GrandMa Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Jeg har kun positive opplevelser med legevakten. Skulle det derimot mot formodning komme en gang hvor jeg ikke får tipp-topp service skal jeg ikke klage. Det går fint ann å spørre høflig, men sutring hjelper ingen. Det jeg tror vi må tenke på her er at det ikke er snakk om at folkene på legevakten ikke gidder. Hvis du tror det sitter 3 leger på bakrommet og sløver tror jeg du må revurdere din oppfatning av leger. Jeg vil heller tro de har problemer med underbemanning og liknende. De gjør så godt de kan. Verken mer eller mindre. Hun sa "nææhei, den slags behandling har vi ikke her du!" Hun ba meg ikke legge meg og ta smertestillende gjennom natta. Hva var det du var der for? Skade/sykdom mener jeg. ## dobbelpost slått sammen av ilpostino ## Endret 16. januar 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Meget fornøyd med behandling når jeg har først har fått behandling, pleier alltid å være lang ventetid men når det er først min tur så blir jeg alltid godt behandlet og det har også mine nærmeste blitt. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Melisma: hadde du hatt umenneskelige smerter i magen, hadde ikke du sittet på forumet og klaget over det...har forresten hatt ekstremt vondt i magen ett par ganger, da har det stort sett vært luft som skal ut(snakker ikke om litt oppblåst mage, men latterlig vondt) hos meg har det blitt greit etter ca en halvtime, og nesten bra i løpet av en times tid Nå er det jo heller ikke snakk om magen da... Det er snakk om glassflaske som traff meg midt i kjeften og knuste vekk tenner så blod og tenner fløy veggimellom. Har kjempevondt og ser faen ikke ut. Jeg har veldig gjerne lyst til å få hjelp så fort som mulig. kan nesten ikke snakke heller og det hjalp ikke akkurat når det gjaldt å forklare problemet til hu legevakt-bikkja.. Uten smertestillende nå så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Kjenner at nervene i munnen er på høyspenn. Føles ut som om en trailer har kjørt rett inn i munnen på meg. Håpa på at de hadde en eller annen form for tannbehandling eller en tannlegevakt. Men det har dem visst ikke her i byen. Dette er forøvrig andre gang dette skjer med meg. Så har ikke så panikk som jeg hadde første gangen selvom denne gangen er det mer omfattende. Vet at dette lar seg fikse, men er smertene jeg ikke vil ha gjennom natta og det at tunga hele tiden kommer borti de bittesmå tannrestene og nerver som er igjen og at jeg ikke kan lukke igjen munnen før jeg skriker av smerte. Derfor hadde det vært fint og kunne fått behandling ikveld.. Men poenget med denne tråden er at jeg gang på gang opplever fra meg selv og andres erfaringer at legevakta ikke er så villige til å hjelpe. Ikke morsomt å måtte støvsuge opp det som en gang satt fast i munnen min for noen timer siden da jeg ante fred og ingen fare... Sangen "all I want for christmas is my two front teeth" går igjen og igjen oppi huet mitt.. Endret 15. januar 2009 av Melisma Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Du vet at du kan åpne flasken? Trenger ikke gnage deg inn til godsakene. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Faen! Jeg visste det var en enklere måte og få i seg innholdet av flaska! For å si det sånn, glassflaske på vei mot munn+ og stå like ved noen som herjer= ikke et veldig vakkert resultat.. Ontopic: Jeg er uenig med de som mener at legevakta gjør så godt de kan, det er ingen glød der for å hjelpe folk! Ikke på de legevaktene jeg har vært på eller vært med andre. En jeg jobbet med hadde ei lita jente som satt og hadde kjempevondt i magen(husker ikke hva mer det var) og som måtte sitte i fem timer i kø på legevakta sammen med faren midt på natta! Det er uakseptabelt! Og folk har jo blitt sendt hjem og ikke tatt på alvor, også har de dødd iløpet av natta.. joda, alle kan gjøre feil, men... Endret 15. januar 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det er beklagelig at du ikke føler du har fått den behandlingen du fortjente der og da, men å skjære alle over en kam blir vel litt drøyt, er mange som sitter igjen med ett positivt inntrykk av legevakten og de gjør ett godt stykke arbeid. Dessverre for deg så prioriterer de folk med livstruende skader, eldre osv først, derav litt ventetid, har selv måtte vente flere timer midt på natten men når jeg først fikk hjelp var jeg veldig fornøyd. Så får det bare være at jenteungen har litt smerter i magen og må vente litt, når de i stedenfor velger å redde en annen sitt liv. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg måtte bare vente en halvtimes tid når jeg satt fast et fiskebein på tvers i halsen, en times tid når jeg hadde fått en rusten og skitten spiker gjennom foten og til sammen 2-3 timer når jeg hadde brukket hånda. Ingenting å klage på. Om du føler at det er akutt med tennene dine så er det bare å gå inn på akutten med blødende kjeft. Da får du hjelp. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Faen! Jeg visste det var en enklere måte og få i seg innholdet av flaska! For å si det sånn, glassflaske på vei mot munn+ og stå like ved noen som herjer= ikke et veldig vakkert resultat.. Ontopic: Jeg er uenig med de som mener at legevakta gjør så godt de kan, det er ingen glød der for å hjelpe folk! Ikke på de legevaktene jeg har vært på eller vært med andre. En jeg jobbet med hadde ei lita jente som satt og hadde kjempevondt i magen(husker ikke hva mer det var) og som måtte sitte i fem timer i kø på legevakta sammen med faren midt på natta! Det er uakseptabelt! Og folk har jo blitt sendt hjem og ikke tatt på alvor, også har de dødd iløpet av natta.. joda, alle kan gjøre feil, men... Så du tror de ikke gjør sitt beste? Leger er mennesker de også. De kan ha en dårlig dag akkurat som deg. De kan gjøre feil akkurat som det. De kan være slitne akkurat som deg (og sannsynligvis mer også. Jeg tviler på du jobber 24 timer i strekk). Jeg tror alle leger ønsker å gjøre en god jobb. Dere må ikke vente fordi legen "ikke gidder". Det tror jeg du kan slå ifra deg med en gang. Leger har en meget vanskelig jobb og jeg synes vi skal gi dem all honnør for det de gjør. Det er selvfølgelig ubehagelig å bli sittende med noe du gjerne skulle hatt behandling for så fort som mulig, men det er ikke alltid det er mulig. Prøv å se det fra legens synspunkt. Jobber ræva av seg for hva? En gjeng med folk som syter over at det ikke gjøres fort nok. Hvis vi alle tok oss en liten stund for å tenke over motpartens situasjon i konflikter tror jeg det ville løst mye. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Har kun vært på legevakten én gang, og det var ikke en spesielt positiv opplevelse. Jeg var der fordi jeg muligens hadde brukket armen etter å ha falt på albuen. Da jeg kom til legevakten (på St. Olavs hospital hvis noen lurer) var det ikke akkurat tomt, men ikke spesielt mange folk heller. Ble en nok minst et par timer før jeg slapp inn for å ta røntgen så jeg kunne vente litt mer. Jeg syntes det var besynderlig mange nyakomne som slapp foran i køen, men akkurat det er litt vanskelig for meg å bedømme. Uansett -- Hovedproblemet ved dette besøket var da jeg endelig hadde røntgenbildet klart og satt inne hos legen. Legen så på bildet og fant noe ved albuen han kalte en 'artifakt'. Dette fordi han mente det umulig kunne være et brudd der pga. måten jeg falt. 