Gå til innhold

Billig minipc! Hvilken?

filipxl

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kommet fram til at jeg trenger en minipc til skolearbeid som enkel skriving og litt nettsurfing. Penger er det smått med, så vil ha det så billig som mulig.

Alternativene jeg har funnet er:

Asus EEE 900

Acer Aspire One A110L

Begge fåes til 2000kr. i norske netbutikker.

Hvilken bør jeg velge? Er det andre alternativer jeg heller bør vurdere?

Takk for svar ;)

Endret av filipxl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har kommet fram til at jeg trenger en minipc til skolearbeid som enkel skriving og litt nettsurfing. Penger er det smått med, så vil ha det så billig som mulig.

Asus EEE 900

Acer Aspire One A110L

Takk for svar ;)

Pass på at du velger riktig i forhold til harddisk/solid state disk og operativsystem. Vet at flere har gått på en smell på de frontene.

Lenke til kommentar
Hei!

Asus EEE 900

Acer Aspire One A110L

Takk for svar ;)

Pass på at du velger riktig i forhold til harddisk/solid state disk og operativsystem. Vet at flere har gått på en smell på de frontene.

Tror jeg kommer til å klare meg fint med lite minnekort, å skal satse på å installere xp vist jeg gidder :D

Lenke til kommentar
dem one 110 med linux, man kan instalere xp på dem sant? er ikke låst eller noe for kun og bruke linux? og da bare starter eg instalasjonen fks fra ein minnebrikke?

Har forstått det sånn at det fint går ann i innstallere xp fra minnebrikke ja

Lenke til kommentar

ja fant ein video på youtube, hvor det blir vist hvordan,

hm vet ikke om eg skal kjøpe ein brukt one 150, eller ein flunka ny 110, prosessor er vel den samme og rammen koster jo ingenting om eg vil oppgradere den til 1 eller 1.5 så einaste som frister med og heller ha 150 er jo egentlig bare at den har ein hardisk på 160gig.

eg har ei kort stund hatt ein eee 900 med xp, og opplevde at det hang seg gjerne 4sec før den jekk inpå det eg ville åpne så var litt ireterende, vil 110 vere slik også? og har forstått at fat32 bør man velge for xp på denne maskinen fordi det er raskest på den

Lenke til kommentar

Det med harddisk størrelse er vell ikke den største faren, en kan eventuelt kjøpe et SD minnekort på 16 gb utenom en eventuelt SSD. Det jeg vil råde deg til er og ikke gå for Asus sin 900 på grunn prosessoren. Her sitter det en 900 mhz en kjernes prosessor som er veldig treg. Legg heller i et par hundrelapper for og få en med Atom prosessor. Det vil du ikke angre på :)

Edit. Det er en grunn for at prisene presses ned på 900, den er rett og slett gammel.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Det er en grunn for at prisene presses ned på 900, den er rett og slett gammel.

I tillegg lader batteriet seg gradvis ut selv når maskinen er avslått. Gjorde det i alle fall før, kanskje det er fikset på de nyeste maskinene. Tastaturet på Aceren er større og bedre å skrive på, sitter på en slik selv. Ulempen på Aceren er viftestøy (vet ikke hvordan dette er på Eee 900), men den kan holdes stille med et viftestyringsprogram. Aceren har også bare 512 Mb minne, men er du nevenyttig kan denne oppgraderes til 1.5 Mb (på bekostning av garantien, tror jeg).

Lenke til kommentar
Det er en grunn for at prisene presses ned på 900, den er rett og slett gammel.

I tillegg lader batteriet seg gradvis ut selv når maskinen er avslått. Gjorde det i alle fall før, kanskje det er fikset på de nyeste maskinene. Tastaturet på Aceren er større og bedre å skrive på, sitter på en slik selv. Ulempen på Aceren er viftestøy (vet ikke hvordan dette er på Eee 900), men den kan holdes stille med et viftestyringsprogram. Aceren har også bare 512 Mb minne, men er du nevenyttig kan denne oppgraderes til 1.5 Mb (på bekostning av garantien, tror jeg).

Nok et godt argument. Treg CPU, 3 cellers batteri og lite minne (512mb).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...