Gå til innhold

Det første offisielle portrettet av Obama

Anbefalte innlegg

Jeg føler bilde er litt tungt på den ene siden og det kunne godt vært litt mindre luft over hodet. Den hvite veggen gjorde det veldig sterilt, hadde vært bedre med en lunere farge, kanskje lys beige slik som det er på noen andre bilder på change.gov , ellers et greit portrett. Ble ikke veldig imponert.

Likte dere det?

officialportrait.jpg

Bildet er tatt med 5D mkII av Pete Souza.

http://change.gov/newsroom/entry/new_offic...trait_released/

Endret av lurfelus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er veldig bra.

Skal jeg være kritisk synes jeg de kunne fjernet rusk fra dressjakka. Spesielt "håret" under flagget på venstre side av brystet.

Eventuelt tonet rusket litt ned i PS.

Endret av Stratos
Lenke til kommentar

Må vel ha med litt Exif også

# Image Description = Official portrait of President-elect Barack Obama on Jan. 13, 2009.{{LF}}{{LF}}(Photo by Pete Souza){{LF}}{{LF}}

# Camera Make = Canon

# Camera Model = Canon EOS 5D Mark II

# Picture Orientation = normal (1)

# X-Resolution = 3000000/10000 = 300

# Y-Resolution = 3000000/10000 = 300

# X/Y-Resolution Unit = inch (2)

# Software/Firmware Version = Adobe Photoshop CS3 Macintosh

# Last Modified Date/Time = 2009:01:13 19:35:18

# Artist = Pete Souza

# White Point Chromaticity = 313/1000,329/1000 = 0.313, 0.329,

# Primary Chromaticities = 640/1000,330/1000,300/1000,600/1000,150/1000,60/1000 = 0.64, 0.33, 0.3, 0.6, 0.15, 0.06,

# Copyright Owner = © 2008 Pete Souza

# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 10/1250 second = 1/125 second = 0.008 second

# Lens F-Number/F-Stop = 100/10 = F10

# Exposure Program = manual control (1)

# ISO Speed Ratings = 100

# Exif Version = 0221

# Original Date/Time = 2009:01:13 17:38:39

# Digitization Date/Time = 2009:01:13 17:38:39

# Components Configuration = 0x01,0x02,0x03,0x00 / YCbCr

# Exposure Bias (EV) = 0/6 = 0

# Metering Mode = pattern / multi-segment (5)

# Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode

# Focal Length = 1050/10 mm = 105 mm

# Last Modified Subsecond Time = 04

# FlashPix Version = 0100

# Colour Space = 65535

# Image Width = 1916 pixels

# Image Height = 2608 pixels

# Unknown tag: Tagnum = 0xa500 ===> data = 22/10

Lenke til kommentar

Veldig enig med Stratos om det rusket han har på jakka. Noen hvite greier på hans høyre side også. Burde pinsen, altså flagget på jakka vært vannrett i forhold til bildet? Er det rett i forhold til noe? Lurer på om det faktisk er skjeft

Lenke til kommentar
Må et portrettbilde av den kommende amerikanske presidenten være perfekt?

Et offisielt portrett av presidenten for den mektigste nasjonen i verden bør være perfekt, ja.

Et offisielt portrett av en daglig leder for et hvilket som helst større norsk bedrift skal være perfekt, for pokker. :p

Lenke til kommentar

Det er klassisk komponert. Finnes flere regler enn tredjepartsregelen, vet du. Jeg tror forresten at det er bevisst at bildet fremstår som ærlig og ubehandlet. Det er en del av imaget. Hvis bildet fremsto shoppet perfekt ville sikkert noen aktører ha slått politisk mynt på bildet. Nå er ikke det mulig. De som driver med pr for presidenten er nok kynisk beregnende på dette området. Det er altså ikke tilfeldig at denne tråden finnes. De ønsker seg slike tråder, for de "beviser" at Obama ikke har noe å skjule.

For å bruke Lenin i vår forståelse av dette: Pixelpeeperne er demokratenes nyttige idioter i denne saken.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Er det bare jeg som synes komposisjonen er helt på trynet? Eller, det er vel egentlig ikke komposisjonen, men utsnittet det er noe galt med. Trenger mer luft på høyresiden, evt burde Obama vært plassert lenger mot venstre.

Hvis verden har lært noe av da Vincis Mona Lisa så er det at ett øye skal være i midtlinjen - og da blir det litt vanskelig å plassere den portretterte midt i bildet. Om Mona Lisa er godt komponert er en helt annen diskusjon ...

Liker bildet godt, savner muligens litt mer lys på venstre siden av ansiktet.

Endret av EvilHomer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...