Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

Jeg har nettopp solgt mitt D80. Hvilket burde jeg oppgradere til? D90 eller D300? Jeg må bestemme meg innen helgen er over, og jeg har nå spurt alle på jobben (fotobutikk), vært innom en annen fotobutikk og FotoVideo i Oslo. Jeg klarer ikke å bestemme meg! Det er jo en del lapper som skiller disse to kameraene også...

Anyone? :):)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men på høyere iso er d300 bedre

De er helt like opp til ISO 1600, der er D90 bedre. På 3200 er D300 bedre. (kilde)

Hvis det er ditt første DSLR vil jeg anbefale D90.

Tillater meg å sitere K-K her, han hadde et bra poeng :)

D90 og lavere nr. har menyer for portrett, nattmotiv, sport etc etc. Dette er menyvalg som hjelper nybegynnere til å velge riktig med hensyn til lukkertid og dybdeskarphet. En nybegynner har således stor glede av å kunne se hvilket valg kamera gjør i ulike situasjoner.

Fra D200 og opp finnes ikke disse valgene. Her forventes at fotografen allerede har disse begrepene på plass. Til gjengjeld har de mange andre valgmuligheter, detaljer som en nybegynner ikke har begrep om. Således vil mange av menyvalgene gi liten mening for en nybegynner. (Ikke sikkert at en Formel1 vogn er ideel for kjøreopplæring heller.)

I lys av spørsmålets art kan det virke som strengens forfatter er ny i gamet, og da tror jeg vedkommende vil ha mye mere glede av en D90 eller lavere modell. (Eller tilsvarende fra Canon for den del, prinsippene er de samme)

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Skal vi se..

D300 ~ 51 punkts-AF

D300 ~ Klarer seg bedre på høyere ISO kontra D90

D300 ~ Lett lokalisering av funksjoner på hus, slipper klorete menyvalg

D300 ~ God ergonomi, bedre enn 50D etter min erfaring (induviduelt dog)

D300 ~ Magnesiumlegering i hus samt mye gummi, godt grep og solid

D300 ~ Kjappere AF (ifølge div tester om man er såpass pirkete)

D300 ~ Kjappere, 6 fps mot D90's 4.5

D90 derimot er veldig bra det også, til å være en såkalt "entry" modell, men det er egentlig i grenseland etter min mening..

Det er vel helt klart et amatør-kamera, mens D300 ligger vel under kat. "semi-proff kamera".

D90 har HD-video funksjon, det er jo artig for den som tar opp snutter en gang i ny og ne. Men det erstatter nok neppe handycam'et liksom.. er jo i "prøvestadiet" dette mtp videofunksjoner i DSLR, for øyeblikket.

D90 er veldig godt på detaljegjengivelse, hamler opp med D300 på bildestøy også, under ISO 800 ihvertfall (etter mine øyne).

Men D90 har ikke ergonomien, hurtigheten eller "det profesjonelle" preget som D300 har.

Lenke til kommentar

D300 ~ 51 punkts-AF

Uvesentlig i de fleste situasjoner da man enten bruker midten eller ansiksgjenkjenning.

D300 ~ Klarer seg bedre på høyere ISO kontra D90

De er helt like opp til 1600, der er D90 bedre. D300 er bedre på 3200.

D300 ~ Magnesiumlegering i hus samt mye gummi, godt grep og solid

Men nesten ingen objektiv har værtetting...

D90 derimot er veldig bra det også, til å være en såkalt "entry" modell, men det er egentlig i grenseland etter min mening.. Det er vel helt klart et amatør-kamera, mens D300 ligger vel under kat. "semi-proff kamera".

Å kalle D90 amatørkamera er vel å ta litt i.

Og han skal ha sitt første DSLR, ikke starte som journalist :)

D90 er veldig godt på detaljegjengivelse, hamler opp med D300 på bildestøy også, under ISO 800 ihvertfall (etter mine øyne).

De har samme bildebrikke så det skulle bare mangle :)

D90 har jo hatt fordel av et år med utvikling fra da D300 ble lansert.

Men D90 har ikke ergonomien, hurtigheten eller "det profesjonelle" preget som D300 har.

Det blir en smakssak i dette tilfellet.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Uvesentlig i de fleste situasjoner da man enten bruker midten eller ansiksgjenkjenning.
Du har ikke ansiktsgjenkjenning på DSLR, det skyldes at man bruker fasedetekterende AF på DSLR, ikke kontrastdetekterende. Dermed kan man ikke bruke motivet til å bestemme fokus. Jeg har ikke erfaring med det selv - men Anew lovpriser 3D-trackingen til D300 opp i skyene, og da trenger man alle 51 punktene... Det frarådes forøvrig å bare bruke midtpunktet, da "focus and recompose" kan gjøre at motivet er litt ute av fokus fordi avstanden til fokuspunktet er litt forskjellig. Har man stor DOF, som på kompaktkameraer, er problemet fraværende, men på DSLR kan det være et problem.

