Gå til innhold

Ditt møte med legevakten!


Anbefalte innlegg

Hva er poenget da?

 

Poenget? Har du lest innleggene mine?

 

Da må du vel etterlyse en tannlegevakt i stedet?

 

Ja, selvfølgelig må jeg jo det!Var det jeg febrilsk prøvde på da! Men her i byen har de ikke tannlegevakt..

 

Ja, det er veldig dumt at de måtte vente så lenge på grunn av ressursmangler. Skulle de ha prioritert vondt i magen fremfor de som kom inn med ambulanse med slag, etter trafikkulykke eller andre tilfeller som er kritisk? Alvorlig talt, det er mye som ikke er synlig fra venterommet!

 

Det er ressursmangel og frekke uhøflige kjerringer som irriterer meg. Har da ikke sagt at man skal prioritere noe som helst foran livsstruende skadde! Synes det er latterlig at en unge må vente 5 timer på hjelp.

 

 

Og du kritiserer dem for manglende empati?!

 

 

Det er ganske stor forskjell på en som kommer inn med skader og smerter, enn for ei som har vært på jobb i 5 timer og som sitter og sutrer og bjeffer til pasientene. Kan ikke forvente at en skadd person skal ha like stor empati for de ansatte som de burdte ha for pasienten der og da.. det skjønner du vel.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og Melisma, veldig dumt du hadde vondt i munnen, men no offence; Cry me a river. Hun du ringte til visste det ikke var særlig de kunne gjøre, og ga deg derfor beskjed om dette. Når hun vet det(fordi du trenger tannlege, ikke allmennlege), så er det fullstendig riktig av henne å ikke ta deg inn der, og stjele tid fra andre med et spett gjennom foten eller rakett i øyet.

 

 

Du har tydeligvis ikke skjønt en dritt av hva jeg har ment.. At ikke jeg kom inn og fikk hjelp fra de, har ikke en dritt med saken å gjøre! Det var ikke det som var mitt problem med legevakten skjønner du.. :hrm:

Joda, skjønte alt du mente.

Men du droppet jo beleilig nok å lese/sitere det som går direkte på det du mener, til tross for at det sto først i posten min.. :roll:

 

Du klager på servicen, hvilket jeg direkte adresserer. And I quote:

Personalet på legevakta er ikke riktig retning å sparke. For alt du vet har de vært på vakt i bortimot 20 timer, og det i en av de mer stressende og deprimerende jobbene man kan ha i denne verden. Rett og slett respektløst å rette kritikken den veien.

Og dette kommer fra en som har ventet mang en time på diverse legevakter og ambulanser.

 

Og du kritiserer dem for manglende empati?!

 

 

Det er ganske stor forskjell på en som kommer inn med skader og smerter, enn for ei som har vært på jobb i 5 timer og som sitter og sutrer og bjeffer til pasientene. Kan ikke forvente at en skadd person skal ha like stor empati for de ansatte som de burdte ha for pasienten der og da.. det skjønner du vel.

Du er én i en svær mengde. Og garantert ikke den første eller verste den dagen. Jeg har absolutt ikke vanskelig for å forstå at de ikke orker å syns ekstra synd på akkurat deg.

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Joda, skjønte alt du mente.

Men du droppet jo beleilig nok å lese/sitere det som går direkte på det du mener, til tross for at det sto først i posten min.. :roll:

 

Droppet beleilig? Hva er det jeg har droppet?? At man skal synes synd på de som jobber på legevakta og skal derfor godta frekkheter og uhøflighet og liten servicemind? Nei, jeg kjenner folk som jobber ræva av seg og overtid hver dag, og de lar ikke det gå utover kunder.

 

Null sympati fra meg for folk som jobber der og som ikke klarer å vise folkeskikk når folk kommer inn for å få hjelp. Ingen unnskyldning..

 

 

 

Personalet på legevakta er ikke riktig retning å sparke. For alt du vet har de vært på vakt i bortimot 20 timer, og det i en av de mer stressende og deprimerende jobbene man kan ha i denne verden. Rett og slett respektløst å rette kritikken den veien.

Og dette kommer fra en som har ventet mang en time på diverse legevakter og ambulanser.

 

 

Ressursmangel kan man ikke skylde på personalet for nei, men oppførselen deres (noe som er nøyaktig det jeg klager på) kan man peke på personalet for! Og jeg vet ei heller at de jobber så jævlig mye veldig ofte.. Overtid er noe man velger selv. Eller har jeg gått glipp av noe?

 

Og ang. det siste innlegget ditt der, ja det er bare nedverdigende og et tåpelig forsøk på å terge.. Hvis du ikke har skjønt hva jeg har prøvd å si enda ang. å bli møtt med respekt (som du da peker igjen på jeg vil at de skal synes mest synd på meg) Ja, da er det ikke vits i at jeg skal diskutere med deg her lenger.. Når du velger å vri om på meningene mine slik.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Ressursmangel kan man ikke skylde på personalet for nei, men oppførselen deres (noe som er nøyaktig det jeg klager på) kan man peke på personalet for! Og jeg vet ei heller at de jobber så jævlig mye veldig ofte.. Overtid er noe man velger selv. Eller har jeg gått glipp av noe?

Åpenbart. Har du ingen bekjente i helsesektoren overhodet?

 

Og å sammeligne kundesenter- og telefonselgervennene dine med noen på akutten eller legevakta blir bare latterlig. De har press på seg til å redde liv og lemmer, ikke nå ukesbudsjettet på 12 glass rosenrot.

Lenke til kommentar

Melisma.

 

Du forstår at ressursmangel + mangel på kompetent arbeidskraft gjør at personalet på legevakten blir nødt til å jobbe overtid.

 

Hva om en lege ved navn Ola skal jobbe fra 15:00 til 01:00. Dessverre er sykehuset underbemannet og har ingen leger som kan ta over for Ola klokken 01:00. Hva tror du Ola må gjøre da? Jobbe 10 nye timer. Samtidig sitter de med en av de vanskeligste og krevende jobbene vårt samfunn har å tilby.

 

Du sier man kan gi personalet skylden for oppførselen deres, men du må da forstå at det er en relativt uoverkommelig oppgave å holde seg hyggelig og smørblid 20 timer i strekk? Spesielt når halvparten av personene du har å gjøre med er noen sure jævler som gjør alt de kan for å fucke opp arbeidsdagen til personalet.

Lenke til kommentar
Melisma.

 

Du forstår at ressursmangel + mangel på kompetent arbeidskraft gjør at personalet på legevakten blir nødt til å jobbe overtid.

 

Hva om en lege ved navn Ola skal jobbe fra 15:00 til 01:00. Dessverre er sykehuset underbemannet og har ingen leger som kan ta over for Ola klokken 01:00. Hva tror du Ola må gjøre da? Jobbe 10 nye timer. Samtidig sitter de med en av de vanskeligste og krevende jobbene vårt samfunn har å tilby.

 

Du sier man kan gi personalet skylden for oppførselen deres, men du må da forstå at det er en relativt uoverkommelig oppgave å holde seg hyggelig og smørblid 20 timer i strekk? Spesielt når halvparten av personene du har å gjøre med er noen sure jævler som gjør alt de kan for å fucke opp arbeidsdagen til personalet.

 

Legene har da mulighet til å ta seg noen lykkepiller for å bli litt glade og hygglige :roll::whistle:

Lenke til kommentar
Ja, jeg er enig. De kan jo bare ta litt ecstasy så kan de jo jobbe hele natten!

 

Så det var derfor legen hadde på trance i bakgrunnen og vifta med glowsticks sist jeg var innom.

 

Men onT:

 

Man må jo skille mellom å få den behandlingen man har krav på og personalets holdning. Personlig gir jeg blaffen i om dama i luka er sur eller rappkjefta, så lenge jeg blir undersøkt innen rimelig tid. av en lege som virker kompetent. På den andre siden jo forståelse for at man er i en tøff situasjon når man kommer til legevakten og at man er bekymret. Da vil man helst blitt møtt med forståelse og høflighet. Men da bør man ha litt fortåelse selv for at personalet kan være sliter med problemer de også:

 

Rekker verken mat- eller dopauser

Lenke til kommentar
Ja, jeg er enig. De kan jo bare ta litt ecstasy så kan de jo jobbe hele natten!

 

Så det var derfor legen hadde på trance i bakgrunnen og vifta med glowsticks sist jeg var innom.

Nå vet jeg ikke hvordan situasjonen er i Norge, men i andre land, som f. eks. USA og Storbritania er jo det faktisk et problem. Ikke ecstasy nødvendigvis, men gjerne slike ting som amfetamin. Endel tyr til det for å i det hele tatt klare å gjennomføre de arbeidsøktene som kreves, og ting baller på seg. Jeg vil tro at man nok har et tilsvarende (om noe mindre skala) problem i Norge, uten at jeg nødvendigvis vet det for sikkert.

Lenke til kommentar

Sorry, men jeg er enig med Melisma. Uansett hvor lenge du har jobbet og hvor jævlig stressende det har vært så er det ikke mye å be om å ikke være pottesur når folk kommer innom. De jobber faktisk der for å _tjene_ de syke og behandle dem.

 

De gangene jeg har vært der, så har jeg gått rett frem i køen, banka på glasset og sa: "Jeg blør og trenger hjelp nå." Da kom en _hyggelig_ dame ut og tok og lappa meg ganske kjapt.

 

Nå har jeg kun vært der, når jeg har kutta meg veldig kraftig og trengte trykk-bind (elns), er jeg litt syk så pleier jeg å ringe og spør om det er farlig. Er sjeldent der hvis jeg ikke trenger akutt hjelp.

 

Dem som drar dit fordi de snufser eller har et skrubb sår burde virkelig tenke over hva dem driver med. Har sett dem mens jeg har vært der, rett og slett tragisk.

 

Men å si at man ikke trenger å være hyggelig fordi man har en stressende dag på jobben er værste pisspreiket jeg har noen gang hørt. Har sett soldater som harr fått venner sprengt i filler, smilende når de skal hjelpe sivile senere _samme_ dag. Har du en jobb hvor det er mye stress og lite moro og det er et service yrke, vel da er det bite i det sure eple og hjelpe de som kommer med et smil.

 

Men til gjengjeld så er jeg selv alltid hyggelig mot dem selv, spør dem fleipende om det har vært mange innom og annet små prat. Par ting fra bibelen som er viktig å huske på, og en av dem er: "Som dere vil at andre skal gjøre mot dere, slik skal dere gjøre mot dem."

Lenke til kommentar
Men å si at man ikke trenger å være hyggelig fordi man har en stressende dag på jobben er værste pisspreiket jeg har noen gang hørt.

 

Det er ikke snakk om å si at de ikke trenger. Det er snakk om at vi har full forståelse for at de ikke alltid klarer å være like positive.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke helt enig med deg. Jeg vil heller uttrykke det slik:

 

Det er ytterst ønskelig at de strekker seg så langt de kan/klarer/orker for å være hyggelig, mottagelig og medfølende.

Det er enda mer ønskelig at folk ikke oppsøker legevakten unødig, og at de har forståelse for at personalet kan være fryktelig stresset og overarbeidet, noe som kan føre til at de ikke oppfattes som de er i knallhumør.

 

De er ikke supermennesker. De fleste har stressende dager innimellom. Helsepersonell på akuttmottak og andre krisemaksimerte steder har det langt oftere enn deg/oss.

 

edit: PS: Jeg har vært borti flere leger og sykepleiere enn de fleste. Kreft og annet har ført til rikelig antall døgn og timer på diverse klinikker, kontorer og sykehus. Og jeg kan garantere at en meget overveiende majoritet er veldig hyggelige.

All ære til sykepleiere og andre som gidder ta den lange utdannelsen, med de skrale utsiktene og den tustelige lønnen, kun fordi de ønsker å hjelpe!

Endret av toth
Lenke til kommentar
Ja, jeg er enig. De kan jo bare ta litt ecstasy så kan de jo jobbe hele natten!

 

Så det var derfor legen hadde på trance i bakgrunnen og vifta med glowsticks sist jeg var innom.

Nå vet jeg ikke hvordan situasjonen er i Norge, men i andre land, som f. eks. USA og Storbritania er jo det faktisk et problem. Ikke ecstasy nødvendigvis, men gjerne slike ting som amfetamin. Endel tyr til det for å i det hele tatt klare å gjennomføre de arbeidsøktene som kreves, og ting baller på seg. Jeg vil tro at man nok har et tilsvarende (om noe mindre skala) problem i Norge, uten at jeg nødvendigvis vet det for sikkert.

Medisinstudenter er i hvert fall kjent for å kjøre på med pepper innimellom.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

jepp jeg er av samme oppfatning som du at de fleste er hyggelige. Og hvis dem ønsker å ta så lang utdannelse for å hjelpe så burde det vel være mulig å ikke virke potte sur? Da den person som kommer inn og skal ha litt hjelp har faktisk ikke noe å gjøre med han/ho som gjorde deg evt forbanna litt tidligere.

 

Og om dem er super mennesker eller ikke har vel lite med saken, altså greit at det er stressende arbeids sted, men det er også f.eks. et kjøkken, men dem kan man forvente at de skal være hyggelige? Syns det er rart, at med en gang man kommer til folk som lapper opp andre så skal dem ha rett til å være uhyggelige?

 

Nei, syns det er lite å be om. Har ikke sagt at de skal være solstråler eller at de skal fleipe med deg, men at de kan ha et smil om munnen og litt service innstilt (ikke de at de fleste ikke er det, fordi de fleste er nettopp de, glade og prøver å hjelpe deg med et smil) når du faktisk kommer er en allmenn plikt mener jeg.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Det meget enkle poenget er at ingen har 365 solskinnsdager i året, og at det er naturlig at dette kan gå hardere utover de som jobber med syke og deprimerende mennesker.

selvsagt. Men jeg har hatt jobber hvor du _skal_ ha 365 solskinnsdager, i alle fall når du er på jobb. Og noe utrolig vanskelig er det heller ikke, det er derfor jeg blir irritert over folk som skal være gretne år de har en service-jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...