SeaLion Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Jeg ser at en eller annen har slått på en funksjon for Stor Forbokstav I Hvert Ord i overskrifter på diskusjon.no, og det skjærer i øynene mine. Dette er riktignok korrekt i følge engelskspråklig rettskriving, men det er totalt feil i norsk rettskrivning. Min teori er at denne uvanen kommer fra den norskspråklige utgaven av MS Powerpoint, dette programmet insisterer nemlig på slike Stor-Forbokstav-I-Alle-Ord-overskrifter i utgangspunktet (ved levering), men det går heldigvis an å slå av funksjonen. Men for i det hele tatt å komme på å finne ut av hvordan man slår av stor-forbokstav-funksjonen må man være oppmerksom på at slike overskrifter med Stor Forbokstav I Alle Ord er feil på norsk. Vet man ikke det kan man lett tro at MS vet best hvordan ting skal være, og da lager man slike overskrifter overalt. Men på norsk er det altså feil. På norsk skal kun det første ordet i en overskrift/tittel ha stor forbokstav, selvsagt unntatt hvis ett av de andre ordene er et egennavn. Også for norske institusjon- eller firmanavn gjelder denne rettskrivingsregelen, i hvert fall i utgangspunktet. Det skal derfor være "Det norske kulturdepartement" med stor forbokstav i kun det første ordet i følge norsk rettskriving. Offentlige institusjoner er pålagt å følge norsk rettskriving, private firmaer (inkludert privateide aviser) kan faktisk la være hvis de vil. Helgesens Bakeri er altså tillatt hvis bakeriet er privateid, men hvis dette var eid av det offentlige (stat/fylke/kommune), da måtte det hett Helgesens bakeri. På et norsk diskusjonsforum (f.eks på diskusjon.no) bør en sånn funksjon derfor være avslått. Redigering: Det ser ut at denne funksjonen nå er slått av igjen, la den forbli avslått. Endret 16. januar 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Ueland meldte om en bug i tittel-linja rett etter oppgraderingen. Tipper det var dette han siktet til. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 [Automatisk svar] Saken er herved sett på som løst/ordnet/fikset Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Tror dette har mer med at fjerning av "roping" ble slått på (HJELP ble da til Hjelp), som sikkert hadde den uheldige effekten å gi stor forbokstav i hvert ord. Funksjonen er nå slått av. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Det ser ut som om funksjonen virker inn før innlegget blir lagret i databasen, så alle emnetitlene på tråder opprettet i tidsrommet hvor funksjonen var påslått må bli endret enten av moderator eller trådstarter. Jeg er i alle fall i gang med å rydde litt i disse emnetitlene. Endret 16. januar 2009 av Skagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg