Brakballe Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hei! Jeg bor i en vertikaldelt enebolig og deler vegg med en knekk senil nabo. Personen er nå 81 år gammel og har klart seg selv og vært i godt humør og aktiv inntil sist vår. Så begynner det å spore av: Blir plutselig beskyldt for å ha tatt inngangsnøkkelen til vedkommende. Etterhvert så går det helt av skaftet, fra og med sist høst så har det klikket helt for vedkommende: Det ringer på døra i perioder nesten hver dag med en laang liste beskyldinger det der meste dreier seg om påstått tyveri av gjenstander som servise, lamper, fotoapparat, høreapparatbatterier, medisiner etc., at jeg ofte skrur av strømmen på vedkommendes bolig, tjuvkobler meg på telefonen eller kabeltv'en til vedkommende etc etc. I tillegg så blir det puttet lapper i postkassen eller stukket inn i døra med de samme beskyldningene å "det skal meldes til politiet" etc. Vedvarende banking i veggen i perioder på alle døgnets tider. Gidder nå knapt åpne døra om det ringer på da det er dårlige muligheter å sjekke hvem som ringer på og det er svært ofte naboen som opptrer høylydt og aggressivt og ved en anledning også trengte seg inn i boligen på jakt etter ting jeg hadde "stjålet". Jeg har ved flere anledninger snakket med sønnen til naboen som sier at "de forstår veldig godt mitt problem og de er innom der ofte men de venter på ledig plass på hjem til vedkommende". Jeg er bare drita lei av dette og regner med at det er knekk umulig å si eller gjøre noe som får naboen til å roe seg pluss det er vel bare et tidsspørsmål før naboen klikker helt eller brenner ned huset (inkl. min del). Så: Tips og innspill er hjerteligst velkomne! Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 tja jeg er kanskje litt trangsynt, men jeg ville kontaktet politiet. Får finnes grenser til terror, etter en snakk med politiet kan det hende han får plass nokså kjapt Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg er bare drita lei av dette og regner med at det er knekk umulig å si eller gjøre noe som får naboen til å roe seg pluss det er vel bare et tidsspørsmål før naboen klikker helt eller brenner ned huset (inkl. min del). Så: Tips og innspill er hjerteligst velkomne! Du kan ringe til trygdekontoret. De må vudere om denne personen er frisk nok, mentalt, til å ta vare på seg selv. Så enkelt! Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Ring 113! Han er syk. Endret 16. januar 2009 av Fadeless Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Trygdekontoret ?! De behandler trygdesaker der. Nei, i slike saker skal du ringe politiet og det blir opp til de å ta saken videre - hvis ikke sønnen vil/kan ordne opp i dette. Pleier å bli litt fortgang da. Du kan regne med at før eller senere vil han selv ringe politiet - og anmelde deg (gamlingen altså). Helt uforsvarlig at han er alene også. Endret 16. januar 2009 av Fjellvaaken Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Dette høres ut som en uholdbar situasjon. Er vedkommende ikke i stand til å ta vare på seg selv, og er en potensiell fare for seg selv og andre, så holder det ikke med «vi venter på plass». Han har vel antageligvis fortsatt ansvar for seg selv, i og med at ingen har blitt offisielt koplet på enda. Jeg ville ha tatt en telefon til politiet, forklart akkurat hvor dårlig det står til, og spurt om råd videre. Det er ikke sikkert de kan hjelpe direkte, men de har sikkert råd å komme med. En ting er sikkert, med en gang noen offisielle får denne saken, så vil ikke vedkommende bli vurdert mentalt stabil nok til å bo alene, eller å ha ansvaret over seg selv, så her er det bare å hive seg rundt, spør du meg. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Politiet? Jeg ville ha videreført dialogen med sønnen jeg, det er pårørende som oftest får videre ansvare for personer med dement/senilitet så jeg ville ha tatt meg en utvidet dialog med pårørende til naboene. Så lenge det er venting på plass for det gamle menneske så er det nok ikke så fryktelig mye å gjøre vil jeg heller tro, men via pårørende vil jeg tro veien er å gå. Endret 16. januar 2009 av b-real Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Ja, jo, om det er slik at de er samarbeidsvillige, så helt klart. Problemet ser dog ut til å være at ingen offisielle instanser er klar over at fyren er såpass senil at han ikke kan bo for seg selv. Eller er det virkelig så få plasser ledige at gjennomsenile personer ikke kommer inn rimelig pronto? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Politiet? Jeg ville ha videreført dialogen med sønnen jeg, det er pårørende som oftest får videre ansvare for personer med dement/senilitet så jeg ville ha tatt meg en utvidet dialog med pårørende til naboene. Så lenge det er venting på plass for det gamle menneske så er det nok ikke så fryktelig mye å gjøre vil jeg heller tro, men via pårørende vil jeg tro veien er å gå. Kanskje trygdkontoret var litt dumt skrevet, var litt happy da... Her er mitt forslag: Har denne personen en sønn/datter, pårørende? Evnt. Snakk med de, først. Hvis de nekter ansvar (sint sur, whatever), kan du ringe til fastlegen (til personen/ikke din). En allmennlege er autorisert til å vudere pasientens mentaltilstand, utsted tvang, evnt andre behandlinger. Vaio Endret 16. januar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Det høres ut som om denne personen har en økende metal svikt. Vi snakker vrangforestillinger, paranoiditet, etc. Det er nærliggende å tro at det dreier seg om en demensutvikling. Dette er noe jeg ser og jobber med til daglig. En inngående forklaring skulle ta lang tid å nedtegne men det er noen basale råd jeg kan gi. - Husk, denne personen er syk, han gjør det ikke for å være jævlig. - Det nytter sjelden å prøve seg på alliansebygging med ham eller prøve på å forklare ham fakta gjennom en diskusjon, dette vil sannsynlig gjøre ham mer forvirret. - Unngå konflikter, faktisk bør du prøve på å unngå å møte ham i det hele tatt. - Å koble inn politiet vil ikke hjelpe et skvatt. De vil ikke gjøre noe som helst før han utøver vold eller gjør skadeverk. I tillegg er han sannsynlig ikke strafferettslig tilregnlig, hvorfor ingenting vil bli gjort. Det eneste resultatet er at han blir enda mer forvirret, problematikken forverrer seg. - Skriv en dagbok/logg på hva dere opplever med ham. Prøv gjerne å skriv litt om hva som har skjedd frem til nå, dette vil være god dokumentasjon innfor neste skritt... - Gi denne informasjonen til fastlegen hans (dersom du finner ut hvem det er). Gi også informasjonen til hans pårørende. Sidespor: Det er stor sansynlighet for at hans pårørende (dersom det er reale folk), synes hele denne situasjonen er svært pinlig. - Til sist, skriv et brev, med din dagbok som vedlegg, til pleie- og omsorgssjefen i deres kommune. Kjært barn ha mange navn, han/hun kan også være titulert som helse- og velferdsleder, omsorgsleder, sosialsjefen, etc. Men ringer du sentralbordet i kommunen, peker de deg i riktig retting. - Du kan også be om å få snakke med noen direkte, den du til slutt vil få snakket med (etter å ha blitt satt over til minst 5 ulike personer som du må forklare deg for hver gang:-), har taushetsplikt, men denne personen har en plikt å ta mot den informasjonen du gir. Når sønnen sier at han venter på plass på hjem, kan du ta det med en klype salt. Det er allikevel en sjanse for at kommunen allerede er kjent med saken og at det er en eller annen saksbehandler koblet til ham som jobber med saken. Hvis han er innvilget plass på sykehjem, men venter på tildeling, foregår tildelingen gjennom en prioriteringsprosess. Det er større sjanse at han blir prioritert om opplysningene som kommer inn er bekymeringsmeldinger. Ledelsen i en kommune liker ikke bekymringsmeldinger... Det er typisk kommunenorge at privatpersoner som deg selv må trå til for at ting skal skje. Du har jo overhode ingen plikter annet en den allmenne hjelpeplikt. Det virker som om du er litt desperat, noe som krever deperate handlinger. Bruk noen timer av livet ditt iht det som jeg har foeslått, det vil betale seg på en eller annen måte. Lykke til! Endret 17. januar 2009 av TOMpsy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå