d'espresso Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Hei, håper dette er riktig postet Har to saker som jeg lurer litt på. Den første er om min egen mobiltelefon. 1. Jeg fikk telefonen på julaften (i fjor, i desember 08) (en SE G900 om noen lurer), og alt var helt bra.. Men for noen uker siden la jeg merke til noe jeg ikke helt visste hva var under skjermen. Jeg ble da fortalt at det har komme støv under skjermen, og det er visst helt vanlig, skjer alle, og dekkes ikke av noen form for garanti. Jeg er ikke veldig pirkete og "fin på det", men her snakker vi om utrolig mye, og irriterende støv bak skjermen. I og med at telefonen er under en måned gammel regnet jeg med at det bare var piece of cake og få det fikset.. Jeg ble, av telekiosken anbefalt å vente litt med å sende den inn (de sa det i for to uker siden), i og med at det var veldig lang ventetid på verkstedet nå, men det skulle gå gratis, og på garantien, sa dem. Men i stad, da jeg skulle sende den inn (noe jeg ikke fikk gjort fordi jeg glemte ordrebekreftelsen hjemme), så sa selgeren at "Støv ja.. Det skjer med alle.. Det går nok ikke på garantien, nei. Skal riktignok ikke ta så kort tid før det skjer, men det dekkes aldri av garantien".. Han sa jeg skulle komme tilbake med telefonen og en bekreftelse på at den er kjøpt fra Telenor, så skulle han sende den inn, og i verste fall får jeg et nei. "Og hva koster det om de sier nei, i så fall?" sa jeg. Da svarte han "Ingenting". Ikke vet jeg, men i sak nummer to koster det visst 350 kroner. Spørsmålet mtit er, hva dekker garantien egentlig? Når en telefon som er brukt i to uker ender opp med utrolige mengder støv etter normalt bruk, og det tydeligvis ikke dekkes av garantien? 2. Dette er om min søsters telefon som er rundt et halvt år gammel (ikke helt sikker). Etter noen dagers bruk av telefonen merker hun at hun aldri har dekning med telefonen. Hun har da latt telefonen ligge for det meste, og lånt b.la min gamle og diverse andre telefoner. Så, får en ukes tid tilbake (ikke spør hvorfor det har gått så mange måneder), så ringte vi NetCom for å sjekke dekningen.. Kundekonsulenten ba oss prøve ut simkortet i en annen telefon, noe vi allerede hadde gjort, og da er det perfekt dekning. Vi valgte da og sende telefonen inn til Siba, som igjen skulle sende den til Nokia.. So far, so good. SÅ ringte en fra Siba for noen dager tilbake og sa at telefonen var "støtskadet", og at det ikke går på garantien i det hele tatt. Telefonen har ligget i en skuff i mange måneder, så da er jeg spent på hvordan denne såkalte "støtskaden" kan ha forårsaket noe i det hele tatt siden telefonen praktisk talt nesten aldri har fungert. Dem har vel bare funnet litt avskallet lakk og kalt det en støtskade. I alle fall, så ble vi tilbydt en "swap" av den "støtskadede delen", til 1600 kr (noe som er mer enn vi ga for telefonen i utgangspunktet). En dag går. Vi ble nå ringt og fortalt nå at Nokia hadde visst bevis på "støtskadene", men bilder har vi ikke sett. Så sa han fra Siba også at Nokia skulle ha 350 kr for å ha sett på telefonen, og om vi ikke betalte det ble telefonen hos dem. Porto skulle dem også ha. Han sa også at Nokia kom til å bruke telefonen som "deltelefon", det vil si å ta deler fra den for å reparere andre telefoner om vi ikke betalte. Vi ble ikke informert om at det kostet noe å få sett på telefonen i det hele tatt, før etter telefonen ble sendt inn. I bunn og grunn føler vi oss meget urettferdig behandlet begge to, og vi lurer på hva "garanti" egentlig betyr.. Den dekker jo ingen verdens ting. Noen som har noen tips eller råd til hva vi kan gjøre? Noe vi kan kreve eller har rett på? Er ikke så god på slikt.. Puh, langt innlegg.. Alle svar settes stor pris på - Haakon Endret 16. januar 2009 av Haakon* Lenke til kommentar
Loko Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Skrev du under på noen papirer idet dere leverte inn telefonene? Hvis du ikke har signert på noe, så kan dem ikke kreve at du skal betale gebyret siden dem må gi deg beskjed om det i forkant. Veldig ofte står slikt på arkene du signerer ved innlevering av telefonen. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Det ble ikke signert noen ark, nei. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 1. Hvor lang tid gikk det fra telefonen ble kjøpt til den ble "lagt i en skuff" som du sa? 2. Dersom mobilen ble levert inn i en SIBA-butikk så har du skrevet under på et serviceunderlag der du samtykker til vilkårene. Dette er det samme underlaget du får en kopi av. Ingen produkter tas inn uten at dette skrives under på. Er varen sendt inn til SIBA per post, så skal jeg ikke si noe da jeg er mer ukjent med deres rutiner på dette området. Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 1. Hvis det ikke dekkes av garantien får du et valg: - Du kan reparere telefonen, og betale konstnadene. Noe som ligger rundt tusenlappen. (Pluss minus flere hundre, vanskelig å vite) - Du kan få telefonen tilbake ureparert, ligger i underkant av 400 kr. - Du kan la de vrake telefonen, dette er gratis. Støv skjer ikke med alle telefonene, og hvis det går utover ditt bruk av telefonen kan det godt hende det går på garantien. Det du bør gjøre, er å si at telefonen var veldig treg, og skrudde seg av hele tiden. Deretter kom det masse støv under skjermen uten at du har gjort noe. De tar da, nærmest garantert, programvareoppdatering, og du trenger ikke betale for at det med støvet ikke var noen "godkjent" feil på mobilen. Om de fikser det med støvet vet jeg ikke, men du slipper iallefall å betale for det om det ikke dekkes av garantien 2. Hvis den er/var slagskadet gjør dette uansett at garantien frafaller. Da kan de ikke sette på ny garanti uten å utøve en reprasjon. Du har krav på bildebevis av slagskaden. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det første du burde gjøre når de sier at det ikke dekkes av garantien er å svare med "ok, da ønsker jeg å reklamere på det". Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Vel, telefonen i sak en ble sendt inn i går.. Damen bak disken mente at sak 1 gikk på garantien Blir bare utrolig forbannet om det ikke gjør det.. Da er det 390 kr ut vinduet.. I dette tilfelle skrev jeg under på papirer. Det stod bare "Støv under skjermen", på følgeseddelen eller hva det nå heter. Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Ok, hadde jeg vært deg ville jeg gått ned til butikken, og sagt at de skal skrive til serviceverkstedet at det også var problemer med at telefonen var veldig treg og at den skrudde seg av uten noen grunn Dette skal de ha muligheten til, og kan hjelpe deg med reprasjonen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 2.Dette er om min søsters telefon som er rundt et halvt år gammel (ikke helt sikker). Etter noen dagers bruk av telefonen merker hun at hun aldri har dekning med telefonen. Hun har da latt telefonen ligge for det meste, og lånt b.la min gamle og diverse andre telefoner. Så, får en ukes tid tilbake (ikke spør hvorfor det har gått så mange måneder), så ringte vi NetCom for å sjekke dekningen.. Feil med en gjenstand, skal meldes til forhandler eller importør innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget. I følge Forbrukerkjøpsloven kan rimelig tid aldri være mindre enn to måneder. Når det så har gått et halvt år, har dere faktisk ingen rettighet til å få dekket reparasjonen, uansett om det er en støtskade eller ikke. Men nå vet vel ikke verkstedet om at det har gått så lang tid fra dere leverte inn telefonen. Hvis dere imidlertid forsøker å argumentere med at telefonen har ligget et halvt år, kan dere få et nytt problem der. Om verkstedet reparerer telefonen som en garantisak eller ikke, har ingenting å si for dem. De får penger for reparasjonen enten av kunden eller importøren. Hvem som betaler, er likegyldig. Det som er viktig for et verksted, er å være seriøse og ha et godt grunnlag for avgjørelsen, uansett om det går på garanti eller ikke. Hvis ikke, kan de miste avtalen fordi de lurer enten kunden eller importøren. En støtskade kan skje første timen man bruker telefonen, og kan få virkninger en stund etterpå. Derfor er det vanskelig for dere å hevde at det ikke er støtskade som er grunnen til denne feilen. I de fleste telefoner finnes det systemer som gir indikasjoner på om telefonen har vært utsatt for kraftige støt som kan være grunnen til en feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå