Gå til innhold

Forskjellen på Nikons kvaliteter.

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dere forstår helt hva jeg mener i overskriften, fant dessverre ikke på hvordan jeg skulle skrive det bedre i en overskrift.

Jeg har nå prøvd å ta bilde av samme motiv med et Nikonkamera stilt på JPEG-fine, JPEG-normal og JPEG-basic. Det skal være forskjell på kvaliteten på disse bildene. På "fine" får man kun rundt 500 bilder på et 4gb kort, mens på "basic" får man nærmere 2000 bilder.

Jeg klippet ut den midterste delen av bildet (der opptikken skal være best), og satt sammen en slags montasje. Jeg finner ikke noen forskjell på disse bildene, men kanskje du gjør. Si i så fall hvor du ser forskjellen. Bildet er i 100% størrelse for at dere skal kunne se om det er noen forskjell.

post-130257-1232121208_thumb.jpg

Skal ikke si sikkert, men "fine" og "basic" kan ha byttet plass...

Mvh Peetah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser det dere antyder med refleksjonen... Jeg skal legge ut noen nye bilder senere i kveld... da blir det blindtest, så får vi se om forskjellen fremdeles er der :p

Du bør også være forsiktig med hvordan du behandler bildene på veien slik at det ikke påvirker resultatet. Da tenker jeg på å unngå og lagre gjentatte ganger i JPG-format. Ideelt bør slike bilder vises i et ikke komprimert format for å unngå at noe påvirker originalkvaliteten, men lagrer du JPG du skal legge ut i veldig bra kvalitet bør det gå rimelig greit. Forøvrig enig med andre innlegg i at et mer krevende motiv vil vær en fordel.

Lenke til kommentar
Her er det jo JPG-kvalitetene som sammenlignes, så å begynne å styre med PNG er vel litt mot sin hensikt?

Det er kanskje bortkastet, men definitivt ikke mot sin hensikt. Poenget er at hver gang du lagrer i JPG-format endrer bilde seg - som regel så lite at du ikke legger merke til det, men det blir definitivt endret. Så skal du sammenligne JPG helt uten å påvirke det som kameraet produserer må du enten se på hele filen(e) eller lage utsnitt og lagre i et format hvor det ikke introduseres nye endringer. Og da er PNG det naturlige valget.

Om det er nøvdendig i denne sammenhengen er en annen sak, og det er ikke sikkert. Det skal mye til å se forskjell på et bilde lagret i JPG med lav komprimering og et lagret med PNG, TIF, BMP eller lignende.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det med at jpeg forringes ved hver lagring, så fremt at det ikke blir gjort forandringer på det, er det egentlig er problem lenger? Jeg leste et sted at de siste 5-7 årene er programmene blitt såpass smarte at hvis man lagret et jpeg bilde på nytt uten at det var gjort forandringer på det, så ble det bare ignorert og ikke komprimert på nytt.

Lenke til kommentar
Det med at jpeg forringes ved hver lagring, så fremt at det ikke blir gjort forandringer på det, er det egentlig er problem lenger? Jeg leste et sted at de siste 5-7 årene er programmene blitt såpass smarte at hvis man lagret et jpeg bilde på nytt uten at det var gjort forandringer på det, så ble det bare ignorert og ikke komprimert på nytt.

Lager du utnsitt av tre bilder, og setter det sammen til et nytt så vil det definitivt rekomprimeres.

Lenke til kommentar

Da er blindtesten klar.. Her tok jeg et bilde av noe mye mer krevende detaljmessig, men uten farger.. Bildene er kun lagt inn i PS, satt sammen og lagret èn gang. Det er altså en ekstra komprimering, men den er lik for alle, så tror det bør gå greit.

Igjen synes jeg resultatet er så likt at jeg ikke ser noen umiddelbar fordel med å bruke fine...

post-130257-1232225500_thumb.jpg

Lykke til med å finne ut hvem som er basic, normal og fine ;)

Lenke til kommentar
Da er blindtesten klar.. Her tok jeg et bilde av noe mye mer krevende detaljmessig, men uten farger.. Bildene er kun lagt inn i PS, satt sammen og lagret èn gang. Det er altså en ekstra komprimering, men den er lik for alle, så tror det bør gå greit.

Igjen synes jeg resultatet er så likt at jeg ikke ser noen umiddelbar fordel med å bruke fine...

post-130257-1232225500_thumb.jpg

basic til høyere og fine til venstre?

Enig att det er liten forskjell.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar

Du har helt rett i det siste du sier ;) .. men det er det eneste også.. du har nemlig ikke klart å se hvilken kvalitet som er hvilken.. nestemann kan prøve seg.. si gjerne også hva som gjør at dere ser hvilken som er hvilken.

Mvh Peetah

Lenke til kommentar

Ingen av utsnittene er helt like, og det til høyre ser for meg ut til å være forskjøvet ganske mye. Kunne du laget et nytt der alle er like. Å sammenligne forskjellige deler av motivet gjør det ganske vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...