Bruno Mars Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Var ganske sikker på hva jeg skulle ta inntil i går når jeg var på utdanningsmessa i Lillestrøm. Har siden 1. året på ungdomsskolen villet bli dataingeniør, og har siktet meg inn på dette faget. Det er et åpent studium og krever generell studiekompetanse + R2 + 2FY. Har derfor vært litt avslappet med karakter siden det er et åpent studium. Men er det rett studium for meg? Vanskelig for dere å sette dere inn i min situasjon uten å vite så mye om meg, men jeg liker f.eks å drive med programmering, jobbe generelt på pc og i tillegg sette sammen PCer. Og så er det bare 25 plasser? Litt lite når det er et åpent studium? Kan i tillegg legge til at jeg sliter med matte, mens jeg f.eks er omtrent ferdig med IKT et halvt år før slutt. Går på VG3 nå. Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 25 opp mot 30 plasser er vel rimelig normalt på en høgskole. Grunnen til at det er åpent studium er jo fordi plassene ikke ble fylt opp i fjor høst. Du sier at du sliter litt med matte og da er kanskje dataingeniør en feil retning å gå, men jeg ser at HiVe har en tresemesterordning og her vil du i allefall få inn matte og fysikk inn med teskje. Dette går det jo ann å slenge seg på? Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 99 % sikkert at jeg eventuelt tar tresemestersordningen. Det positve med det er at man bare trenger oppmøte, ikke noe prøve/eksamen. Hvorfor er det feil rettning hvis man sliter med matte? Har egentlig aldri skjønt hvordan man skal få brukt 95% av matta på vidregående til noe praktisk, og skjønner heller ikke hva man skal med det for å bli dataingeniør heller. Hvis noen vet svaret på det blir jeg takknemlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 99 % sikkert at jeg eventuelt tar tresemestersordningen. Det positve med det er at man bare trenger oppmøte, ikke noe prøve/eksamen. Hvorfor er det feil rettning hvis man sliter med matte? Har egentlig aldri skjønt hvordan man skal få brukt 95% av matta på vidregående til noe praktisk, og skjønner heller ikke hva man skal med det for å bli dataingeniør heller. Hvis noen vet svaret på det blir jeg takknemlig. Matte vil forfølge deg resten av livet enten du vil eller ikke og spesielt på høgskole. Slikt har det vært og slikt kommer det til å bli. Du kommer til å få bruk for det i fremtiden også. Her er første oppgave vi fikk innenfor algoritmer... Lag et program som beregner kvadratroten av et tall ved kun å bruke + - * / Ikke så vanskelig å løse den, men senere i livet skal du kanskje lage programmer som inneholder mye vanskeligere matte. Bare for at man ikke skjønner vitsen nå, betyr ikke at man kan se inn i fremtiden... Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Hvorfor er det feil rettning hvis man sliter med matte? Har egentlig aldri skjønt hvordan man skal få brukt 95% av matta på vidregående til noe praktisk, og skjønner heller ikke hva man skal med det for å bli dataingeniør heller. Hvis noen vet svaret på det blir jeg takknemlig. Ingeniørfag blir ikke feil selv om man sliter med matte, det gjør det bare tyngre å komme gjennom realfagene på høgskolen. Men når man kommer ut i arbeidslivet forandrer alt seg. Som dataingeniør bruker man hele hodet - ikke bare den matematiske delen. Mye av arbeidsdagen går f.eks. til prosjektarbeid, dokumentasjon og planlegging. Og når det kommer til programmering så handler det like mye om kreativitet som logikk. Det er derfor vanskelig å si om man blir en god ingeniør bare på bakgrunn av realfag-resultater. Jeg mener det er ett enkelt svar på hvorfor matematikk er viktig: Matematikk gir trening i rasjonell tenkning. Ingeniører er rasjonelle problemløsere, og det kommer av at vi har trent mye på realfag. Endret 19. januar 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Vel jeg føler uansett at logikk og rasjonell tenkning er noe jeg er god på, uansett om jeg sliter med matta. En ting jeg forresten glemte å si var at på ungdomsskolen og på barneskolen egentlig var god i matte. Der lå jeg på 5 til 6. Men her på videregående har all matte gått rett til hel***te. Og en av grunnen til at jeg er lite motivert til det er fordi jeg ikke skjønner den praktiske betydningen av det. Når bruker man integrasjon i livet liksom? Når trenger man å løse differensialligninger? En annen grunn er at jeg fant ut tidlig på ungdomsskolen hva jeg skulle etter videregående - dataingeniør. Da sliter man med motivasjonen, når jeg gleder meg sånn til å gå på informatikk og drive med det jeg elsker - data, programmering ++! Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Vel jeg føler uansett at logikk og rasjonell tenkning er noe jeg er god på, uansett om jeg sliter med matta. En ting jeg forresten glemte å si var at på ungdomsskolen og på barneskolen egentlig var god i matte. Der lå jeg på 5 til 6. Men her på videregående har all matte gått rett til hel***te. Og en av grunnen til at jeg er lite motivert til det er fordi jeg ikke skjønner den praktiske betydningen av det. Når bruker man integrasjon i livet liksom? Når trenger man å løse differensialligninger? En annen grunn er at jeg fant ut tidlig på ungdomsskolen hva jeg skulle etter videregående - dataingeniør. Da sliter man med motivasjonen, når jeg gleder meg sånn til å gå på informatikk og drive med det jeg elsker - data, programmering ++! Når du først starter på ingeniøren så vil du få litt mer forståelse av emnene og hvordan disse kan brukes i praksis, men som foreleseren i matematiske metoder 3 sa ... "det er først nå dere lærer matematikk som kan brukes til noe" Kort og greit: - Integrering bruker man til å beregne areal, volum, masse etc. - Differensialligninger blir brukt mye i fysikk/mekanikk innenfor svingninger etc Det var det jeg kom på nå Endret 21. januar 2009 av Godlike Lenke til kommentar
Tracerta Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Se her. Mattefritt datastudie (dvs det er veeeldig lite matte i allefall). http://studiekatalog.hio.no/content/view/full/191 Jeg hadde ikke giddet ta dataingeniør med mindre du liker fagene. Når du er ferdig utdannet så kan du pense deg mer inn på det du liker best, men enn så lenge så tror jeg heller at jeg hadde fokusert på å komme inn på et studie som du "overlever". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå