SeaLion Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg ser at stadig flere skriver trådtitler med stor forbokstav i hvert ord, også på diskusjon.no, og det skjærer i øynene mine. Dette er riktignok korrekt i følge engelskspråklig rettskriving, men det er totalt feil i norsk rettskrivning. Min teori er at denne uvanen kommer fra den norskspråklige utgaven av MS Powerpoint, dette programmet insisterer nemlig på slike Stor-Forbokstav-I-Alle-Ord-overskrifter i utgangspunktet (ved levering), men det går heldigvis an å slå av funksjonen. Men for i det hele tatt å komme på å finne ut av hvordan man slår av stor-forbokstav-funksjonen må man være oppmerksom på at slike overskrifter med Stor Forbokstav I Alle Ord er feil på norsk. Vet man ikke det kan man lett tro at MS vet best hvordan ting skal være, og da lager man slike overskrifter overalt, også på diskusjon.no. På norsk skal kun det første ordet ha stor forbokstav, selvsagt unntatt hvis ett av de andre ordene er et egennavn. Også for norske institusjon- eller firmanavn gjelder denne regelen, i hvert fall i utgangspunktet. Det skal derfor være "Det norske kulturdepartement" med stor forbokstav i kun det første ordet i følge norsk rettskriving. Offentlige institusjoner er pålagt å følge norsk rettskriving, private firmaer (inkludert privateide aviser) kan faktisk la være hvis de vil. Helgesens Bakeri er altså tillatt hvis bakeriet er privateid, men hvis dette var eid av det offentlige (stat/fylke/kommune), da måtte det hett Helgesens bakeri. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Heilt Einig! Eg Bler Utruleg Irritert Av Det. Fekk vondt av det der. Men eg trur faktisk det var ein feil med diskusjon.no igår, kan det stemme? Alle trådane eg opna hadde utelukkande stor bokstav i kvart einaste ord. Berre i emnetittel rektignok. Var det ein teknisk feil? Ellers ser eg at folk gjer det gjevnt over, og det plagar meg. Begeret renn over når eg ser slik emnetittel (og dei er det monge av): "Hvem Ipod Bør Jeg Velge". Skulle vel kanskje posta innlegget ditt i tråden om språkleg ergelse (klagemuren)? Sjå sticky. Edit: Er det tilfelle at offentlege institusjonar er pålagt rettskriving? Kva skjer om dei utelet det? Interessant, eg skal google det. Endret 16. januar 2009 av steffenz Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 På norsk er det irriterende ja, like mye som "hvem spill/sang/film" type titler og totalt feil bruk av hvem. Jeg er ikke noe språk genie men selv jeg blir irritert Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Er det tilfelle at offentlege institusjonar er pålagt rettskriving? Jepp, og Språkrådet er den offentlige kontrollinstansen. Det ble en del brudulje for noen år siden da Språkrådet påla Haukeland universitetsjukehus å skifte ut skilt og annet skriftlig matriell for flere millioner: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hor...nd/4131700.html Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Men eg trur faktisk det var ein feil med diskusjon.no igår, kan det stemme? Alle trådane eg opna hadde utelukkande stor bokstav i kvart einaste ord. Berre i emnetittel rektignok. Ja, det var en feil, jeg spurte moderatorene her om det samme: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1062105 Lenke til kommentar
pululf Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Når jeg leser det inni i meg blir det "Stor. Forbokstav. I. Hvert. Ord.) Alt hakker liksom. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Men eg trur faktisk det var ein feil med diskusjon.no igår, kan det stemme? Alle trådane eg opna hadde utelukkande stor bokstav i kvart einaste ord. Berre i emnetittel rektignok. Ja, det var en feil, jeg spurte moderatorene her om det samme: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1062105 Interessant - takk for god kjelde. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Enig. Det Er Så Plagsomt Når Noen Har Stor Bokstav I Starten Av Alle Ord. Lenke til kommentar
someOen Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det Verste Er Når Nokon Skriv Slik Til Meg På Msn Og. Kva Søren Kan Poenget Vere? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 På msn er det en del overlagte feil i nicket og den personlige meldingen. En som gleder seg til å dra på ferie kan finne på å skrive: "Jeg Gleder Meg Til Å Dra På Ferie" eller "JegGlederMegTilÅDraPåFerie" eller "JeG gLeDeR mEg TiL å DrA pÅ fErIe". De fleste holder seg heldigvis til å bare utelukke komma og punktum. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Eneste tilfelle er jeg bruker det er i sangtitler... Lenke til kommentar
LunaLight Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Det er SJUKT plagsomt ! Jeg må si at jeg har gjort det før da. I min lille fjortissperiode , noe jeg ikke er stolt av. Haha. Eneste jeg bruker stor bokstav på er når jeg skal skrive sang-, film- og boktitler osv. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det må være slitsomt å holde shift for hver eneste forbokstav. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Det må være slitsomt å holde shift for hver eneste forbokstav. Du trenger ikke det. Bare trykk Caps Lock og hold nede Shift for alle de små bokstavene. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det Er Fortsatt Slitsomt Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Ja word og powerpoint har skapt mye tull i det norske språket. For det første har man alle som deler opp alle ord. jernbane stasjon, jordbær syltetøy osv. Var faktisk ikke klar over dette med egennavn på statlige kontra private virksomheter og det er feil å skrive, Det Norske Utenriksdepartementet, men at kun Det norske utenriksdepartementet er riktig. Selv så gjør jeg som mange andre her når jeg skal ha orden i musikksamling og filmsamling på pc, setter alle ord med stor forbokstav på titler. "The Terminator" istedet for "The terminator". helt korrekt så burde det vel stå "Terminator, The" for å få sorteringen riktig, men det er nå en helt annen sak. Hvordan gjøres dette i norske film og bokdatabaser, fjernes "den" og "det" som førsteord i en tittel og settes bak, eller brukes den også internt i oversikten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå