fgr Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Veit ikke helt om jeg poster rett her, men hakkepeil hva slags teknologi som brukes. last.fm/user/kristianraf de har lagd så at hver user får sitt eget directory og det blir mye enklere å huske link. regner med at det er virtual, nekter å tro at de har 10tusenvis directoryer. noen som veit om det er mulig å få til dette med noe programmeringsgreier uten å eie en server selv? Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Les om htaccess og mod_rewrite. Kort oppsummert, så bruker mod_rewrite regular expressions til å kjenne igjen mønster i URL-en. Dataene sendes videre til den "egentlige" URL-en, typisk med data fra "offentlig URL" som GET-variabler. Lenke til kommentar
fgr Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Les om htaccess og mod_rewrite. Kort oppsummert, så bruker mod_rewrite regular expressions til å kjenne igjen mønster i URL-en. Dataene sendes videre til den "egentlige" URL-en, typisk med data fra "offentlig URL" som GET-variabler. jepp det har jeg lest om gett. men sånt nytter ikke å forstå seg på. det løste seg med en phpadmin redirect og $_SERVER["PATH_INFO"]. men veit du hvordan man "cloaker" eller skjuler urlen man redirecter/forwarder til? Endret 16. januar 2009 av jagarock Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Well ... Det absolutt letteste er mod_rewrite Da slipper du å blande PHP-scriptene inn i dette, og slipper å streve med å skjule egentlig URL. Det vet jeg ikke hvordan man skulle fått til med kun PHP. Med mod_rewrite trenger du bare et par-tre kodelinjer i én fil. Crash course om regular expressions. Hvis du trenger hjelp til å formulere htaccess-fila, så er det kanskje noen her inne som er stødigere på det enn meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå