Bruker-88036 Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg har litt lyst å kjøpe meg bærbar datamskin og lurer litt på noen småting rundt sånne. En ting jeg har lagt merke til når jeg har sett slike i bruk er måten skjermen oppfører seg. Om man sitter litt på skrått er bildet nesten helt svart? Mens på noen skjermer har jeg sett at man kan sitte temmelig skrått på uten at bildet forandrer seg noe særlig. Samme med om man tipper skjermen, da er den lysere/mørkere etter hvilken vinkel man har satt den i. Er dette noe dagens bærbare datamskiner også har "problemer" med? Har denne effekten noe navn? Jeg har fotografering som hobby og stiller da bl.a. lys og kontrast på endel bilder, og det er derfor jeg har tenkt på dette som et mulig problem. Er det noen som har noen tips omkring hva man bør tenke på da mtp bærbare datamaskiner? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 dette er ikke standard på noen skjermer, det er ett lite plastbelegg som legges på skjermen som pleier å følge med de nyeste laptopene der ute, er fullstendig frivillig. Passkontrollen i USA bruker slike f.eks. laptoper er generelt heller ikke optimalt for redigering av bilder o.l foto arbeid. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Ok, takk for raskt svar. Redigeringen må vel gjøres på stasjonær da. Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Eller feks via ekstern skjerm på laptopen. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Det tenkte jeg ikke på. Så det går altså å koble annen skjerm til, da blir det jo mer aktuelt. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) ja det fungerer også, men husk at det kan gå tregt på laptopen da, vel det kommer jo ann på hvor mye du skal legge i den de fotografene jeg har hatt kontakt med har hatt med seg laptoper ut på oppdrag bare for å lagre bilder på den o.l, men tar de med tilbake til "kontoret" for redigering, en hadde med seg en macbook pro ut og satt på en mac pro og redigerte. Endret 16. januar 2009 av simster Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg har jo i dag en stasjonær P4 på 3.0GHz med 3GB Ram, som er endel år gammel. Den duger til sitt bruk uten altfo mye ventetid når jeg holder på med bildene, men jeg kunne altså tenkt meg en bærbar i tillegg. Jeg innbiller meg at dagens bærbare matcher den gamle på hastighet stort sett uansett om man har en 2-3GB Ram? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 prisene har synket veldig den siste tida så jeg aner sannelig ikke hvor abra man får til hvor mye penger, jeg vet hvertfall at det er mye bra der ute, det meste topper nok PCen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå