Gå til innhold

Ditt møte med legevakten!


Anbefalte innlegg

For det første så må jeg bare konstantere at det ikke er selger jobb jeg har.. Bare så det er sagt. Gjør jeg en feil på min jobb så koster det firmaet mange tusen, og ja det er stressende og masse sinte kunder og mye press. De jeg jobber med er hyggelig som bare det på tlf, men når de legger på så kan man få utløp for aggresjonen sin man hadde ovenfor den kunden. Noe vi gjør omtrent daglig. Men ALDRI til kunden! ALDRI! Det er regel nr. 1

 

For det andre så skal jeg si meg delvis enig i at det ikke kan sammenlignes da jeg ikke ser blod og lemmer her og der.

Men uansett hvor mye dritt man opplever den dagen som legevakt ansatt, så gir det absolutt ingen rett til å la det gå utover en uskyldig skadet pasient. Pasienten kan da vel ikke noe for at sykepleieren har hatt en stressende dag!

 

Ingen unnskyldning.. Det koster deg ikke mye å være service innstilt om man bare gidder.. Som sagt, takler man ikke jobben, så finn noe annet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen unnskyldning.. Det koster deg ikke mye å være service innstilt om man bare gidder.. Som sagt, takler man ikke jobben, så finn noe annet!

De jobber ikke i servicenæringen. De jobber i helsevesenet. Selvfølgelig bør man i ethvert yrke prøve å være positiv, men jeg driter i om sykepleieren er sur eller ikke, så lenge køen prioriteres riktig og legen er dyktig.

Lenke til kommentar
De jobber ikke i servicenæringen. De jobber i helsevesenet. Selvfølgelig bør man i ethvert yrke prøve å være positiv, men jeg driter i om sykepleieren er sur eller ikke, så lenge køen prioriteres riktig og legen er dyktig.

 

 

Å være imøtekommende, blid og positiv i helsevesenet er noe av det viktigste i det yrket. En pasient kan føle seg bedre bare ved å få et smil og bli møtt med respekt!

 

 

cyclo: Tviler på at Norges helsevesen går under om de frekke folka som ikke takler jobben slutter liksom.. Det finnes massevis av dyktige, høflige og imøtekommende ansatte der ute som faktisk takler denne jobben.

Lenke til kommentar
Tviler på at Norges helsevesen går under om de frekke folka som ikke takler jobben slutter liksom.. Det finnes massevis av dyktige, høflige og imøtekommende ansatte der ute som faktisk takler denne jobben.

Og som har et brennende ønske om å jobbe på legevakta?

 

Jeg vet ikke hvor mye du vet om hvordan slikt fungerer, men det aller meste av legevaktjobb er pliktarbeid. Om man vil jobbe som innen offentlig helsevesen er man pålagt visse oppgaver, som er slike drittoppgaver som ingen egentlig vil ha.

 

Forøvrig er det mangel på nesten alle typer personer innen det norske helsevesen, så ja, at alle som blir irritert av pålagt pliktarbeid skulle slutte i helsevesenet, ville være katastrofalt.

Lenke til kommentar
cyclo: Tviler på at Norges helsevesen går under om de frekke folka som ikke takler jobben slutter liksom.. Det finnes massevis av dyktige, høflige og imøtekommende ansatte der ute som faktisk takler denne jobben.

Ignoransen og enfoldigheten din når nye høyder, du slutter ikke å overraske.

 

Få deg et snev av begrep om hva du diskuterer! Helsevesenet er tragisk underbemannet, om bare én finner seg ny jobb får det konsekvenser. Og du må vente lenger neste gang.

 

Jesus.

Lenke til kommentar

Det er da ikke til å stikke under en stol at underbemanning er et problem i helsevesenet! Det er jeg da fullt klar over! Men uansett hvor kjipt man har det på jobben, så skal ikke det gå utover pasienten. Og ingen av dere kan si at de som jeg har møtt har vært på jobb i 20 timer :hrm:

 

Hvorfor i all verden finnes det blide hyggelige rolige ansatte der da? Kan det være fordi enkelte av de som er sutrete ikke hører hjemme i et slikt yrke? Det tror jeg ihvertfall, og er DE jeg snakker om..

 

toth: Ja, om en av de går, så er det full krise!! :roll:

Lenke til kommentar
Det er da ikke til å stikke under en stol at underbemanning er et problem i helsevesenet! Det er jeg da fullt klar over!

 

toth: Ja, om en av de går, så er det full krise!! :roll:

Å herregud. Hvordan kan du unngå å se din egen selvmotsigelse?!

Har du lest hva det eneste 99% her inne klager på er? ventetida.

 

Jeg forlater tråden, før trangsyntheten og narsissismen dreper meg.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Varme, omsorg og trøst kan familie/venner/whatever stå for. Drar du på legevakten bør du trenge mer enn det.

 

er jo ikke snakk om det som behandling, men det hjelper psykisk.

kommer du med knekt arm hjelper det ikke på armen at du for omsorg, men du føler det ihvertfall ikke bedre om alle svarer deg frekt og du må mase for å få en smertestillende...

det er ikke kun det fysiske som gjelder.

Lenke til kommentar

Peppep: Det er ikke alle som bor hos mamma og pappa og kan få boller og brus og nuss og klem skjønner du.. Og for folk som har det jævlig der og da, trenger ikke enda mer faenskap fra personalet de søker akutt hjelp hos. Ihvertfall ikke total avvisning fra en frekk uhøflig kjerring på vakt-telefonen.

 

Man drar ikke inn legevakten klokka 03.00 på natta for ingenting.. Ikke de aller fleste ihvertfall.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Okey. La oss se på livets små realiteter:

 

- Legevakttjenester er underbemannet

- Brorparten av de som jobber der har det som pliktarbeid

- Folk som jobber der er som regel særdeles overarbeidet, og har ofte vakter som går langt ut over det som er forsvarlig og lovlig

- Deres tjenester er lovpålagt, ergo er man pukka nødt for å tilby tjenesten, uansett hvor overarbeidet man er, underbemannet man er, hvor dårlige folk man får tak i, etc.

- Hvem er det som helt frivillig utsetter seg for slike situasjoner/miljøer? Ergo havner selvsagt de dyktigste i en privat jobb, med kontortid 9-4 til flere ganger lønnen man får ved legevakta.

- Legevakta er der for å sørge for liv og helse, ikke noe utover det. De er ikke der for å "få deg til å føle deg bedre". De er der for å sørge for at du ikke dør, eller får varige mên.

- Legevakta må til stadighet hanskes med "the skum of the earth" (for å være litt frekk her). Motbydelige folk, som gjerne truer dem med kniv for å skaffe seg noe.

 

Konklusjon: Har du behov for å bli dullet med, smilt til, og ellers ha det veldig koselig når du er syk/skadet, så melder du deg inn i en privat helsetjeneste, og betaler for tjenestene. Det er et ordtak som heter at du får det du betaler for, og det gjelder helt klart slike tjenester som dette. For å si det slik, jeg betaler gledelig 5-600 kr de gangene jeg har behov for akkutt legehjelp, når jeg da får se en lege på under en time, selv om det bare er en kraftig forkjølelse, og for å få god service.

Lenke til kommentar
er jo ikke snakk om det som behandling, men det hjelper psykisk.

Selvfølgelig, men det jeg svarte på var:

 

Å være imøtekommende, blid og positiv i helsevesenet er noe av det viktigste i det yrket.

 

Det er ikke alle som bor hos mamma og pappa

Jeg bor ikke hjemme, og har ikke mange venner, men jeg forventer ikke at sykepleieren skal erstatte familie/venners funksjon av den grunn. Jeg er helt enig i at f.eks. en nedlatende/avvisende/frekk tone, som du opplevde, er veldig negativt. Men jeg er veldig uenig i din fremstilling av at personen i luken på legevakten skal være som en kundebehandler, alltid smilende osv osv. H*n skal ikke gjøre mer enn å ta i mot deg og registrere deg, og det er det. Om personen smiler til deg i tillegg er selvfølgelig positivt, men "noe av det viktigste i yrket" og slikt? Jaja...

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
Man drar ikke inn legevakten klokka 03.00 på natta for ingenting.. Ikke de aller fleste ihvertfall.

De erfaringene jeg har her fra Oslo er akkurat motsatt. Det er _jævlig_ mange som drar på legevakta midt på natta fordi de er kraftig forkjølet og ikke orker å dra på jobb neste dag. De gangene jeg har vært der, har det vært flust med slike folk.

Lenke til kommentar

Jeg har vært på tannlegevakta i Oslo engang (2001). Det var greit nok, men måtte jo betale for det og det var bare speilingssmerter fra en nylig rotfylling fra andre siden av kjeven. Trodde jeg hadde fått samme greia der også - da blei jeg nervøs. Særlig økonomisk.

 

Men det er mange sutrefolk som henger rundt på legekontorene. Det de trenger er psykiatrisk behandling.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg det blir litt vridd om på det jeg faktisk prøver å understreke her.. Det er da ikke snakk om å ønske å bli dullet med er det vel?

 

Normal folkeskikk når man er på jobb, noe som inkluderer og IKKE være uhøflig, nedlatende osv til pasienter som kommer. Jeg trenger da fader ikke smokk og tåteflaske heller!

 

cyclo: jeg vet ikke hvordan det er i Oslo, men der jeg bor og har bodd så er det ikke mange jeg kjenner som drar ned midt på natta og venter i over fem timer så de kan få slippe unna jobben dagen etterpå.. Men mulig det skjer, jeg har ikke snakka med alle.

 

Høflighet og yrkesstolthet er noe jeg forventer og få av personalet som jobber på sykehus og legevakt. Og når man ringer midt på natta med store magesmerter som ikke vil gi seg eller andre ting..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...