Gå til innhold

Ditt møte med legevakten!


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en veldig fin opplevelse forleden. Jeg har vært kraftig syk de siste ukene med muskelsmerter(de siste dagene fikk jeg nesten ikke til å gå til bilen engang), hodepine og svære vanskeligheter med å puste. Smerter i brystet, og våknet hver time pga så store smerter og vanskeligheter med å puste at jeg ringte legevakten... der spurte jeg om jeg kunne komme ned dit, fordi jeg hadde så store pustevansker at jeg lurte på om astmaen kom tilbake og at det var et astmaanfall (har ikke medisin).. Da fikk jeg svaret "Vi godtar ikke slike unnskyldninger bare for at folk skal få komme på legevakten fordi de TROR de har svineinfluensa". Jeg nevnte ikke engang noenting om svineinfluensa!!!! Det er utrolig hvor frekke de har blitt etter den pandemien. Alle er ikke like paranoide..

 

Dine symptomer tyder på svineinfluensa:

 

post-114625-1249381501_thumb.jpg

 

Ut fra symptomene dine tror jeg legen antok at du hadde svineinfluensa ja. Selvom det er meget fordomsfult!

Endret av SebastianS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er du veldig heldig. Her i Moss må du vente i en kø på fra 10 til 30 personer. Det er ca 1/6 som faktisk har smerter, hele 5/6 er kun derfor fordi de er "redde" eller tror de er "syke".

 

Legevakta i Moss er jo morsom. Var på besøk der ute i fjor sommer, og fikk et dypt stort kutt i handa som blødde en del. Dro raskt inn til Moss for så og finne ut at den var stengt på visse dager og at man da måtte dra til Rygge tror jeg det var. Flott ordning!

 

Det er ikke så mye mer å si enn at det her bare er litt for flaut?

Jeg bor akkurat inne i Rygge kommune selv og jeg aner ikke hvor legevakten her er...

Dette må taes opp i bystyret!

Lenke til kommentar
Møtte opp på legevakta med blindtarmbetennelse for 4-5 år siden. Fikk beskjed av legen som så på meg "Er nok bare maveknipe. Gå hjem og spis paracett og få deg en god natts søvn du :)". Heldigvis har jeg en mor som har sykepleier utdanninga og som fatta mistanke og nekta meg paracett (som forverrer hevelsen i blindtarmen). Dagen etter ble jeg kjørt med ambulanse til nærmeste sykehus...

 

 

Hva slags undersøkelser gjorde legen?

Lenke til kommentar
For et par vintre siden var jeg en tur på legevakten i "juleferien" som student. Jeg hadde byttet fastlege til en i studiebyen min (Tr.heim) og var syk i Bergen.

Jeg hadde vært dårlig noen dager da jeg fant ut at jeg måtte ta en tur på legevakten, ettersom fastlegen min var noe vanskelig å komme til. På legevakten i Bergen ble jeg møtt av sure tryner helt til jeg kom inn til legen etter 5-6 timers venting. Legen sukket oppgitt da jeg sa hvorfor jeg ikke hadde dratt til fastlegen min og sa det var et "vanlig" problem med fastlegeordningen. Hadde forøvrig lungebettenelse og kunne egentlig fint ha kommet meg til et vanlig legesenter dersom det ikke hadde vært for fastlegeordningen..

 

Så fastlegeordningen hindrer deg i oppsøke et legesenter? Er det ulovlig?

Lenke til kommentar
Så fastlegeordningen hindrer deg i oppsøke et legesenter? Er det ulovlig?

Legesentrene i nærheten av meg hadde "oppmøtetid" eller tilsvarende, midt på dagen for dem som var tilknyttet en av legene på senteret. I verste fall kunne jeg bli nedprioritert i dette tidsrommet på grunn av "egne" pasienter (tror det var snakk om 2 timer). Bestille time hos en av dem var umulig, siden jeg ikke var registrert hos en av legene på senteret. De anbefalte meg derfor å dra til legevakten om jeg skulle være sikker på å bli undersøkt den dagen.

 

Har også hørt at man får litt krøll med fastlege om man velger lege utenfor et senter dersom legen er syk/har ferie osv.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Har generellt ett bra inntrykk av legevakten. Men det er mange ting som spiller inn. Menneskene som jobber der, legene, om du hører til grissgrente strøk eller legevakt i ett bymiljø..

 

Til noen jeg kjenner gikk langefinger ut av ledd i ett ballspill. Legen kikket på det og sendte pasient hjem. Noe virket galt fingeren kunne ikke beveges. Så traff dette på en Fredag. Hadde legen funnet ut av det kunne fingeren blitt ordnet samme kveld.

 

Fikk tatt røntgenbilde hos en tannlege vi kjenner. Da så vi tydelig at fingeren var ute av ledd. Selvfølgelig kan en hevelse gjøre at et ledd har vanskelig for å bøyes. Men, jeg vil nesten tro at en flink lege kunne funnet dette ut basert på at fingeren ikke lot seg bøye i det hele tatt, at her var det noe mer galt enn en en hevelse.

 

Det tok vel 4 døgn med finger ute av ledd før vi fikk ordnet time for å få den tilbake i posisjon. Det er vel ikke alle som kjenner tannlegen like godt som oss, eller som kommer på at det faktisk går an å ta bilder av såpass små kroppsdeler som en finger hos tannlegen.

 

Når en går så lenge med slakkere sene i armen, så risikerer en jo at det blir vanskeligere og vanskeligere å få dratt den ut i normal lengde jo lenger en går.

 

Legen var ganske ung. Bildet ble levert i ett brev til Fylkeslegen. Kanskje litt drastisk. Men det var ikke mye støtte hos Fylkeslegen. Dessuten er jo en finger ikke så veldig alvorlig da. Men likevel, håper legen fikk seg en vekker, og kanskje han lærer å bli bedre lege av dette.

 

På toppen av det hele så journalførte legen feil hånd. Bommert!

 

En alvorligere hendelse:

Den siste besteforelderen min fikk operert tarmen. Tarmen grodde uheldigvis igjen. Først kom mye ubehag og oppkast ble jeg fortalt etterpå. Men han har vært gjennom så mye andre ubehageligheter mot slutten av livet, at han selv ikke ønsker å oppsøke hjelp i starten. F.eks. store og kompliserte operasjoner på hjerte og urinveier.

 

Men det blir fort værre, og på den tredje dagen (tror jeg det var) så bærer det inn på sykehuset. Han dør så den natten på sykehuset. Han selv tenkte kanskje ikke at operasjonen kunne gå så galt på tarmen. Men obduksjonsrapporten ga altså svaret. Han hadde hatt ett langt fint liv. Han var jo litt skyld i det selv, eller uheldig om en vil. Dette er en ting å være oppmerksom på om en får operert på tarmene. Ser ikke ut til at det finnes en rutineoppfølging for slikt, så en må altså være oppmerksom på ting selv.

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvordan var ditt møte med legevakten da du trengte akutt hjelp?Jeg har selv opplevd at hver bidige gang så har jeg alltid blitt møtt på en ganske negativ, frekk og avvisende måte. De kunne like gjerne sagt "du er ikke velkommen her, det er midt på natta og vi er trøtte og slitne og vi vil ikke ha noe å gjøre med deg som trenger hjelp"

De har ekstremt mange de skal hjelpe. Ikke rart de er stressa da. De er ikke der for å dulle med deg, men for å lappe sammen de verste skadene og få deg til å overleve natta.

Lenke til kommentar
Så fastlegeordningen hindrer deg i oppsøke et legesenter? Er det ulovlig?

Legesentrene i nærheten av meg hadde "oppmøtetid" eller tilsvarende, midt på dagen for dem som var tilknyttet en av legene på senteret. I verste fall kunne jeg bli nedprioritert i dette tidsrommet på grunn av "egne" pasienter (tror det var snakk om 2 timer). Bestille time hos en av dem var umulig, siden jeg ikke var registrert hos en av legene på senteret. De anbefalte meg derfor å dra til legevakten om jeg skulle være sikker på å bli undersøkt den dagen.

 

Har også hørt at man får litt krøll med fastlege om man velger lege utenfor et senter dersom legen er syk/har ferie osv.

 

Lenge leve systemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...