'Greit nok' sa jeg, og ble sendt hjem med en beskjed om å vente for å se om det ble bedre (albueleddet mitt var ved dette punktet låst -- kunne kun bevege det ca 5 grader). Neste dag hadde det ikke blitt, så min mor ringte ned til sykehuset. Der fikk hun kontakt med en røntgenlege som så på bildene, og vi fikk beskjed om at 'selvsagt var det brudd' og at 'jeg måtte komme ned til sykehuset for å få gipset armen straks'. Greit nok -- alle kan gjøre feil. Litt av problemet her er at det var så tydelig at det var et brudd. Til og med jeg kunne helt klart se noe på bildene. Men det mest tragiske med historien er at dette skjedde på en torsdag. Neste mandag (muligens tirsdag) fikk jeg en telefon fra sykehuset og fikk beskjed om å komme nedover fordi jeg hadde brudd i armen. Da hadde bildene gått sin virkelige gang gjennom mølla. Ontopic: Jeg er uenig med de som mener at legevakta gjør så godt de kan, det er ingen glød der for å hjelpe folk! Ikke på de legevaktene jeg har vært på eller vært med andre. Dette er nok helt sant. Legevakt er noe legene blir pålagt. Altså ekstraarbeid ingen liker å gjøre. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg har blande erfaring. Var på akutten i Oslo da jeg hadde fått plutselig lammelse i halve ansiktet, kunne ikke blunke, lukke munnen sikkelig eller noe. Så helt sylvester stallone ut. Var pissredd da jeg aldri hadde merka slikt før. Venta i over 4 timer og når jeg kom frem kunne de ikke hjelpe meg annet enn å anta... Hadde forresten Bells Parese, som heldigvis går over av seg selv. Positivt: Alle steder i kr.sand. Har fått en (mat?)allergi som slår ut til diverse tider og ingen vet hvorfor enda (kun tatt generelle tester). Startet for et halvt år siden, jeg trenger kun å møte opp og si at jeg har fått en reaksjon. Kommer forbi alle, får sprøyta mi og kan gå igjen. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Så du tror de ikke gjør sitt beste? Leger er mennesker de også. De kan ha en dårlig dag akkurat som deg. Jeg jobber med kunder selv og er pålagt til å fremvise god kundeservice. Om jeg har en dårlig dag, så betyr da ikke det at det skal gå utover kunden! Jeg har aldri en dårlig dag ovenfor kunder, det er uprofesjonelt. Samme gjelder leger, og tlf.sekretærene deres på legevakta.. De har alltid vært lite imøtekommende når det gjelder legevakt. De kan gjøre feil akkurat som det. De kan være slitne akkurat som deg (og sannsynligvis mer også. Jeg tviler på du jobber 24 timer i strekk). Jeg tror alle leger ønsker å gjøre en god jobb. Dere må ikke vente fordi legen "ikke gidder". Det tror jeg du kan slå ifra deg med en gang. For det første så har det seg slik at hvis jeg gjør feil på jobben min, så koster det firmaet mye penger. Hvis en lege-vakt gjør feil,ja da har det mange ganger endt opp med at pasienten har dødd. En vesentlig forskjell. Og det er ihvertfall ikke pasienten sin feil at legen har jobbet i 24 timer i strekk! Paienten har KRAV på og få best mulig behandling. Det er altfor dårlig ressurser, "la oss heller bygge et operahus!" Leger har en meget vanskelig jobb og jeg synes vi skal gi dem all honnør for det de gjør. Det er selvfølgelig ubehagelig å bli sittende med noe du gjerne skulle hatt behandling for så fort som mulig, men det er ikke alltid det er mulig. Prøv å si det til en femåring som sitter og har store indre smerter og som må vente i fem timer for en sjekk.. Det er ikke ubehagelig, det er vondt og smertefullt. Tror ikke så mange drar til legevakten for at de kjenner litt ubehag et sted, de drar dit fordi de ikke holder ut og vente til dagen derpå. Prøv å se det fra legens synspunkt. Jobber ræva av seg for hva? En gjeng med folk som syter over at det ikke gjøres fort nok. Hvis vi alle tok oss en liten stund for å tenke over motpartens situasjon i konflikter tror jeg det ville løst mye. Men det blir ikke gjort fort nok! Det er ikke akseptabelt at man skal måtte vente hele natta for å få komme inn. Kanskje legen kan klare å se det fra en pasient sin side? Det er tross alt pasienten som har akutt vondt, og som trenger hjelp der og da! Når man har akutte problemer så er det ikke akkurat legen man synes synd på fordi han har en lang arbeisdag liksom. Uansett så er det nesten slik at jeg har lyst til å ta opp det damene på legevakt-tlf sier, oppførselen deres og den ufine tonen de har. Absolutt ikke kundevennlige og hjelpsomme. Heller mer at når man ringer så plager man dem.. Det første jeg hørte igår da jeg ringte inn var "ahhhhh... hallo" vi vet alle hva "ahhhhh" betyr.. Det betyr at man ikke hadde lyst til å svare tlf. Men man skal ikke ta alle legevakter over en kam nei, jeg har bare vært på to i forskjellige byer. En gang hadde jeg med en fyr inn for han hadde kutta av seg hele fingeren. Jeg surra hånda hans inn i en rivd tskjorte og kjørte han inn, han fikk hjelp med en gang. så hipp hurra, det skulle jo bare mangle. Hilsen bitter legevakt pasient. Endret 16. januar 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg har vært på legevakta en god del grunnet skate-relaterte skader, det vil si brukne og brista bein og sying av sår. Jeg har bare gode erfaringer. Jeg kan ikke huske å ha ventet over en time for å få undersøkelse noen gang. Såklart hvis røntgen er inne i bildet har jeg måttet vente litt ekstra på det etter undersøkelsen, men ikke lenge. Jeg har alltid blitt godt behandlet av personalet også. Ikke noe klapp på hodet og stakkars deg, men de har oppført seg proffesjonelt og tatt meg seriøst. Mine erfaringer er fra St. Olavs i Trondheim og legevakta i Oslo. Eneste jeg har å klage på har sist jeg var på legevakta i Oslo. Jeg hadde brista ribbein og det er lite man kan gjøre med det, kroppen bør fikse det selv. Men legen som sjekka meg så ut til å ha nettopp begynt på turnusen og virka litt fersk. Men greit nok det. Problemet var at det var vanskelig å sove om natten så jeg spurte om jeg kunne få resept på noe smertestillende. Han skrev ut en resept på 8 paracet om dagen. Så mye paracet er ikke bra for levra over tid, så jeg dreit i resepten og sov litt dårligere en liten stund. Man har såklart krav på å bli møtt med respekt og bli tatt alvorlig når man møter opp på legevakta/legen med det man mener er alvorlige problemer. Desverre er det ikke alle innen helsevesenet som har skjønt det. Lenke til kommentar
Mangellapp Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Kom inn med ambulanse, ventet ca 5 timer da jeg ikke lengre hadde tålmodighet og generelt følte meg dritt ringte jeg en kamerat som kjørte meg til sykehuset. Der fikk jeg kjeft fordi jeg drøyet så lenge med å komme meg dit. :!: Var hjerteinnfarkt, var 12 dager på sykehuset. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Er det ikke det dem sier a? At du får pizza'n levert fortere enn ambulansen kommer? Det er nok sant i mange tilfeller.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Da jeg var på besøk hos farfar for et par år siden og han fikk slag, hadde jeg akkurat gått glipp av halvpris på Peppes om det var ambulansen som leverte. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Dårlig kapasitet og hypokondere som sløser med tiden er det som gjør det norske helsesystemet til hva det er. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg dro til legevakta da jeg trampa på en flaske og fikk et veldig dypt kutt under foten. Var smått beruset, men de mötte meg fint og beroligende (var nervös). En flink lege sydde det, la bandasje og jeg kunne dra hjem. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Til dere som sier at dere har blitt bra behandla, var dette på dagtid/kveldstid eller nattestid? På dagtid er de vel ikke så sutrete kanskje.. jeg vet ikke. Endret 16. januar 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) kl 3 om natten. Mamma jobbet masse nattevakt som kirurg, de var svärt underbemannet. Idag har hun 3 år permisjon pågrunn av utmattelse. Endret 16. januar 2009 av Sebbe Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Til dere som sier at dere har blitt bra behandla, var dette på dagtid/kveldstid eller nattestid? På dagtid er de vel ikke så sutrete kanskje.. jeg vet ikke. Jeg har vært på legevakten kanskje 20 ganger (hadde ganske akutt astma når jeg var mindre) og har vært der alt fra klokken 7 om morgenen til 3 på dagen og 4 om natten. Har aldri opplevd noe negativt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå