Erlendz Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Jeg klokket nyrlig cpuen. Er ikke dette unormalt høyt? Jeg har cpu temp på ca 50 grader. Jeg justerte bare cpu external frequency. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Vil ikke si den er klokket for høyt når temperaturen er 50°C. Er den stabil, ser jeg ingen grunn til å klokke den ned. Men hvordan går det med temperaturen etter litt benchmarking? Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Unormalt høyt? Nope. Har selv hatt en XP2000+ som lett lot seg overklokke til XP2700+. Nådde XP2600+ på default volt. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 temp på 50grader er etter å ha kjørt 3dmark. samt at maskina hadde stått på i ca 3timer. Så hvis pcen ikke klikker etter å ha kjørt benchmark i en stund er klokkfrekvensene greie. Da må jeg prøve det. Jeg justerte kun cpu external frequency og rørte ikke cpu frequency multiple. Er dette rett? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Er du kommet hit nå? Stressteste, stressteste, stressteste er tre gode forslag for å sjekke at ting funker. Hvis temperaturen er ok og maskina er stabil har du sikkert ikke gjort noe veldig feil. Pass på at pci/agp bus blir for høy, sjekk manualen på hovedkortet ditt om det er lock eller om du må bruke dividere for å holde deg noenlunde innom grensene. PCI ska ha 33 mhz, og du bør holde deg noe under 40 mhz. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Det høres jo veldig bra ut det! Er PCen stabil etter disse endringene? Du endret mao front side bussen fra 133MHz til nærmere 150MHz kanskje? Hvilken klokkefrekvens kjører du på nå? Jeg tenker da på reelle klokkefrekvenser og ikke relativt til Pentium 4 (som XP2600). 50 grader er intet problem på CPU. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 pci og agp bus hva er dette? Hvor sjekker jeg det? Maskina har ikke låst seg enna så den virker da stabil. Jeg har cpu external frequency på 16032 Mens cpu frequency multiple er på 12,5 Lenke til kommentar
peach Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Du bør være litt forsiktig hvis du ikke vet hva PCI/AGP bus er. Alle PCI kort og harddisker/CD er koblet til PCI busen, og den kjører normalt på 33mhz. AGP er egentlig ikke en bus, men en port. AGPen kjører normalt på 66mhz. Når du overklokker (i mange tilfeller, litt avhengig av hovedkort/funksjoner på hovedkortet og hvordan du overklokker) så vil du også overklokke PCI/AGP. Mange av de nye hovedkortene har en funksjon som låser disse til 33/66mhz uansett hvilken bus-hastighet du kjører. Hvis du er litt lur, så leser du noen overklokking-guider. Blir for mye å skrive i en post. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 har lest overklokkings guider. Det stod ikke noe om dette i dem. Så jeg skal altså låse dette. Hvordan gjøres det? jeg har asus a7v8x Lenke til kommentar
peach Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Hmm. Da må de guidene ha vært dårlige. Her er en som har det med. Har ikke lest hele, men den så ganske bra ut. Og ja, hvis hovedkortet har mulighet til å låse AGP- og PCI-hastigheten på henholdsvis 66- og 33Mhz, så bør du absoulutt gjøre det. Vet ikke hvordan du gjør det med a7v8x, det må du nesten finne ut selv. Hvis du ikke finner det ut, så kan du søke litt rundt på internett, eller starte en ny post her i forumet der du spørr om det. Lenke til kommentar
peach Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Og for å finne ut om maskinen er stabil, så bør du kjøre ettellerannet program som stresser prosessoren 100%. Prime 95, feks. Du bør kjøre det i minst 24 timer. Du kan bare la programmet kjøre mens du bruker pcen som normalt. Det kjøres med laveste prioritering. Det vil bare bruke den kraften prosessoren har til overs. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 Ja det skal jeg gjøre, men hva med det å låse pci og agp hastigheten? Det må jeg jo gjøre. Hvordan skal jeg gjøre det? Jeg har asus a7v8x. Lenke til kommentar
peach Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Vet ikke hvordan du gjør det med a7v8x, det må du nesten finne ut selv. Hvis du ikke finner det ut, så kan du søke litt rundt på internett, eller starte en ny post her i forumet der du spørr om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå