Cazzo Grande Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Jeg er 14 år og har begynt å tenke litt på hva jeg skal bli. Jeg vil tjene penger og jeg har hørt at hvis jeg kan språk kan jeg bli en nøkkelfigur i firmaer osv. Jeg vet også at Advokater og leger f. eks. tjener mye penger da. Men hva bør jeg satse på? Hvis advokat er bortimot umulig er jo kanskje ikke det særlig lurt å satse på det... Kanskje økonomi, hva syns dere? Jeg interreserer meg for sammfunsfag, engelsk og naturfag spesielt. Økonom er jeg litt usikker på, har hørt det er en del matte og det liker jeg ikke Jeg har også hørt at det er mer sammfunnsfag. Endret 16. januar 2009 av Bolla29 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 når du er 7,5 timer på jobb 5 dager i uken i 50år bør det være mer enn penger som teller. f.eks hvis du virkelig hater papirarbeid kommer du ikke til å holde lenge som advokat. greit nok å tenke på penger, men ikke la det bli hoved-grunnen til hva du skal bruke resten av livet på. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det du spør om nå, er det om andre kan få bestemme framtiden din? Hvis jeg sier du skal bli tannlege, vil du plutslig bli det da? Du er for ung, vent til du begynner i 10 før du tenker litt mer på det, på Vg1 får du vite det meste. Du må finne ut hva du VIL, ikke hva du tjener mest på. For du vil vel ha en jobb der du trives? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Enig med Aklla, ikke la pengene bestemme hva du velger, ta det du liker å holde på med. Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg er ikke helt kynisk. Jeg bare spør etter noen veiledninger. Jeg vil naturligvis vurdere etterhvert, men jobb som megler eller advokat virker fristende (nå tenker jeg ikke på penger). Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Jeg er ikke helt kynisk. Jeg bare spør etter noen veiledninger. Jeg vil naturligvis vurdere etterhvert, men jobb som megler eller advokat virker fristende (nå tenker jeg ikke på penger). da vil jeg anbefalle å undersøke litt rundt meglere og advokater, hva de faktisk gjør i løpet av en arbeids-dag. er ikke værre enn det edit: det er du som vet hva du vil bli, ingen andre edit2: om du forteller litt hva du liker og/eller vil drive med, så kan kanskje noen hjelpe deg litt mer Endret 15. januar 2009 av aklla Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Hadde jeg vært deg ville jeg blitt Data Ingeniør, stort behov for dem. Endret 15. januar 2009 av Berserk II Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hadde jeg vært deg ville jeg blitt Data Ingeniør, stort behov for dem. Ingienører generelt er det stort mangel på. Tenkte på dette en god stund, men bestemte meg for Medier og Kommunikasjon, bra for en datanerd som meg. Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg kan vel si såpass som at jeg interreserer meg for naturfag og sammfunnsfag. Er litt lat, burde skrevet mer. Takk likevel. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hvis du vil tjene penger enkelt og ha en ok jobb. Bli flygeleder; 600 000 startlønn, KORT utdannelse, stor etterspørsel og gratis utdanning. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) så må du også huske at det er ikke alle leger,advokater,meglere,siv.øk etc som tjener 1 mill+++ i året. men hvis du tenker kun penger,så er det større sjanse for å tjene pent sagt grovt i advokat yrket. da må du komme i de riktige kretser og bli partner i et kjent firma. for å bli dette må du ha bånnsolide karakterer fra universitetet, ikke lavere enn B (5'ere). så må du gjerne ha litt jobb erfaring,sjeldent noen blir partner uten noe jobberfaring som advokat ved siden av gode karakterer. i finansavisen var det en artikkel om norges rikeste,med fokus på advokater. med de kjente firmaene der partnerne hadde snitt årsinntekt på 5mill+. kjenner til advokater som er partnere i noen av de kjente firmaene som tjener 10mill+ i året også. men veien er lang og tung for å komme i disse kretsene. som nyutdannet advokat er ikke lønna allverdens ligger på ca 450 000 i året,noen har høyere lønn enn dette også,men ikke så mye mer. lønnen din vil naturligvis stige i større eller mindre grad etterhvert som du jobber. du må jobbe i det private dersom du er ute etter penger,der er sjangsen betydelig høyere enn det offentlige. du kan også starte din egen virksomhet der du selv med en håndfull andre er partnere,så er det bare å jobbe mye og hardt,skaffe et godt ry om virksomheten slik at dere får god klientportfølje og ikkeminst klienter som betaler for seg. som lege vil jeg anbefale tannlege,der du starte din egen private virksomhet. der får du lønn etter hvor lenge du jobber og hvor mange pasienter du har. jobber du lange dager så kan du tjene rått.skaff deg godt ry,slik at pasienetene velger å komme til deg og blir hos deg. 2mill+ i året. meglere kan også tjene ganske rått har jeg hørt. kjente en som jobbet med it før han ble megler. plutselig så fikk han både hytte ved sjøen,ny bolig,flott og stor båt mm.studiet er ikke så langt heller. men du er bare 14 år,så du har fremdeles noen år igjen til å bestemme deg,men mitt tips er: gjør det godt på skolen. penger er flott å ha,skaper en trygghet. men så trenger man heller ikke å tjene så ekstremt mye for å klare seg brukbart. og husk,selv med en god utdannelse så er det dermed ikke gitt at millionene skal strømme inn. advokat yrke gir deg bare en sjangse til å kunne tjene godt dersom du er dyktig,kjent og har flaks. høyesterett er det gjveste og høyst respekterte innenfor juss,men de tjener ikke allverdens i forhold til mange andre advokater som kanksje ikke er like dyktige engang. LYKKE TIL;) Endret 17. januar 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå