Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har i dag et d80 med batterigrep, 17-70mm sigma og 70-300mm vr nikkor.

Jeg går å vurderer å bytte til d300, noe fordi fatter (var fotograf ca 1985-1990) har en del gamle nikon objektiver av forskjellige slag. (skal ikke si 100% hva det er når jeg ikke har sjekket, men tipper at de er ganske bra for sin tid iaf.

Noen som har erfaringer med dette? T

estet et objektiv (43-86mm tror jeg) på mitt d80, men får da ikke lysmåler, noe jeg har skjønt jeg får på d300?

Og, er disse gamle objektivene fortsatt bra? sånn sett i forhold til dagens optikk.

 

Skjønner jo at det ikke er lett å sammenligne sånn direkte når jeg ikke vet hva han har, men tenkte sånn generelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Nei si det.

Se på sidene til Bjørn Rørslett om du finner objektivene til din far.

http://www.naturfotograf.com/index2.html

 

Ellers er det noe vanskelig for noen på forumet å uttale seg om objektivene når man ikke vet hvilke det er snakk om. :)

 

Det stemmer at man får lysmåling på D300, men D80 kan også brukes. Sett kamraet på manuelt og juster lukker med komandohjulet på kamraet og blender på objektivet.

Da prøver man seg litt frem med å se på histogrammet når man har tatt et bilde, og justere litt blender eller lukker til det ser bra ut. Med litt trening fungerer det ganske bra. Gammel kremoptikk gir gode resultater på D80 også.

 

Det er nyttig å bruke histogrammet aktivt uansett om man har lysmåling. Kamraet forstår ikke alle situasjoner og det kan eksponere feil av og til hvis man kun stoler på automatikken. Ofte blir bildene undereksponert, noe som kan gi mer støy i bildene.

Lenke til kommentar

Bedre eller dårligere enn dagens optikk avhenger av hvilke det er snakk om. Min 30 år gamle Nikkor 50mm (se signatur) er klart bedre enn dagens tilsvarende objektiver. Også den andre Nikkor-en i signaturen min regnes fremdeles som noe av det beste som finnes, og den nærmer seg førti med stormskritt.

 

Jeg kan såvidt huske den zoomen du nevner. Det står sikkert noe fornuftig på Rørsletts side om den, og det er der du bør sjekke om din fars utstyr holder mål den dag i dag. Men spør du den selvoppnevnte semiguden Ken Rockwell, så er den zoomen faktisk det dårligste objektivet Nikon har laget. Han går faktisk så langt at han hevder at den er så dårlig at den er skyldig i zoomenes dårlig rykte. Det er noe av det sterkeste jeg har lest fra Kennyboy.

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/10-worst.htm

 

Men hvis Rørslett mener noe annet, så stoler jeg mer på han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...