Gå til innhold

Ditt møte med legevakten!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo trist hvis man ikke blir møtt av servicevennlig personale - det er dessverre noe det skorter på i de fleste sektorer. Jeg møter ukentlig flere jeg aldri ville ansatt i en stilling der de skal ha med kunder/pasienter eller liknende å gjøre, i jobber der de driver med nettopp dette. Ellers skjønner jeg ikke helt dette med å ringe til legevakten, har jeg hatt behov for legevakt, drar jeg dit. Telefonhealing har jeg ikke tro på, og noe annet nyttig får de sjelden gjort. Det er nok bedre å møte opp - pasientene man ser er nok viktigere enn kundene du bare hører.

 

Jeg måtte riktignok ringe 113 en gang for å spørre hvilket legekontor i nærheten som hadde legevakt den kvelden, for slik info fantes faktisk ikke noe sted - ikke på telefonsvareren til legesentrene som ikke hadde legevakten den kvelden heller. Ihvertfall ikke det første jeg prøvde, og det fristet ikke å ringe alle etter tur.

 

Da vi fikk kjørt de ti min. til riktig sted, var det imidlertid god service. Nå slapp jeg jo omtrent alt som het ventetid, og det bidro vel litt til opplevelsen. Sikkert kjedelig for de som ventet og hadde vondt, men hun syntes visst jeg mistet en del blod, damen i sjefsstolen (som var både vennlig og profesjonell).

 

Det hjalp jo ikke på at legen sølte ut en halv liter desinfeksjonsvæske på gulvet jeg blødde på men han sydde. Det så ut som om noen hadde blødd ihjel der inne etterpå. :p Jeg har riktignok sett leger sy raskere, men han unnskyldte seg med at sying ikke var en del av hans daglige virke på forhånd - samtidig som han forsikret meg at det ikke var en vanskelig oppgave. Trygghetsfølelse, jada. :wee: En hyggelig fyr. God opplevelse, sånn bortsett fra at man gjerne er dem foruten, selvfølgelig

Lenke til kommentar
da har du ikke vært syk nok. de gangene jeg har vært der har jeg blitt ekspedert med en gang. hva med å dra ned dit og bli undersøkt?

 

Da er du veldig heldig. Her i Moss må du vente i en kø på fra 10 til 30 personer. Det er ca 1/6 som faktisk har smerter, hele 5/6 er kun derfor fordi de er "redde" eller tror de er "syke".

 

Skjedde med meg selv iår dagen etter nyttårsaften. Hadde fått kraftig forstoppelse tidlig morgen dagen etter at jeg kom hjem fra Miami. Selv ante jeg ikke hva det var som feila meg og mamma sa stadig at jeg skulle vente litt for å se hvordan det gikk utover dagen. Det ble bare værre og værre og tilslutt dro vi til legevakten. Der kom jeg inn så rett fram i gangen der var alle stolene opptatt også snudde jeg meg og gikk inn på venteværelset der var det kun 2 ledige plasser. Akkurat nok til meg og stefar. Satt og ventet der i ca 4 minutter til jeg fikk så vondt at jeg ikke klarte å sitte lenger. Jeg gikk så frem og tilbake i gangen å strak meg opp for å få bedre plass i tarmene. Så tok smertene overhånd og jeg måtte bare legge meg ned på gulvet pga smerter. Det tok ca 20 min før jeg fikk en seng. Den ble jeg liggende i, i ca 30 min med store smerter. Jeg skrek av smertene lå og vrei meg helt til tårene tok fatt på meg. Så tilslutt fikk jeg hjelp. Da hadde 6 andre fått hjelp i mellomtiden. Dog ingen av dem med tilsynelatende smerter ifølge min stefar som var helt forbauset over de sinnsykt dårlige prioriteringene som ble gjort. Ikke nok med det satt det hele 3 helsesekretærer der og fikk full lønn. Der hvor kun en av dem hjalp til de som ankom helse stasjonen og de 2 andre satt og drakk kaffe og hygget seg dagen lang. Det var kun en lege og en assistent så jeg skjønner at ressursene er knappe! Problemet som alle vet ligger jo i at noen folk går til legevakten som de skulle gått til sin vanlige fastlege. Dessverre, går dette utover oss andre som kun bruker den til de formålene den er satt opp til å tjene!

Lenke til kommentar
Det er beklagelig at du ikke føler du har fått den behandlingen du fortjente der og da, men å skjære alle over en kam blir vel litt drøyt, er mange som sitter igjen med ett positivt inntrykk av legevakten og de gjør ett godt stykke arbeid. Dessverre for deg så prioriterer de folk med livstruende skader, eldre osv først, derav litt ventetid, har selv måtte vente flere timer midt på natten men når jeg først fikk hjelp var jeg veldig fornøyd.

