Papillon Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Refererer til: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1062159&hl= Seks år siden sist. På tide å skaffe seg ny PC. Jeg har hørt rykter om at komponenter ikke koster skjorta nå til dags, og ønsker ikke å bruke noe særlig mer enn fem flis på dette. Jeg skal IKKE ha gamer-PC, bare så det er sagt. Fleksibelt HK og god prossessorytelse er det viktigste. I tillegg må maskinen ha tilstrekkelig med intern minne så det ikke byr på problemer å kjøre Adobe-programvare, samt programmer for statestikk og store databaser. Prossessor: Intel Core 2 Duo E8400. Nei? Har søkt litt rundt på forumet og det virker som hylekoret er samlet rundt denne prossessoren. Hovedkort: Som sagt er det viktigst med fleksibilitet i form tilstrekkelig antall "slots", "innganger", "porter" og "åpninger". Minne: Har en urgammel 512-brikke. Det holder? Nei. Hva er på moten nå? Dual 2GB? Kabinett: Jeg blir fysisk uvel av å se på mitt nåværende kabinett, så jeg må ha et nytt. To krav; design (som i dette, ikke dette) og støytetning. Skjermkort: Det beste av det billigste. Billig, billig, billig. Har nå et gammelt 9700 Radeon, såvidt jeg husker. Regner med at dette er ubrukelig? Lagring, nettverkskort, lydkort, optisk lagring osv. osv. har jeg, tror jeg. Takk skal dere ha for at dere tar dere tid. Endret 16. januar 2009 av Papillon Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Til tunge bildebehandlignsoppgaver og filmredigering er 4-kjerne optimalt. intel Q8200 ville vell være bra der. Den gamle rambrikka di er vell en DDR1 (siden den satt i et NF7 hk). Dagens prosessorer bruker DDR2 og/eller DDR3. Til din prislapp er nok DDR2 mest sansynelig, selv om det trolig blri faset ut snart (sammenlgnet med hvor lenge du forventer å ha masina, 6 år?). Mener også å huske at man kunne akselerere adobe produkter med Nvidia grafikkort, Froslag fra Netshop: Intel Core 2 Quad Q8200 2.33GHz 4MB 1715,- Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W 449,- Cooltek Miditower, "K1", Sort 295,- FOX+ P45A Intel P45 & ICH10 1094,- OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel 450,- Asus Radeon HD 4350 512MB DDR2 Silent 429,- Total 4432 kr, skulle ikke kabinettet falle i smak er det da litt igjen på budskjettet til å kjøpe et som passer deg bedre. Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Takker så mye. Hva gjør 4-kjerneprossessor bedre til bilde- og filmbehandling? Ser E8400 har en ganske mye større frekvens enn Q8200 (3 vs. 2.33) og er samtidig marginalt billigere. Jeg kan svært lite om dagens prossessor-standarer, så litt oppklaring hadde vært kjempefint. Er det mulig å bruke min nåværende Chieftec-strømforsyning (6 år gammel)? Usikker på hvor mange watt den leverer. Kommer til å gå for et annet kabinett. Hvor lydtette er mini-kabinettene til Lian Li? De er fine å se til, men har hørt litt ymse når det gjelder lydtetning og byggekvalitet kontra pris. Hvor hensiktsmessig er det å bygge i en mini cube? Må jeg da være veldig påpasselig med vifter og kjøling? Gjerne si litt mer om hovedkortet. Er det allmenngyldig at det er et solid kort? Hvilke alternativer finnes det? Om DDR2 straks blir avleggs (hva ligger i det?) er jeg veldig åpen for å vurdere DDR3. Ang. skjermkort: Det er så at mitt urgamle Radeon 9700 vil legge en stor demper på den grafiske ytelsen i dette oppsettet? Hvor mye bedre ytelse gir, på en skala fra 1 til 10, nevnte Asus Radeon HD 4350? Det begynner snart å ta form. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 ditt gamle grafikkort vil ikke være noen flaskehals, men det passer i AGP spor, som ikke finnes på dagens hovedkort. Derfor må du nok kjøpe deg et nytt grafikkort. Men jeg skulle tro at HD 4350 er noe hvassere enn 9700 pro, men ikke mye i følge denne linken Med 4 GiB ram skulle det ikke være umulig å få maskinen til å holde i 6 år, men siden ram er veldig billig kan du kjøpe 8 GiB først som sist. DDR3 brikker er mye dyrere enn DDR2 brikker og hovedkortene som bruker DDR3 pleier å være dyrere enn de som bruker DDR2. Har ikke mye peiling på hvor lydtette lian-li kabbinetter er. (syntes selv de ikke er spessielt pene og har derfor aldir hatt et selv, min smak angående kabinetter er de tikke vits i å blande opp i dette) Du må finne ut hvor mange ampere den leverer på 12 volt. det eneste som kan hindre den i å fungerer hvis den har en ok 12 volt rail er at hk kansje ikke booter med en 20 pins hovedkortkontakt. den 4-kjerne prosesosren jeg linket til har to av den 2-kjerne prosesoren som du først foreslo, 4-kjerner er gode på ting som kan paralelliseres (som bildebehandling, videoredigering og tallknusing) mens 2-kjerner ofte har høyere frekvens og derfor er raskere på ting som ikke er lett å parallelisere (som spill) Angående hovedkrortet så mener jeg at det skulle være bra nok, de felste p45 hovedkortene som selges i dag har veldig lite barnesykdommer og gennerelle feil. i tilleg har det kortet to pci spor, som skulle funke for netverkskortet og lydkortet som du tar emd deg fra dne gamle pcen (selv om det har begge to integrert på hovedkrotet også) Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 På spesifikasjonene til hovedkortet står det 4GB ram maks (klikk). Eller er det noe jeg ikke forstår? Uansett går jeg vel for DDR2. Ang. hovedkortet: Er det noe som heter IDE lenger? Har to harddisker med den tilkoblingen samt én SATA-disk. På nåværende PC har jeg vel fem kort med PCI-tilkobling, men får nok kun bruk for to av dem, om hovedkortet har firewire (lydkortet mitt er eksternt) og tilstrekkelig med USB- og SATA-tilkoblinger. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det står da virkelig 16 GB max på sidene til netshop. Det brikksettet det er sankk om her har en ide kanal, men denne er ikke på sørsiden men en egen raid kontroller som sitter på hovedkortet, de fleste av disse har støtte for boot fra ide, men ikke alle (så det er litt sjansespill, selv om det da bare er å instalere os på s-ata disken) jeg antar at de cd og dvd drevene som du har planer om å bruke i denne nye pcen er på ide også, det kan skape noen problemer da omtrent alle intellbaserte hovedkort bare har en ide kanal, det er også mye av det samme på amd hovedkortene. Løsningen på dette er enten å klare deg emd indre plass, kjøpe deg en passe stor S-ata hardisk eller å kjøpe deg et s-ata drev . Angående pci spor, en del hovedkort har disse fortsatt, men da gjerne bare to eller tre. noen har ingen. kom på en ting, foxconn er blant de største aktørene innen hovedkort. De har ikke så mye branding selv, men de lager masse for andre produsenter. Lenke til kommentar
Papillon Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Hehe. Mye har forandret seg siden sist skjønner jeg. Jeg ble uansett mye klokere nå, så takk så mye for hjelpen. Kommer tilbake om det er noe jeg lurer på etter å ha forsøkt å sette sammen komponentene! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Min mening om et par ting her: Kjøp ny strømforsyning. En 6 år gammel en kan selvfølgelig være i super stand, men sannsynligheten for at den ikke er det, er stor. 4 GB minne holder, hvis ikke det er veldig store videoer du skal redigere, eller ekstremt store bildefiler som skal behandles. Skal du forresten ha mer enn 3 GB minne (dvs. kunne utnytte mer enn ca 3 GB), må du sørge for at den nye maskinen kjører 64-bits operativsystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå