Gå til innhold

Ditt møte med legevakten!


Anbefalte innlegg

Det er mye rart som skjer der. Jeg har ikke noe godt intrykk av legevakta i Sandefjord. Var der da min tidligere samboer var gravid. Ca 20 uker på vei med store mager smerter og lurte på om det var muligheter for og få sjekket dette. Da vi begge ikke hadde barn fra før av og var ganske redd for at noe skulle være galt. Det var ikke mulighet te og få time hos legen, verken min, hennes eller min families lege.

 

Da vi kom ned og forklarte sitvasjonene fikk vi en utrolig dårlig og et meget kritikverdig svar. Hun som satt i skranken svarte bare at hu ikke hadde barn selv og ikke kunne svar. Da spørte jeg om det ikke var muligheter for og få snakke med en lege. Det var derfor vi dro ditt, ikke for og snakke med en som ikke viste noe. Da fikk vi bare et svar tebake at slike tulle ting hadde de ikke tid til. Og at det bare lå i hode te min tidligere samboer. Og at hvis det var så ille så måtte vi bare vente te lege kontoret opnet og så bestille en time. Da ble jeg forbanna og spørte om det var slik de skulle hjelpe et ungt par som kommer te de med et prob. Da bare svarte hu at det ikke var hennes problem og "slang" igjen luken og gikk fra sin post.

 

 

 

Har oxo vært der med min datter når hu hadde over 40 i feber og kastet opp ca vært 15 min. og hadde gjort det en stund. Da fikk jeg bare beskjed om at de kunne ikke ta oss i mot fordi legen lå og sov. Spørte da pent om et ikke gikk ann og vekke han for slik at han kunne se på min datter.. Da fikk jeg bare te svar at han sov og ikke skulle vekkes og at han var den eneste som var på vakt og han skulle ikke vekkes før han skulle dra hjem. Hva er dette for noe tull. Trodde det skulle være en tjeneste som var opent for de som trang det. Og ikke slik at det må passe med legen for og komme ned. Jeg ble meget skuffet. Og har flere slik opplevelser som dette. Så det er MYE rart som skjer på lagevakta. Kansje bare her i Sfj det er extramt ille. Men tror dessverre ikke at dette vare er et problem i Sfj.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare gode tilbakemeldinger om legevakten i oslo og kolbotn. (de stedene jeg har hatt behov for å komme meg ditt)

 

Var engang jeg kutta meg ned til beinet på fingeren med en tapetkniv i jobben og da når jeg kom så var jeg ferdig der i løpet av 30 min.

 

Annen gang jeg fikk ei svær skiferplate over hånden, dro på legevakta og var ferdig sydd i løpet av 15 min. Dette var på kolbotn da, lite sted vel og merke.

 

Har hjulpet flere på legevakta og har egentlig bare blitt møtt med effektivitet, dette tror jeg kommer av at er det ille nok så ser dem det.

Folk som kommer bare for å sjekke feber osv, dem tror jeg blir satt litt bakerst i køen.

Såklart kan det hende at man kommer borti en som har en skikkelig blåmandag av en som sitter bak resepsjonen, men det tror jeg skjer i alle yrker.

Lenke til kommentar

Min erfaring med legevakten i Oslo er profesjonelt men treigt. For noen år siden satt jeg på sofaen en søndags kveld og nøys, og plutselig knakk ribbeinet mitt (jada, det høres absurd ut, men det er i følge legen min ikke så uvanlig. Musklene mine i brystet var svekket etter en uke med influensa og hosting). Uansett, jeg ringte ned til legevakta for å høre om jeg burde komme ned, eller om jeg skulle vente til neste morgen. Fikk beskjed om at jeg burde nok ta turen nedom ja. Det hele endte meg at jeg satt på legevakta i omtrent 5 timer (vente på lege, vente på røntgen, vente på lege) og så på alle menneskene som ble sluppet inn umiddelbart og alle menneskene som satt der med sin forkjølelse/influensa og fant ut at de ikke gadd å vente mer etter en times tid. Til slutt fikk jeg beskjed av legen at, joda, ribbeinet var knekkt og at jeg skulle avtale time med fastlegen min for oppfølging, og ikke minst at om jeg begynte å hoste blod måtte jeg ringe etter ambulanse umiddelbart.

 

Der og da var det rimelig kjipt å sitte i 5 timer med store smerter hver gang jeg pustet eller bevegde meg, men retrospektivt er jeg veldig glad for at jeg ikke var en av dem som ble sluppet inn umiddelbart.

 

Det som er litt morsomt er at etter at jeg hadde vært der en 3 timers tid, kom det en søt sykepleier hastende forbi, som stoppet opp og sa "Oida. Stakkars deg. Sitter du her enda?" og lurte på om jeg ville ha smertestillende, som jeg selvsagt takket ja til. Men det var jo egentlig ikke noe poeng, siden smertestillende ikke hjelpe det spøtt mot knekt ribbein.

 

Forøvrig fikk denne tråden, og hvordan folk poster i den, meg til å tenke på noe jeg lærte på førstehjelpskurs for mange år siden. Når man først ankommer et ulykkessted skal man ignorere de som syter og bærer seg, og de som skriker høyest. Det er nemlig de som er helt stille og ikke sier et pip som sannsynligvis er i størst fare.

Lenke til kommentar
Forøvrig fikk denne tråden, og hvordan folk poster i den, meg til å tenke på noe jeg lærte på førstehjelpskurs for mange år siden. Når man først ankommer et ulykkessted skal man ignorere de som syter og bærer seg, og de som skriker høyest. Det er nemlig de som er helt stille og ikke sier et pip som sannsynligvis er i størst fare.

 

det er fordi dem som ikke skriker antagelig ikke klarer det(død, bevistløs osv)

dette gjelder ikke akkurat på legevakten, der tar dem vel en prioritering av bemanning og skade.

du skal ikke se bort ifra at man blir holdt på vent lenge for at de skal holde deg under oppsyn, kommer man inn med brukket ribbein kan man kanskje hoste blod etter ett par timer.

kjipt å komme rett inn til legen, bli sendt hjem, så begynne å hoste blod, så må de hente deg igjen, mer praktisk å ha deg ventende noen timer, så sjekke deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723

Når jeg ødela ca 5-6 små ben i hånda etter at en kar på fotball banen bestemte seg for å nærmest hoppe på hånda mi når jeg lå nede fikk jeg hjelp innen 15 minutter, skal sies at jeg var 9 år gammel, og hulket ganske ille:p

Lenke til kommentar
det er fordi dem som ikke skriker antagelig ikke klarer det(død, bevistløs osv)

dette gjelder ikke akkurat på legevakten, der tar dem vel en prioritering av bemanning og skade.

Det du skriver her stemmer vell egentlig ikke helt? Årsaken er at om man f. eks. har store interne skader e.l. går man vanligvis i sjokk, og hva gjør man når man går i sjokk? Jo, man setter seg ned, blir likbleik og tier helt stille.

 

Uansett det var ikke det som var poenget mitt i hele tatt. Jeg forsøkte på en litt småironisk måte (jada, jeg vet det aldri funker på nettet) å si at de som skriker høyest i tråden her, kanskje ikke er de som har mest grunn for det, ved hjelp av en analogi. Noe annet var det ikke. ;)

du skal ikke se bort ifra at man blir holdt på vent lenge for at de skal holde deg under oppsyn, kommer man inn med brukket ribbein kan man kanskje hoste blod etter ett par timer.

kjipt å komme rett inn til legen, bli sendt hjem, så begynne å hoste blod, så må de hente deg igjen, mer praktisk å ha deg ventende noen timer, så sjekke deg.

Bra teori, men nei.

a) Jeg ble tatt inn like etter vedkommende som registrerte seg i resepsjonen like før meg (ergo køordning).

b) Det tok 2,5 time før jeg fikk tatt røntgen, og når legen fortalte meg det om hosting av blod og slikt, sa han også at stedet og måten beinet var knekt på gjorde det helt usannsynlig at det i det hele tatt skulle være mulig å punktere en lunge, men at han likevell måtte si det om hosting av blod, "bare i tilfelle".

Lenke til kommentar
det er fordi dem som ikke skriker antagelig ikke klarer det(død, bevistløs osv)

dette gjelder ikke akkurat på legevakten, der tar dem vel en prioritering av bemanning og skade.

Det du skriver her stemmer vell egentlig ikke helt? Årsaken er at om man f. eks. har store interne skader e.l. går man vanligvis i sjokk, og hva gjør man når man går i sjokk? Jo, man setter seg ned, blir likbleik og tier helt stille.

 

var kanskje 2 dårlige eksempler jeg kom med, bevistløs og død.

mente ikke at man fysisk ikke klarer, men det kan også være som du sier, sjokk, veldig store skader, lammelse, sterkt nedsatt almenn tilstand, hypotermi osv...

uansett, skriker man, så puster man og trenger ikke umiddelbar behandling

forresten, listen for hvem som får førstehjelp er ganske kynisk, 1. store skader(gjerne bevistløse) 2. mindre skader(skriker gjerne) 3. folk uten spesielle skader, men med sjokk 4. veldig store skader(klarer antagelig ikke redde de uansett, setter man disse som pri1 så vil antagelig de med store skader dø)

 

 

uansett, broren min har vært inne hos legen kanskje 15 ganger, fått hjelp med en gang

Lenke til kommentar

Jeg ble stoppet av en random kar på vei hjem etter en fuktig kveld for noen måneder siden.

Han var helt fra seg å mente at veninna hans hadde tatt en overdose av piller med alkohol og at hu var bevistløs. Jeg ble med han opp i leiligheten så henne lå på gulvet så jeg ringte ambulansen, men det eneste hu kjerringa der sa var det er ikke noen ledige ambulanser å du kan ikke få hjelp. Da klikka han karen litt å skrek og sparket i døra, da presterte ambulanse dama å si "men jeg kan skaffe dere en politi bil da"

 

Etter en stund (jeg sa godt ifra at hennes oppførsel var svært provoserende og unødvendig) fikk jeg litt hjelp over telefonen å fikk henne litt bevist.

 

Så ja, jeg er ikke videre imponert å håper ikke at jeg kommer til å trenge hjelp en sen nattekveld.

Lenke til kommentar
Uansett det var ikke det som var poenget mitt i hele tatt. Jeg forsøkte på en litt småironisk måte (jada, jeg vet det aldri funker på nettet) å si at de som skriker høyest i tråden her, kanskje ikke er de som har mest grunn for det, ved hjelp av en analogi. Noe annet var det ikke. ;)

 

 

Har på følelsen at den var ment til meg? pluss andre vet jeg ikke..

 

Men jeg kan vel bare si det slik at de aller fleste drar ikke på legevakta fordi de har fått en flis i fingern.. Det er fordi de har vondt og ønsker å bli hjulpet av folk som faktisk får betalt for å skulle hjelpe oss. Og vi er jo grunnen til at de er der.

 

Uhøflig kundebehandlere og sutrete sykehus personale er det verste jeg veit!!!! "uff, stakkars oss, se så slitne vi er, å buhu" :hrm:

 

Vel, det er flere folk som sliter ræva av seg hver dag, og tåler man ikke å jobbe der, ja så får de til helvete søke etter noe annet!!

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk sånn at noen må gjøre den jobben der, hvis du har den innstillingen til norske sykehus og de som jobber der da ber du om å ikke bli behandlet med et smil.

 

Vet at mange som jobber der, jobber akkurat der fordi dem liker å jobbe med mennesker og hjelpe andre. Men er vel ikke dems skyld at norske sykehus sliter med ressurser, så det blir mer jobb på hver enkeltindivid.

Lenke til kommentar

Når jeg kommer inn og er skada på en eller annen måte, til og med DA prøver jeg og være så hyggelig som mulig. Og jeg var ihvertfall ikke noe frekk eller uhøflig mot hu dama på legevakta over tlf, det var hun som var bitch! Hørte på henne at hun hata å ta tlf liksom.. :hrm:

 

Selvom man har dårlig ressurser så går det da an å være hyggelig for det vel? Og ihvertfall late som at man bryr seg.. Det må jeg gjøre på jobben til og med når jeg blir trua av sinna kunder over tlf! Kundene er ikke der for meg, jeg skal være der for kundene. Og sånn mentalitet forventer jeg og møte da jeg har det som verst hos de folka som faktisk har valgt selv å jobbe med dette.

 

Hvem sin skyld det er har ikke noe med saken å gjøre.. og om man skal peke på noe, ja så er det ihvertfall ikke pasientene!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Har på følelsen at den var ment til meg? pluss andre vet jeg ikke..

 

Men jeg kan vel bare si det slik at de aller fleste drar ikke på legevakta fordi de har fått en flis i fingern.. Det er fordi de har vondt og ønsker å bli hjulpet av folk som faktisk får betalt for å skulle hjelpe oss. Og vi er jo grunnen til at de er der.

Var ikke retta mot deg, eller noen andre spesifikt. Det jeg pratet om var kombinasjonen av denne tråden i sin helhet, og det faktum at den gang jeg satt på legevakta i 5 timer var det godt over halvparten av de som var forann meg i køen som faktisk gikk, fordi de ikke gadd å vente mer. Og er man såpass lite syk at man faktisk kan ta det valget, har man ingenting på legevakta å gjøre i utgangspunktet. Legevakta er der for å forhindre tap av liv og livsvarige skader, ikke for å behandle folk med forkjølelse.

Uhøflig kundebehandlere og sutrete sykehus personale er det verste jeg veit!!!! "uff, stakkars oss, se så slitne vi er, å buhu" :hrm:

Vell. Min eks jobbet innen helsevesnet, og jeg forstår egentlig godt at man kan bli litt gretten f. eks. når man står klar for å dra på hyttetur i helga, men blir oppringt fredag kveld og beordret på jobb. Jeg merket selv det da jeg jobbet som assisterende butikksjef. De gangene jeg f. eks. måtte stikke på jobb en søndag ettermiddag fordi noen ikke hadde dukket opp, hadde jeg lite tolmodighet igjen. Klart den jevne kunden ble behandlet bra, men grensen for hva man tåler av "idioter" blir langt lavere.

Vel, det er flere folk som sliter ræva av seg hver dag, og tåler man ikke å jobbe der, ja så får de til helvete søke etter noe annet!!

Ja for det vil jo hjelpe :roll: Når så og si alt av norske helseinstitusjoner er underbemannet, og det meste av misnøyen på arbeidsplassen skyldes underbemanning, så vil det da vitterlig ikke hjelpe at alle som er misfornøyde sier opp. Det vil jo i utgangpunktet bare medføre at du i hvertfall kan glemme å få noe som helst akutthjelp, med mindre du er døden svært nær.

Lenke til kommentar

Jeg har vært på Bergen Legevakt flere ganger, for andre og meg selv. Har gode erfaringer på alt utenom at de ofte er underbemannet, og at det derfor blir ventetid. Men jeg synes de prioriterer bra, særlig etter at jeg fikk radioscanner som tar inn både politiet og kommunikasjon mellom AMK-sentralen og ambulansene har jeg innsett hvor mye de har å gjøre, og som ikke er synlig fra venterommet. En gang jeg mått dit på grunn av ekstreme magesmerter som viste seg å være en overproduksjon av magesyre (og i tillegg på feil sted, for høyt oppe, slik at syren kom på steder som ikke er like godt beskyttet som selve magesekken). Måtte vente en stund, som var greit nok fordi jeg var i en bedre periode da vi ankom legevakten. Fikk medisiner, men de var ikke effektive nok, og da jeg dro tilbake med smerterier som omtrent gjorde at jeg svimte av kom jeg inn med en gang. Eller, måtte vente litt, men fikk komme inn og ligge på seng mens jeg ventet en kort stund. Mye av minnene er vage fordi jeg var så dårlig, men husker godt at jeg satte pris på at de prioriterte annerledes når smertene var verre.

 

Har dessuten erfaring med en del helseinstitusjoner "fra innsiden" gjennom jobben. Jobber på sentralen til et av taxiselskapene her (kom nylig hjem etter nattevakt ;)), og har dermed ofte kontakt med Bergen Legevakt, AMK-sentralen, akuttmottaket på Haukeland, Nordhordland legevakt og en del annet i Helse Vest. Erfaringen er jevnt over at de har det travelt og kan være stresset, men likevel jobber kontinuerlig og er effektive.

 

Bobbylove: I Bergen fungerer det slik at hvis man ringer AMK og det er kritisk, så omprioriterer de ambulanser hvis det er mulig. Hvis pasienten må raskt til legevakt eller sykehus, men ikke trenger umiddelbar behandling underveis, så har de direktenummer med øverste prioritet inn til sentralen vår og bestiller taxi på vegne av pasienten slik at det går raskt i alle ledd. Ville tro at det var vanlig praksis.

 

Alt i alt synes jeg det fungerer veldig bra, på tross av ventetiden for ikke-kritiske tilfeller. Det nevnte "nødnummeret" blir også brukt mye av Helse-Bergen for å få rask transport til ekstra kirurger, anestesisykepleiere og slikt ved akutte tilfeller. Er imponerende at det går rundt når de er så underbemannet som de ofte er.

Lenke til kommentar

Jevnt over så vil jeg ikke si at jeg har direkte kritikkverdige erfaringer fra legevakta, selv om jeg kanskje der og da opplevde det som negativt.

 

Det eneste ekemplet jeg har var for 2,5 år siden. Da fikk jeg en skarp stein i øyet som laget hull på hornhinna, noe som gjorde ekstremt vondt. Heldigvis var jeg på et eldresenter og arbeidet, så jeg fikk en sykepleier til å se på meg og hjelpe meg. Men hun oppfordtert med til å ringe legevakt, da hun ikke hadde kompetanse til å vurdere skaden. Men hun mente det så ut som jeg hadde en rift.

 

Jeg ringte legevakta ca. 1300 og fikk beskjed at de skulle ringe tilbake så raskt som mulig. Jeg fikk time 1900. Da var jeg mildtsakt frustrert, over tidsbruken. Men da jeg endelig kom inn så forsto jeg jo at dette i grunn ikke var en så meget alvorlig skade som jeg selv trodde. Det viste seg at såret grudde i løpet av 24 timer, og smertene var borte neste morgen. Men jeg synst absolutt de kan prøve å forklare situasjonen på telefonen, da det er mange som kan tro at en slik skade setter synet i fare. Selv var jeg veldig bekymret for at jeg kom til å få varig synsskade mens jeg ventet på time.

 

Bortsett fra dette så har jeg fått den behandlingen jeg har trengt innen rimelig tid, og fått god service. Men ut i fra det jeg leser her, så er det absolutt enkelte steder legevakten kanskje burde skjerpe seg. Men så er det også slik at hvis man f.eks. har magesmerter under graviditet og ikke får hjelp hos legevakten så er det ikke for dumt å ringe AMK heller. For alt man vet så kan situasjonen være mer alvorlig enn man er klar over.

 

Jeg leste en sak i lokalavisa der jeg bor om en kvinne som ble nummen i venstresiden (slag), hun og mannen oppfattet ikke det som alvorlig siden ingen av dem hadde hatt noe slikt og dermed prøvde de å ringe legevakta, men siden de ikke husket nummeret så ringte de AMK og forklarte. Dette var nok lykken for kvinnen, da hun fikk en sprøyte på sykhuset innen en time. Denne sprøyten skal hvis øke sjangsene for at man unngår varige mèn betraktelig hvis man får den innen en time. Hun er helt frisk i dag, hadde hun dratt til legevakta hadde det nok ikke gått så bra som det gikk.

Lenke til kommentar

Personalet på legevakta er ikke riktig retning å sparke. For alt du vet har de vært på vakt i bortimot 20 timer, og det i en av de mer stressende og deprimerende jobbene man kan ha i denne verden. Rett og slett respektløst å rette kritikken den veien.

Og dette kommer fra en som har ventet mang en time på diverse legevakter og ambulanser.

 

Nei, rett sparkene i kjeften på dem som fortjener det; politikerne. Helsevesenet trenger langt mer midler enn de har, og jeg forstår ikke hva slags idioter som sitter på tinget og ikke skjønner at helse bør ha prioritet.

 

Og Melisma, veldig dumt du hadde vondt i munnen, men no offence; Cry me a river. Hun du ringte til visste det ikke var særlig de kunne gjøre, og ga deg derfor beskjed om dette. Når hun vet det(fordi du trenger tannlege, ikke allmennlege), så er det fullstendig riktig av henne å ikke ta deg inn der, og stjele tid fra andre med et spett gjennom foten eller rakett i øyet.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Har hatt blanda erfaringer med legevakta i Oslo. Ringte nødnummer etter å ha snakket med legevakten som anbefalte det, når sambo var dårlig og skrek i smerter. Han på alarmsentralen var veldig hyggelig og de sendte en ambulanse. Når ambulansen kom hadde smertene avtatt noe og sambo ble med til en sjekk. På vei til legevakten ble hun sjelt ut for å ha misbrukt nødnummeret og at andre trengte mer hjelp enn hun.

 

En annen episode var da datteren min på da 1år brakk kravebenet. Vi måtte først kjøre til legevakta på kolbotn for kontroll og ble der bedt om å dra på sykehuset i ski for å ta bilder. De påviste at det var brudd og vi måtte kjøre til lillestrøm for å sette på en bandasje.

Lenke til kommentar
Og Melisma, veldig dumt du hadde vondt i munnen, men no offence; Cry me a river. Hun du ringte til visste det ikke var særlig de kunne gjøre, og ga deg derfor beskjed om dette. Når hun vet det(fordi du trenger tannlege, ikke allmennlege), så er det fullstendig riktig av henne å ikke ta deg inn der, og stjele tid fra andre med et spett gjennom foten eller rakett i øyet.

 

 

Du har tydeligvis ikke skjønt en dritt av hva jeg har ment.. At ikke jeg kom inn og fikk hjelp fra de, har ikke en dritt med saken å gjøre! Det var ikke det som var mitt problem med legevakten skjønner du.. :hrm:

Lenke til kommentar

Hva er poenget da?

 

For ikke å snakke om køen man kommer til når man endelig får lov til å møte opp for en sjekk evt.behandling!
Men poenget med denne tråden er at jeg gang på gang opplever fra meg selv og andres erfaringer at legevakta ikke er så villige til å hjelpe.
Håpa på at de hadde en eller annen form for tannbehandling eller en tannlegevakt. Men det har dem visst ikke her i byen.

Da må du vel etterlyse en tannlegevakt i stedet?

 

Ontopic: Jeg er uenig med de som mener at legevakta gjør så godt de kan, det er ingen glød der for å hjelpe folk! Ikke på de legevaktene jeg har vært på eller vært med andre. En jeg jobbet med hadde ei lita jente som satt og hadde kjempevondt i magen(husker ikke hva mer det var) og som måtte sitte i fem timer i kø på legevakta sammen med faren midt på natta! Det er uakseptabelt! :mad:

Ja, det er veldig dumt at de måtte vente så lenge på grunn av ressursmangler. Skulle de ha prioritert vondt i magen fremfor de som kom inn med ambulanse med slag, etter trafikkulykke eller andre tilfeller som er kritisk? Alvorlig talt, det er mye som ikke er synlig fra venterommet!

 

joa, men jeg tror de fleste driter i hvordan de stakkars ansatte har det på legevakta når man føler at man holder på å krepere av smerte liksom..

Og du kritiserer dem for manglende empati?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...