 

Så får det bare være at jenteungen har litt smerter i magen og må vente litt, når de i stedenfor velger å redde en annen sitt liv.

 

Jeg er enig med deg om at å generalisere alle å si at de gjør en dårlig jobb er feil. Selvfølgelig og heldigivs finnes det de ildsjelene som vi så sårt trenger her i vårt samfunn. Dessverre er miljøet på norske sykehus osv blitt i en "slappe" av modus der hvor man ikke alltid gjør sitt ytterste for å hjelpe pasientene. Det skal da også si at dette ikke rart med tanke på at vi har et system som ikke fungerer overhodet, så det å skylde kun på leger osv blir litt for drøyt men ut fra de ressursene de har kan man ikke akkurat skryte!

Lenke til kommentar
Har kun vært på legevakten én gang, og det var ikke en spesielt positiv opplevelse.

 

Jeg var der fordi jeg muligens hadde brukket armen etter å ha falt på albuen. Da jeg kom til legevakten (på St. Olavs hospital hvis noen lurer) var det ikke akkurat tomt, men ikke spesielt mange folk heller. Ble en nok minst et par timer før jeg slapp inn for å ta røntgen så jeg kunne vente litt mer. Jeg syntes det var besynderlig mange nyakomne som slapp foran i køen, men akkurat det er litt vanskelig for meg å bedømme.

 

Uansett -- Hovedproblemet ved dette besøket var da jeg endelig hadde røntgenbildet klart og satt inne hos legen. Legen så på bildet og fant noe ved albuen han kalte en 'artifakt'. Dette fordi han mente det umulig kunne være et brudd der pga. måten jeg falt. 'Greit nok' sa jeg, og ble sendt hjem med en beskjed om å vente for å se om det ble bedre (albueleddet mitt var ved dette punktet låst -- kunne kun bevege det ca 5 grader).

 

Neste dag hadde det ikke blitt, så min mor ringte ned til sykehuset. Der fikk hun kontakt med en røntgenlege som så på bildene, og vi fikk beskjed om at 'selvsagt var det brudd' og at 'jeg måtte komme ned til sykehuset for å få gipset armen straks'.

 

Greit nok -- alle kan gjøre feil. Litt av problemet her er at det var så tydelig at det var et brudd. Til og med jeg kunne helt klart se noe på bildene. Men det mest tragiske med historien er at dette skjedde på en torsdag. Neste mandag (muligens tirsdag) fikk jeg en telefon fra sykehuset og fikk beskjed om å komme nedover fordi jeg hadde brudd i armen. Da hadde bildene gått sin virkelige gang gjennom mølla.

 

Ontopic: Jeg er uenig med de som mener at legevakta gjør så godt de kan, det er ingen glød der for å hjelpe folk! Ikke på de legevaktene jeg har vært på eller vært med andre.

Dette er nok helt sant. Legevakt er noe legene blir pålagt. Altså ekstraarbeid ingen liker å gjøre.

 

Dette må jeg si var litt komisk. Tror du må ha hatt samme røntgen lege som meg!

Spilte fotball, fikk et hardt skudd og trodde jeg hadde forstuet den, fikk time til røntgen der de sa at alt var bra. 2 måneder senere etter litt push ups som jeg knakk sammen av(håndleddet) hastet det for å ta nytt røntgen med en annen lege som fort fant ut at operasjon var helt klart nødvendig på de bildene. Legen tok også en titt på de gamle bildene og zooma EN gang og fant ut at jeg har gått med halvveis brukket håndledd i 2 mnd.

Lenke til kommentar
Kom inn med ambulanse, ventet ca 5 timer da jeg ikke lengre hadde tålmodighet og generelt følte meg dritt ringte jeg en kamerat som kjørte meg til sykehuset.

Der fikk jeg kjeft fordi jeg drøyet så lenge med å komme meg dit. :!:

Var hjerteinnfarkt, var 12 dager på sykehuset.

 

Infrastrukturen i helsevesenet svikter helt klart!

Et pengesluk uten videre der hvor penge går til gud vet hva.

Privatisering der staten kjøper plasser til oss ville ikke bare blitt billigere men også sinnsykt mye mer effektivt der legene osv vil bli pålagt visse oppgaver og budsjettere lønn sykehus kostnader, overskudd, lege midler osv. Dette vil ført til flere friske folk, mer folk i jobb, mer skatt innbetalt. Og ja skattene bør senkes så jeg ikke slaktes for det utspillet. Dermed et bedre system hvor ting er effektivt og ja jeg synes det er greit at visse sykehus gjør det til en levemåte. De gjør det jo bare bedre for oss ved å ha kontroll over økonomien. Disse kan ikke bare regne med nye milliarder på milliarder fra staten slik det offentlige kan!

