Gå til innhold

Hjelp til kjøp av 24 porters s-ata kontroller!

Zephyr

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med å finne en passende kontroller til et Norco 4020 kabinett. Jeg skal etterhvert fylle den med 20 Samsung spinpoint F1 1TB disker (har 12 nå). I tillegg skal jeg bruke RAID6 med ALLE diskene. Mener noen kontrollere har grenser på hvor mange disker som kan være i hvert array.

Har sett på disse kontrollerne;

Areca 1280ML

Adaptec 52445

3Ware 9650SE-24M8

Hvilke kan anbefales her? Er det andre som jeg har glemt som er et bedre valg?

Noen Ideer??

EDIT: Hvilke steder har gode priser på slikt utstyr?

Endret av Zephyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha noe slikt utstyr, så glem gode priser ;) Dette er dyre enteprise kontroller som koster skjorta!

Skal du ha den raskeste kontrolleren, så er Areca det rette valget. Eventuelt gå for Areca 1680ix-24. Denne har 1200mhz 348 iop og er oppgraderbar til 4gb ram!

Adaptec 52445 har samme iop som Areca 1680ix. Altså den raskeste til intel. Denne har dog "bare" 512 ram og er IKKE oppgraderbar :( Adaptec kortet har ikkje vifte, så denne blir så varm at den MÅ ha vifte. Noe man merker om man har en del belastning på den. Har sett 2 stk som har vannkjøling på Adaptec 5 serien, og det er med god grunn.

Adaptec tror jeg er kompatibel med flest OS av disse kontrollerene.

3ware har jeg ingen erfaringer med selv, men har sett flere tester. Av det jeg har sett, så kan ikkje 3ware måle seg med adaptec eller Areca.

Har svært gode erfaringer av både Adaptec og Areca, så hvem som er vinneren for meg blir Areca. Dette grunnet kun pga. den ekstreme ytelsen. Noe du kan se i tråden min her på forumet.

Areca 1680ix-12 (Seagate SAS Battleship 1GB/s +!)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1056106

SAS tråden kan du også finne litt info på.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...l=den+store+sas

Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp med å finne en passende kontroller til et Norco 4020 kabinett.

Med mindre du har et eget rom eller kott å plasere kabinettet i (eller at du ikke bryr deg om det), bør du vurdere å bytte ut viftene fra kabinettet med noen som ikke er så støyende. Jeg har sitter nå og venter på 7 stk Noctua som jeg regner med å installere i morgen.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar her.

Har kikket litt på Areca 1680ix-24, men ser ut som om den ikke liker s-ata disker noe spesiellt. På sas er den råest, men tror 1280ML er hakket hvassere både på hastighet og kompabilitet til disker når det kommer til s-ata.

Correct me if I'm wrong :)

Ang. viftene så kommer jeg nok til å bytte dem ut ja. Har hørt flere som mener de er litt vel høylytt. Nå har jeg jo forsåvidt et eget rom som den skal stå i, men er jo kanskje greit og roe den ned litt.

Adaptec 52445 har samme iop som Areca 1680ix. Altså den raskeste til intel. Denne har dog "bare" 512 ram og er IKKE oppgraderbar sad.gif Adaptec kortet har ikkje vifte, så denne blir så varm at den MÅ ha vifte. Noe man merker om man har en del belastning på den. Har sett 2 stk som har vannkjøling på Adaptec 5 serien, og det er med god grunn.

Da er jo den utelukket. Orker ikke stresse med ekstra vifter bare for den. Er jo også greit og kunne oppgradere minnet på den. :)

3ware har jeg ingen erfaringer med selv, men har sett flere tester. Av det jeg har sett, så kan ikkje 3ware måle seg med adaptec eller Areca.

Har sett det samme selv, så da dropper jeg den også.

Da sitter jeg vel egentlig igjen med kun Areca og må velge mellom 1680ix-24 eller 1280ML.

Hvis ingen har noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Finner forresten bare Areca 1280ML ett sted i norge, Nextron, til 12373,-

Er det noen andre steder som kan ha den noen kroner billigere?

Eneste muligheten er å kjøpe fra usa. Dette blir litt billigere, men ikkje mye. Min Areca kommer fra Nextron. Kjøpte fra et norskt firma grunnet kontrolleren er for dyr til å ikkje ha alt i orden med garanti og reklamasjon.

Ps: Det koster å være kar!

Areca 1280ML er nok det beste valget hvis du skal kjøre satadisker. Dette er fordi ikkje firmware 1.46 whql er kommet til 1680ix enda. 1.46 skal fixe mye kompatiblitet med mange typer satadisker og ssd disker...

Lønner seg å lese litt på 2cpu.com , storagereview.com og xtremesystems for hvilke firmware og harddisker som passer bra til kontrolleren. Virker som Samsung gjør det bra for mange. Noen har flaks og noen har uflaks. Husk å ikkje les deg blind på at noen sier at f. eks seagate er dritt på areca, da det er ofte de som har problemer som poster på forum, ikkje dem det funker for.

God helg :D

Lenke til kommentar
Ang. viftene så kommer jeg nok til å bytte dem ut ja. Har hørt flere som mener de er litt vel høylytt. Nå har jeg jo forsåvidt et eget rom som den skal stå i, men er jo kanskje greit og roe den ned litt.

Byttet ut mine vifter nå, og må si at det er en helt annen verden.

Stock viftene som kom med kabinettet var Delta 80mm AFB0812H og de har jeg nå erstattet med Noctua NF-R8, og forskjellen er enorm.

Hadde opprinnelig planer om å flytte serveren inn i en bod, men etter viftebytte så er ikke det like hastverk lengere siden serveren er knapt hørbar i en avstand på 70cm.

Lenke til kommentar
Ps: Det koster å være kar!

Hehe, jeg vet det koster, men trenger ikke betale mer enn nødvendig.

Da har jeg hvertfall funnet ett sted i norge hvor Areca 1280ML ligger til 11700,- ca.

600kr mindre er penger spart :w00t:

Følger det med fan-out kabler forresten?

Byttet ut mine vifter nå, og må si at det er en helt annen verden.

Stock viftene som kom med kabinettet var Delta 80mm AFB0812H og de har jeg nå erstattet med Noctua NF-R8, og forskjellen er enorm.

Hadde opprinnelig planer om å flytte serveren inn i en bod, men etter viftebytte så er ikke det like hastverk lengere siden serveren er knapt hørbar i en avstand på 70cm.

Høres ut som om det var en god ide ja. Har du god luftflyt enda? Temp på disker?

Lenke til kommentar

Leter etter minneoppgradering til en 1280ML og vet denne må ha ECC, unbuffered og x8 chipconfig.

Da skal vel denne her passe?

https://prisguiden.no/product.php?productId=62162

Fra Directrons hjemmeside; http://www.directron.com/kvr667d2e52g.html

This document describes ValueRAM's 256M x 72-bit 2GB (2048MB) DDR2-667 CL5 SDRAM (Synchronous DRAM) ECC memory module. The components on this module include eighteen 128M x 8-bit DDR2-667 SDRAM in FBGA packages. This 240-pin DIMM uses gold contact fingers and requires +1.8V.

Features & Specifications: Model: KVR667D2E5/2G. Type: 240-Pin DDR2 SDRAM Unbuffered DIMM. Capacity: 2GB. Speed: DDR2 667. Cas Latency: 5. Voltage: 1.8V. ECC: Yes. Buffered/Registered: Registered.

Skulle ikke det stemme bra da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...