer energi men kan ikke si det har hjelpt.

noen tips til en som trenger det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Gå til fastlegen og legg fram problemet. Kansje har du jernmangel, B-12-mangel eller en eller annen obskur diagnose som kan trylles vekk med noe fra apoteket.

2. Kostholdsmessig kan du sikkert gjøre mye mer enn å kutte ut snop og brus. Spiser dere helt gjennomsnittlig kan du sikkert hente ut endel på å kutte ned på brød, pasta, ris, potet, slike ting, og spise desto mer grønnsaker - da gjerne av den mer kalorifattige typen som brokkoli, paprika, salat og slikt. "Fedmefaktor" av Birger Svihus er ei veldig bra bok om kosthold, den handler om hvordan man kan spise for å bli mest mulig mett per kalorienhet.

3. Treningsmessig - siden du er så slapp er det sikkert lurt at du prøver å komme igang med kondistrening i første omgang. Kansje det er lurt å begynne forsiktig, og kansje er det lurt om du bruker litt tid på å finne noe du liker.

Og: Ikke tro at ting helt magisk bare forandrer seg sånn med en gang. Resultatene kommer, men de kommer etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår å sette veldig forsiktige og beskjedne mål i starten..

Når jeg har hatt en skikkelig slapp periode klarer jeg ikke å begynne på igjen skikkelig, jeg må trappe opp gradvis.

For eksempel å sykle? Sykling kan jo være noe lettvint og greit å starte med. Jeg liker iallefall å sykle til en butikk (ikke den nærmeste) og kjøpe kun frukt, grønnsaker eller lignende - det gir god samvittighet og øker lysten til å trene mer.

Den strake motsetningen blir en kveld hvor det har gått med så mye pizza, cola og chips at man blir så dårlig i magen at man lover seg selv å aldri røre noen av delene igjen.. Da er treningsmotivasjonen på et bunnivå.

Angående det med energi forresten, det kan være lurt å ta en sjekk hos lege i tilfelle det er noe du mangler i kroppen. Eller kanskje er det mangel på trening? Jeg føler jeg må bruke energi for å få energi, enda så galt det hørtes ut.

Lenke til kommentar

Anbefaler spinning om du ønsker treningsøkter med høyt tempo. Gir deg bedre kondis og så mye folk svetter der er de nødt til å gå ned noen kilo også. Finnes noen timer som er lettere enn de andre slik at man får kommet seg i gang.

Og om du er redd for å ikke henge med, så er det ganske lett å "skulke" litt på motstanden, siden ingen ser hvor mye motstand du har på, og da klarer du å henge med.

En spinningtime går dritfort.

Kanskje ikke så dumt å ta seg en sykkeltur eller to først for å få kroppen vandt med sykkelen, men sida det er vinter og glatt funker jo de ergometersykklene på treningssenterene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...