Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vippebryter Med Lys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er to koblingskontakter der du bryter / slutter belastningen.

Dersom brytelederen er minus så skal du koble pluss til den tredje kontakten.

Dersom brytelederen er pluss så skal du koble minus til den tredje kontakten.

 

Dette er fordi pæra nødvendigvis må ha en sluttet krets uten spenningsfall.

Lenke til kommentar
Hvordan kobler jeg en vippebryter med lys i. Hvor skal jeg koble kontakta som går til lyspæra, kan jeg koble den til ACC'n?

 

Er det en bryter med kun tre kontakter, hvorav en er "felles" for både bryter og lyspære, og med bryterfunksjon mellom to av dem, så skal den siste til jord, og hvordan du kobler resten avhenger av hva du vil. Vil du ha lys hele tida når tenninga er på, så kobler du tenningsavhengig strøm inn på den kontakten som er felles med pæra. Vil du ha lys bare når bryter er på, så kobler du strømmen ut fra bryteren til forbruker på den felles kontakten, og strøm fra sikring til den siste.

 

Illustrasjonen under viser kobling som gir lys bare når bryteren er på. For lys når tenninga er på, bytt om koblingene for strøm ut og inn.

 

ut (forbruker)

|----lyspære---- jord (eller 12V om bryteren sitter på minussida)

(bryter)

|

inn (12V, evt jord, avhengig av kobling)

 

 

Edit: ASCII-art funket ikke så veldig bra, men er vel forståelig?

Som Patz sier, så kan selve bryteren også monteres mellom forbruker og jord (dette var vanlig på japanske biler, iallfall før), og forskjellen blir da at pæra må kobles til +12V i stedet. Kan for eksempel tas fra instrumentlysene ellers, eller fra tenninga.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...