pax1 Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hei, Forsøker å sette opp en ny Gaming PC....og ønsker tilbakemeldinger fra de kunnskapsrike personene her på hw.no. Her er foreløpig oppsett... Det er viktig at den skal yte bra.. men har i utgangspunktet ikke tenkt å overklokke... Den skal også være stillegående, og har tenkt på det da jeg valgte komponenter. Foreløpig har jeg ikke tenkt til å gå for noen SLI-løsning (har valgt nVidia GTX 295 som virker som et bra kjøp nå), og ser ut som man betaler en del ekstra for å ha den muligheten senere på HK-siden, men det kan det kanskje være verdt den dagen jeg vil plugge inn et ekstra grafikk-kort. Har også lekt med tanken på å kjøre OS på SSD, men etter det lille jeg vet og har lest har jeg blitt usikker. Siden dette skal være gaming har jeg "bare" valgt en bra Dual-core kontra quad/I7.. virker som det er lite og hente på Quad/I7 (i hvert fall i forhold til hva man betaler) med tanke på gaming. Tusen takk for deres svar. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Hmm... så at en del ting ikke var kommet med i den versjonen jeg trodde jeg lagret... litt mer oppdatert nå... Noen som har kommentarer på oppsett? Endret 17. januar 2009 av pax1 Lenke til kommentar
xarr Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Ser bra ut, har satt opp noe lignende selv (bortsett fra at jeg kjører i7-920). Jeg liker spesielt strømforsyningen, har den i siktet selv, men er usikker på hva den vil koste og når butikkene får den inn. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Her tror jeg du burde tenke deg litt mer om. Når du velger ett så dyrt hovedkort og 6gb ddr3 minne, så er det like greit X58 å gå for i7 920. Du kunne jo spare litt på 4870x2, da kan du velge å kjøpe ett 4870/x2 som sikkert vil falle bra iløpet av q2, tviler på 295 blir noe billigere med det første. Uansett når du får mer enn to gpuer er det greit med flere cpu kjerner enn to. du kan enkelt klokke 920 til 3 ghz, og det burde stort sett holde. men med ny kjøler skal 3,5+ ghz gå veldig greit i det kabinettet- Skam å ha så god kjøling uten å klokke! SSD er veldig spennende, særlig siden pcen vil være helt stille i bruk som system disk(spørs jo ellers vifter da). OCZ core 32gb koster bare litt over 1100 og er nok til oprativsystemet og (få av) dine favoritt spill. EDIT: Med i7 får du være med på 32nm, det gjør du neppe med core2, viktig poeng jeg glemte. Endret 17. januar 2009 av anordne Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Når du allikevel skal ha såpass dyrt HK og DDR3 så kan du godt bare gå for Core i7 920. Jeg ville ikke gått for den Seagate harddisken. Er mye som tyder på at de har produksjonsfeil. Gå heller for en Samsung Spinpoint F1 750 GB eller noe. http://www.theinquirer.net/inquirer/news/3...7200-11-failing http://www.electronista.com/articles/09/01...acuda.failures/ http://i.gizmodo.com/5130702/1tb-seagate-b...-gogo-users-say http://gadgetblips.dailyradar.com/story/se...iling_en_masse/ http://seagate.custkb.com/seagate/crm/self...sp?DocId=207931 Endret 17. januar 2009 av Bludd Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Her tror jeg du burde tenke deg litt mer om. Når du velger ett så dyrt hovedkort og 6gb ddr3 minne, så er det like greit X58 å gå for i7 920. Du kunne jo spare litt på 4870x2, da kan du velge å kjøpe ett 4870/x2 som sikkert vil falle bra iløpet av q2, tviler på 295 blir noe billigere med det første. Uansett når du får mer enn to gpuer er det greit med flere cpu kjerner enn to. du kan enkelt klokke 920 til 3 ghz, og det burde stort sett holde. men med ny kjøler skal 3,5+ ghz gå veldig greit i det kabinettet- Skam å ha så god kjøling uten å klokke! SSD er veldig spennende, særlig siden pcen vil være helt stille i bruk som system disk(spørs jo ellers vifter da). OCZ core 32gb koster bare litt over 1100 og er nok til oprativsystemet og (få av) dine favoritt spill. Takk for tilbakemeldinger.. akkurat det jeg er ute etter Jeg har tenkt mye frem og tilbake på dual-core kontra quad eller i7... og som jeg nevnte så er dette primært en gaming-PC. Og til det er vel ikke nødvendigvis quad/i7 noe raskere?... det er vel et ytterst fåtall av spill som utnytter flere kjerner (selv om dette forhåpentligvis endres), og mye av det jeg har lest på nettet gir ingen klare svar på at I7 er veien å gå for gaming for øyeblikket.... En i7-920 på 2.66 GHz vil vel i mange spill (fordi flere kjerner/multitråding ikke utnyttes) prestere dårligere enn en E8600 på 3.33GHz... Eller? På den annen side.. en i7-920 er vel et mer "fremtidsrettet" kjøp kanskje.. selv om jeg gjerne bytter HW hvert 2. - 3. år..... Hum... Det som er viktig for meg med denne er at den skal yte bra, være stille og diskre.... og gi god (nok) ytelse.. å skvise det siste ut av HW med overklokking er ikke noe veldig stort poeng.. jo mer varme, jo mer kjøling behøves.. jo fortere på vifter gå.. Syns det er helt greit om kabinett er "overdimensjonert" med tanke på kjøling i forhold til hvordan jeg bruker den og at vifter kan gå på minimum..... Du nevnte at det er et poeng med flere enn 2 kjerner når man får mer enn 2 GPU'er.. kan du linke noe informasjon rundt dette? Ønsker å lese litt mer om det. Igjen, tusen takk for kommentarer og svar EDIT: Med i7 får du være med på 32nm, det gjør du neppe med core2, viktig poeng jeg glemte. Dette skjer vel ikke før i 2010/2011?... Edit: Fant f.eks denne artikkelen.. primært spiller jeg på 1920x1200, og i Far Cry 2, f.eks yter en E8600 bedre enn en Core i7 på 3.2GHz..... Disse valgene..... Endret 17. januar 2009 av pax1 Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Når du allikevel skal ha såpass dyrt HK og DDR3 så kan du godt bare gå for Core i7 920. Jeg ville ikke gått for den Seagate harddisken. Er mye som tyder på at de har produksjonsfeil. Gå heller for en Samsung Spinpoint F1 750 GB eller noe. Var ikke klar over det.. godt tips... Noterer enda en anbefaling for i7 920....noen som har en HK-anbefaling for i7 platform? Med mulighet for SLI (selv om det antageligvis blir i neste omgang når/hvis det blir nødvendig.. virker som en GTX 295 presterer bra "nok" for de aller fleste behov). Lenke til kommentar
anordne Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Når du spiller på så høy yppløsning vil ikke man ikke være så avhengig av cpu så lenge du har kraftig nok skjermkort. Men får du mange gpuer kreves det en del behandling av cpu. Her er en test hvordan en core2quad og i7 yter med tre gpuer <a href="http://www.hexus.net/content/item.php?item=16285&page=7" target="_blank" rel="nofollow">http://www.hexus.net/content/item.php?item=16285&page=7</a> her er en annen test med i7 kontra E8400 http://www.guru3d.com/article/core-i7-mult...rmance-review/6 Vær oppmerksom på at i7 kjører 200 mhz høyere her, men uansett ser du ved 260SLi så yter i7 mye bedre, med tre gpuer blir ytelsen forkjellen meget stor. Virker som x58 chipset har mye av æren når det gjelder flere gpuer. Den viktigste grunne til å velge i7 er jo at intel går over til 32nm i slutten av året, og da kan du jo bare bytte cpu, mens går du for 775 må du jo bytte alt om ett par år. Skulle jeg valgt 775, ville jeg ikke valgt ddr3 minne da det er lite ytelse forskjell for de ekstra kronene. Du kan nok få en veldig bra gaming rigg noe billigere. Ser den psu du har valgt koster over 2000kr, var noe drøyt det. Endret 17. januar 2009 av anordne Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Takk for input. Ja.. den PSU'en er ganske dyr, men lest noen veldig bra tester av den og fårhåpentligvis en jeg kan leve med en stund.... Skal også være stillegående og det er viktig for meg. Har forsåvidt hatt MIST før, og vært ganske fornøyd med det.. mulig de har tilsvarende effekt til en litt lavere pris.... Endret 17. januar 2009 av pax1 Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Ok.. da har det blitt noen endringer... gått for i7/X58, endret harddisker og lagt på en brenner.. oppsett her. Begynner å ligne noe (og koste) nå.... Endret 19. januar 2009 av pax1 Lenke til kommentar
anordne Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Meget flott! bluray brenner koster jo, men kjekt med 50gb plater. Kan jo vurdere to ssd ocz core disker i raid0. Så meget feit ut den der, håper du bytter ut med enn stillere større cpu kjøler så du kan overklokke 3,5 ghz uansett gratulere med rå pc! Endret 19. januar 2009 av anordne Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hvorfor ikke ta dette settet med minne istedenfor det du har valgt? https://prisguiden.no/product.php?productId=101889 Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Meget flott! bluray brenner koster jo, men kjekt med 50gb plater. Kan jo vurdere to ssd ocz core disker i raid0. Så meget feit ut den der, håper du bytter ut med enn stillere større cpu kjøler så du kan overklokke 3,5 ghz uansett gratulere med rå pc! Takk.. Har tenkt en del frem og tilbake ang. ssd, men fått inntrykk at det fremdeles er litt uoppløyd mark... og det koster hvis du skal ha litt plass.. men det hadde vært rått. Lagt det litt på is i første omgang.. får se litt etterhvert (prisen på ssd går vel sikkert ned etterhvert, og får mere erfaringer å bestemme meg ut ifra). Er veldig fersk i forbindelse med overklokking.. men det begynner vel etterhvert å bli veldig mye god dokumentasjon og HK og komponenter er vel i praksis laget for det nå, så kanskje dumt å ikke utnytte det.. får se hva jeg gjør når det kommer opp. Hvorfor ikke ta dette settet med minne istedenfor det du har valgt? https://prisguiden.no/product.php?productId=101889 Nei.. si det... er som nevnt ikke noen ekspert på overklokking og 1600MHz er vel tilgjengelig kun via det (så vidt jeg har forstått). Men kanskje noe man bør kikke på, ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå