Gå til innhold

Mennesket møter sjimpansen - muligheten for en blandingsrase

Anbefalte innlegg

Jeg så bare i wikipedia (I know...) at bonoboene og sjimpansene skilte lag for rundt 1 million år siden. Og siden vi skilte lag med dem for rundt 6-7 millioner år siden så syns jeg søskenbarnanalogien passet. Men jeg har ikke peiling på evolusjonen til disse to artene, utenom at 1 millions 'teorien' høres temmelig bra ut på overflaten.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sant nok ^^

Men det var forresten interessant at man kanskje har funnet noe å måle på mellom sjimpanse og bonobo som gir et fornuftig svar som er i samsvar med det inntrykket man får av utseende, nemlig at de to må være nære slektninger (står jo også i samme slekt). Da er det å håpe at man snart finner noen flere egnede proteiner til å fastslå skillet mellom Homo og Pan linja. I den tid jeg har vært interessert i dette har angivelsene svingt grovt sett fra ca 3,5 mill år opp til ca 15 mill år. 6 mill år er et mye angitt tall nå, men det er jo nesten tilbake til Austalopithecus forfedrene. På tide man finner noen flere fossiler som kan bekrefte noen av sammenhengene.

Gorilla er jo også en nær slektning og feks immunstoffsammenlikninger tyder på at den er vår nærmeste slektning. Vi får vente i spenning, skulle ikke forundre meg om skillet mellom Homo og de store menneskeapene kommer til å rykke nærmere vår tid igjen, altså yngre enn 6 mill.

Edit 25/03-2010: Ny hominid, kanskje, funnet ved mitokondrie-DNA analyser

New hominin found via mtDNA Det gjenstår vel å over bevise om at det ikke er sammenblanding med Homo erectus materiale.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...