Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Eiendomsalg med tap

Duqe

Anbefalte innlegg

Hei

I 2004 arvet jeg et lokal som ble takstert for 1.35 mill og det ble betalt formueavgift av den prisen, i år er lokalet solgt for 1 mill med en takst på 1.55 mill.

Blir tapet beregnet fra 1.35 eller 1.55 mill?

Veldig takknemlig om noen også kunne henvist til hva loven sier.

På forhånd mange takk for all svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skulle tapet beregnes fra 1,55 mill?

Siste takseringen for eiendommen er på 1.55 mill.

Men det var ikke det den var verdt da du arvet den, og det er selvsagt det utgangspunktet man går ut fra ved beregning av gevinst eller tap. ;) Om du hadde fått solgt til 1,55, så er det bombesikkert at du måtte skattet av gevinsten på 200.000, med mindre du kommer inn under unntaksregelen om å ha bodd i boligen mer enn ett av de siste to årene.. Gå ut fra den verdien for eiendommen som ble ført opp på arvemeldingsskjemaet. Hvilken lov som sier dette har jeg ikke helt kontroll på, for meg er det nemlig helt åpenbart.. Sjekk lignings-ABC under "bolig" eller "eiendom".

Er det samme med aksjer, det er verdien du selger for minus det du kjøpte for (arvet) som utgjør gevinst eller tap -om en aksje ble kjøpt for 100 kr, var oppe i 1.000 en periode, og så falt tilbake til 80, så har du likevel bare tapt 20, ikke 920...

Lenke til kommentar

ble denne taksten på 1,55 brukt til noe?

Du har ikke hatt et tap på 550'. Du har hatt et tap på 350'. Det er det reele tapet, naturligvis, som inngår i skatteberegningen. Man tar ganske enkelt ikke utgangspunkt i et tap du som du ikke har hatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...