Lenke til kommentar
Tror ikke det er så lett å beholde gnisten etter å ha jobbet på legevakten i noen år. Skjønner fint at leger/sykepleiere blir litt blasert av å behandle alt fra små filleting som "vondt i magen" til narkiser som er ute etter smertestillende, nedslåtte fjortiser med spy og kebab i neseborene og middelaldrende fruer med blåveis og knekt arm som "gikk på en dør".

 

Det er ikke som Grey's Anatomy. Du er en av mange pasienter, det er ikke nok leger eller sykepleiere til at alle får hjelp innen ti minutter, og pasienter blir tatt inn etter alvorsgrad. Tollekniv i nyren kommer foran knekt arm, knekt arm kommer foran vondt i magen.

 

Det å vite at du hjelper mennesker må være en evigvarende gnist om du skal være en god lege.

Lenke til kommentar
Det du mener er altså å gi til de rike og ta fra de fattige?

 

Selvfølgelig ikke!

 

Jeg begriper ikke hvor du får det fra.

 

Ærlig talt, selvom jeg mener at private sykehus vil bli bedre for oss betyr ikke dette at jeg vil ta fra de fattige å gi til de rike?

 

Poenget mitt er at de offentlige sykehusene bruker ALTFOR mye penger. De har ingen GRENSER. Systemt virker ikke tilstedeværene om det i det hele tatt er noe system. Det jeg mener er at med private sykehus vil vi få bedre behandling på kortere tid, til en lavere kostnad grunnet mye bedre effektivitet og budsjetter man må overholde. Imotsetning til offentlige sykehus der man ikke bryr seg om slikt.

Lenke til kommentar
Private sykehus koster penger å bruke. Og er bedre betalt for de ansatte.

Så offentlige sykehus vil da bli dårligere. Det er en logiske tankegang.

 

Bare se på amerika.

 

Jeg vet ikke helt om du ikke så det eller ei, men det hadde vært en fordel om du kunne klart å besvare spørsmålet mitt først.

 

Jeg sa at private sykehus koster penger å drive ikke at de ikke gjorde det, men at de vil bli mye billigere i drift. Bedre betalt har jeg ikke nevnt. Kanskje det om de gjør en bedre jobb og det vil da bli enklere ut fra et bedre system som er mulig å bruker uten å sløse milliard på milliard uten effekt og uten innsikt av hvor disse har blitt av.

 

Jeg vet ikke helt hva slags tankegang du har men der er ihvertfall ikke sammenhengende.

Du henter ut påstander her og der og mikser dem sammen i en gryte til alle er blandet så godt sammen at de ikke gir noen mening.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en veldig fin opplevelse forleden. Jeg har vært kraftig syk de siste ukene med muskelsmerter(de siste dagene fikk jeg nesten ikke til å gå til bilen engang), hodepine og svære vanskeligheter med å puste. Smerter i brystet, og våknet hver time pga så store smerter og vanskeligheter med å puste at jeg ringte legevakten... der spurte jeg om jeg kunne komme ned dit, fordi jeg hadde så store pustevansker at jeg lurte på om astmaen kom tilbake og at det var et astmaanfall (har ikke medisin).. Da fikk jeg svaret "Vi godtar ikke slike unnskyldninger bare for at folk skal få komme på legevakten fordi de TROR de har svineinfluensa". Jeg nevnte ikke engang noenting om svineinfluensa!!!! Det er utrolig hvor frekke de har blitt etter den pandemien. Alle er ikke like paranoide..

Lenke til kommentar

Har hatt en god del turer på legevakta opp igjennom årene.

 

Pleier stort sett å dra til den legevakten i Oslo sentrum (den i storgata). Tror ikke jeg gidder å dra dit noe mer.

 

Sist jeg var der hadde jeg et brukket håndledd (som nettopp hadde grodd et par måneder før, og idiot som jeg er, så knakk jeg det opp igjen :p ), og da satt jeg å venta i 6 timer eller noe. Hadde ikke noe spesielt vondt eller noe, men så mange timer er jo helt banalt. Fikk sett mye snodig mens jeg var der ihvertfall. En kar som hadde blitt knivstukket bl.a :)

Tror faktisk jeg gikk til skolen og hadde et par timer samfunnsfag for og så komme tilbake for å vente noen timer til :roll:

 

Var der en gang tidligere med en kompis som hadde tryna så kraftig, og skrapt seg opp så ille at man nesten kunne se bein. Såret gikk fra hånda til albuen og det var helt brutalt å se på. Tror det var blodspor fra fyrstikktorget og ned til grønland..

 

Med fare for infeksjon etc, så sykla vi(!) til legevakta.

 

Vi trakk kølapp og fant ut at det var over 50 stykker foran i køen.. Etter å ha venta i nærmere 3 timer, og køen ikke hadde bevegd seg i det hele tatt, så sa kompisen min "nei, vi driter i det her", så gikk vi bort til en forbispaserende lege (som ikke gjorde annet enn å klø seg i hodet) og ba om gasbind/bandasje og litt rensemiddel (mulig vi kjøpte pyrisepten på apoteket :hmm: ). Og så ordna vi det sjøl! :p

Faren til kompisen min var litt bekymra for våre legekunnskaper, så han ordna en time hos legen dagen etter. Hehe.

 

Neste gang drar jeg til Ryen eller noe. Eller kanskje noe privat.. Lommeboka må jo opp uansett.

Hvilke alternativer har man i Oslo egentlig?

 

Det beste jeg har opplevd var i Sverige. Jeg brakk (lår)beinet, brom-brom bort til legen, nedpå senga, ordne beinet -> fly/helikopter hjem. Alt det på den tida det hadde tatt å i det hele tatt få prate med en lege her :)

Lenke til kommentar
Da er du veldig heldig. Her i Moss må du vente i en kø på fra 10 til 30 personer. Det er ca 1/6 som faktisk har smerter, hele 5/6 er kun derfor fordi de er "redde" eller tror de er "syke".

Legevakta i Moss er jo morsom. Var på besøk der ute i fjor sommer, og fikk et dypt stort kutt i handa som blødde en del. Dro raskt inn til Moss for så og finne ut at den var stengt på visse dager og at man da måtte dra til Rygge tror jeg det var. Flott ordning!

Lenke til kommentar

Møtte opp på legevakta med blindtarmbetennelse for 4-5 år siden. Fikk beskjed av legen som så på meg "Er nok bare maveknipe. Gå hjem og spis paracett og få deg en god natts søvn du :)". Heldigvis har jeg en mor som har sykepleier utdanninga og som fatta mistanke og nekta meg paracett (som forverrer hevelsen i blindtarmen). Dagen etter ble jeg kjørt med ambulanse til nærmeste sykehus...

Lenke til kommentar

For et par vintre siden var jeg en tur på legevakten i "juleferien" som student. Jeg hadde byttet fastlege til en i studiebyen min (Tr.heim) og var syk i Bergen.

Jeg hadde vært dårlig noen dager da jeg fant ut at jeg måtte ta en tur på legevakten, ettersom fastlegen min var noe vanskelig å komme til. På legevakten i Bergen ble jeg møtt av sure tryner helt til jeg kom inn til legen etter 5-6 timers venting. Legen sukket oppgitt da jeg sa hvorfor jeg ikke hadde dratt til fastlegen min og sa det var et "vanlig" problem med fastlegeordningen. Hadde forøvrig lungebettenelse og kunne egentlig fint ha kommet meg til et vanlig legesenter dersom det ikke hadde vært for fastlegeordningen..

Lenke til kommentar
Det beste jeg har opplevd var i Sverige. Jeg brakk (lår)beinet, brom-brom bort til legen, nedpå senga, ordne beinet -> fly/helikopter hjem. Alt det på den tida det hadde tatt å i det hele tatt få prate med en lege her :)

 

Hmmm dette er det stikk motsatte fra hva jeg opplevde. De brukte jo så jævlig lang tid på å først få tatt røntgen. Etter det brukte de flere timer på å få flytta bildet fra en avdeling til en annen. Jeg tror jeg kom der klokka 13 var ikke ut før klokka 19.

 

Det beste jeg var borti var vel samme historie som deg. Brukket lårbein ( da i Norge). Rett til sjukehuset. var nesten helt ned dopet før jeg kom til sjukehuset. full narkose etter 30 sek. ligge på sjukehuset noen dager, der jeg fikk all den maten jeg ville. Satt og spilte Xbox hele dagen ;)

Etterbehandlingen var derimot ikke så bra synes jeg. Eller de gjorde kanskje en god jobb, men vær andre uke jeg kom inn der så fikk jeg beskjed om at jeg skulle få ut den bolten jeg hadde i låret om to uker. Dette sa de i flere måneder.

Endret av knuttis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...