Gå til innhold

[Løst]Repartisjonere En Fat-disk (evt Endre Filsystem) Uten å Formatere

Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstern disk på 1tb med ca 500gb ledig plass. Disken er i FAT-format da den ikke lot seg formatere i noe annet format grunnet en rar feil fra WD sin side (har sett flere andre med samme problem), og jeg vil ha den i hfs. det finnes workarounds, men jeg har ikke plass til å flytte innholdet over på en annen disk.

spørsmålet er derfor om det finnes et program som kan enten endre filformat på disken uten å formatere innholdet, eller repartisjonere den slik at jeg får lagt inn en ekstra partisjon - igjen uten å fjerne innholdet.

Endret av Nonst0p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en ekstern disk på 1tb med ca 500gb ledig plass. Disken er i FAT-format grunnet en rar feil fra WD sin side (har sett flere andre med samme problem), og jeg vil ha den i hfs. det finnes workarounds, men jeg har ikke plass til å flytte innholdet over på en annen disk.

spørsmålet er derfor om det finnes et program som kan enten endre filformat på disken uten å formatere innholdet, eller repartisjonere den slik at jeg får lagt inn en ekstra partisjon - igjen uten å fjerne innholdet.

Det er ikke en feil at det er FAT. FAT er det mest utbredte og best støttede filsystemet, og kan kobles opp like lett under Windows 98, XP, Vista, OSX og Linux. Det er jo ganske latterlig å bruke et så til de grader utdatert filsystem på en disk, men sånn er det bare.

Du kan ikke endre filsystem uten å formattere. Du kan bruke gparted til å resize disken, men du er aldri garantert mot tap av data ved resizing.

Lenke til kommentar
Det er ikke en feil at det er FAT. FAT er det mest utbredte og best støttede filsystemet, og kan kobles opp like lett under Windows 98, XP, Vista, OSX og Linux. Det er jo ganske latterlig å bruke et så til de grader utdatert filsystem på en disk, men sånn er det bare.

selvfølgelig =) mente at den ikke lot seg formateres i noe annet filformat når jeg fikk den, og fordi jeg hadde dårlig tid droppet jeg å prøve å ordne det da fat var bra nok der og da.

dessuten kom den med hfs på, så vidt jeg husker (er en mac-disk fra WD), men jeg ville formatere for å fjerne det som lå der og for å endre navn på disken.

Du kan ikke endre filsystem uten å formattere. Du kan bruke gparted til å resize disken, men du er aldri garantert mot tap av data ved resizing.

det var ikke så dumt.

men jeg var vel egentlig mer på utkikk etter et program som kan gjøre dette uten å måtte brenne ut en bootdisk (vet ipartition også har noe liknende)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...