Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Regne ut snittkarakter med 4+


Anbefalte innlegg

Nei? Det blir jo uansett en hel karakter.

 

Du forstår verkeleg ikkje poenget?

 

For å estimere kva ein ligg på i eit fag må ein ta utgangspunkt i dei forskjellige prøvane, prosjekta, innleveringane osv. ein har fått karakter på, i den føregåande terminen. Lærarane har ofte ein vane med å gje romslege karakterar som 4+, 5-, 4/5 osv. Mademoiselle gav berre eit døme på korleis ein kunne rekne seg fram til denne karakteren ved å gje karakterane ein verdi. Sluttproduktet rundar ein sjølvsagt opp/ned til næraste heile karakter.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei? Det blir jo uansett en hel karakter.

Til slutt, ja. Men for å finne ut om du for eksempel fortjener en 4 eller 5 på kortet etter en mengde prøver og vurderinger hvis karakterene er for eks. 4+, 5+ , 5- , 4/5, 4/3, 3/4 og 6-. Da kan det være praktisk å legge sammen disse ved hjelp av desimaltallomregning og så se om du havner under eller over 4,5. Det er altså snakk om å regne ut sluttkarakteren(standpunkt) i ett fag med denne modellen. Men ikke alle bruker denne modellen, og det spørs om den blir mer brukt som følge av Kunnskapsløftet...Det tviler jeg på. Saken var iallfall å vise dere hvordan man kan se på en 4+, altså som cirka 4,2. Dere kan jo velge å ignorere det, om dere vil! Ingen må bruke modellen om de ikke vil. En av lærerne mine brukte den, og det er litt greit å kunne se hva en 4+ tilsvarer i karaktersnitt, altså 4,2... har du da 4,6 i snitt, har du altså en 5/4 i snitt... men likevel er karakteren din 5 når du får hele karakterer.

Lenke til kommentar
Holder på å regne ut snittet mitt, men lurte på hvordan man regner ut + karakterer?

 

På forhånd takk. :)

4+ eller 4- er bare en vanlig 4'er.du regner karakterer som hele karakterer. jeg syns det er tøvete å bruke +/- på karakterene når det ikke hjelper deg en dritt. dersom du var så nærme en 5,så hvorfor ikke bare skrive en 5 istedet for å tulle med 4+ som bare regnes som en vanlig 4.

 

det å regne 4+ som 4,5 er bare vås og ren synsing, hva er da 4-?

 

regner med at du går på ungdomskolen der bruker de slike regnemåter,men som bare er tull. mest sannsynlig en lærer som ikke liker deg av en eller annen grunn og ville gi deg denne 4+ istedet for en 5 som ville vært fortjent. på vgs og universitet så får man bare rene karakterer på vitnemålet.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...