Men nesten ingen objektiv har værtetting...
Uansett bedre at kamera er tettet enn at ingenting er det...

Entusiastkamera er vel klassen man putter den i...
Lenke til kommentar
D90 derimot er veldig bra det også, til å være en såkalt "entry" modell, men det er egentlig i grenseland etter min mening.. Det er vel helt klart et amatør-kamera, mens D300 ligger vel under kat. "semi-proff kamera".

Ikke det at det har noe å si, men jeg er en "hun" ;) Jeg har jobbet i fotobutikk som heltid i snart 3 år, jobber som freelance fotograf/journalist i tillegg. Skal også begynne på en utdannelse innen foto til høsten. Har nettopp solgt mitt D80 kamera som jeg var veldig glad i.

Mitt "problem" er at jeg ikke er såå god på manuelle innstillinger. Det er derfor jeg skal begynne på en utdannelse innen dette. Jeg er bare så fryktelig usikker på hvilket jeg skal oppgradere til!

Lenke til kommentar

Ikke det at det har noe å si, men jeg er en "hun" ;) Jeg har jobbet i fotobutikk som heltid i snart 3 år, jobber som freelance fotograf/journalist i tillegg. Skal også begynne på en utdannelse innen foto til høsten. Har nettopp solgt mitt D80 kamera som jeg var veldig glad i.

Mitt "problem" er at jeg ikke er såå god på manuelle innstillinger. Det er derfor jeg skal begynne på en utdannelse innen dette. Jeg er bare så fryktelig usikker på hvilket jeg skal oppgradere til!

Det er ikke så mye å lure på egentlig. Slik du beskriver situasjonen er det litt opplagt.

D300 vil være et mere riktig kamera for deg sammenlignet med D90.

Lenke til kommentar
Sånn info kan du jo komme med med en gang, få deg et D300 da vel :)

Jeg skrev øverst i det første innlegget at jeg nettopp hadde solgt D80, og at jeg jobber i fotobutikk.. Kravet på den skolen jeg tenker å begynne på er D80. Derfor jeg har litt problemer med å bestemme meg.. Vet liksom ikke hvor standaren ligger på den skolen..

Lenke til kommentar

Til syvende og sist er det jo bare du som kan velge, og det vil nok ikke være mulig for noen å komme med konkrete valg for deg.

Men utifra det du har sagt kan det virke som du ville få god nytte av D300. Ser du aktivt driver på med foto, også i i det dagligdagse mtp jobb osv. Og siden du vil nære deg på mer informasjon tiltenkt kurs/utdannelse o.l så klanger det nok best med D300.

Jeg kan ikke velge noe for deg, det må jo du gjøre selv.

Alle har ulike ting de foretrekker ved et kamera, så sånt finner du ut selv etterhvert. Men jeg kan ihvertfall anbefale D300 på det sterkeste basert på hva jeg vet og kan (som visstnok ikke er så sabla mye) men det er nok til å kunne si at D300 ville falt innenfor din "ramme". D90 er også et greit alternativ, men da du har hatt D80 så vil du nok ha god nytte av å hoppe over D90 og gå til storebroren D300. Massevis av funksjoner, muligheter og det er ett kamera som egner seg godt til å innøve manuelle ferdigheter.

Og D300 innfrir ihvertfall kravene til skolen du skal delta på. Lykke til uansett!

Endret av techern
Lenke til kommentar
Sånn info kan du jo komme med med en gang, få deg et D300 da vel :)

Jeg skrev øverst i det første innlegget at jeg nettopp hadde solgt D80, og at jeg jobber i fotobutikk.. Kravet på den skolen jeg tenker å begynne på er D80. Derfor jeg har litt problemer med å bestemme meg.. Vet liksom ikke hvor standaren ligger på den skolen..

Og at du var freelance og skulle begynne på fotostudie var uvesentlig? :)

Lenke til kommentar

Om man ser bort fra prisen og ser kun på behov, vil jeg uten tvil anbefale D300 til ditt bruk. Skal man ta mye bilder, og det skal man jo gjerne om man går et slikt studie, ser i allefall jeg det som en stor fordel at man har de fleste instillinger man trenger tilgjengelig uten å måtte gå inn i menyen å stille det.

Lenke til kommentar

Med D300 kan du kjøpe deg et billig Nikon AI objektiv.

Da er du på god vei til gammeldags fotografering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...