Gå til innhold

Burde jeg bytte til Linux?

Anbefalte innlegg

Det må du nesten finne ut av selv. Det finnes omtrent like mange meninger om dette som det finnes mennesker i verden. Uansett, det er ofte gratis da, i motsetning til Windows.

Enten ja eller nei, finnes det bare 2 personer i verden?

Tror nok du må se på hva du faktisk bruker PC-en til, ofte er en tommelfingerregel at de som er i tvil har det beste med Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville ha gått for Linux her for å slippe å ha Anti Virus inne på den maskina. Og for enkelthetens skyld.

Jepp, for enkelhets skyld. Bare se hvor enkelt det er å få satt opp 5.1 lyd. Dette klarer til og med bestemor ;)

Ja, ALSA er fælt. Forstår egentlig ikke hvorfor folk ikke bare bruker OSS. Installerte bare for å teste det ut og alt bare virket og jeg fikk bedre lydkvalitet.

Trådstarter, før du kaster deg ut i Linux og tror på argumenter om frihet og åpenhet så les denne bloggen. Skal du bruke pc, eller skal du mekke pc? Thats the question!
Er det meningen at noen skal ta det der seriøst?

Alsa eksisterer for å kunne bruke flere programmer på samme lydkort.

@Zatuu:

Hva snakker du om? Jeg var VELDIG i tvil

Lenke til kommentar
Trådstarter, før du kaster deg ut i Linux og tror på argumenter om frihet og åpenhet så les denne bloggen. Skal du bruke pc, eller skal du mekke pc? Thats the question!
Er det meningen at noen skal ta det der seriøst?

Du tenker på bloggen? Ikke vet jeg, men den får veldig mye oppmerksomhet. Det virker som om mange mener det er mye sannhet i mye av det han skriver.
Lenke til kommentar
Ikke vet jeg, men den får veldig mye oppmerksomhet. Det virker som om mange mener det er mye sannhet i mye av det han skriver.

Den bloggen er bare en typisk "sinnablog". Det er generelt bare oppgulp og banning, og særdeles lite som har noe med fakta å gjøre. Og den type blog for gjerne mye oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Har allerede fått et problem :p

Når jeg har startet opp Ubuntu, kommer det opp at jeg må skrive inn brukernavn og passord.

Har da skrevet inn ønsket brukernavn og passord(vet ikke om det er det man skal gjøre), og trykket OK. Da kommer det opp at brukernavn og passord er feil. Jeg må skrive det riktig(elns. husker ikke :p)

Lenke til kommentar

under oppstarten så skal man kunne velge i grub recoverey (linja under den du velger for å starte)

gå på den så skal du kunne komme rett inn i et root shell (altså ikke noe GUI)

tar jeg ikke helt feil så skal du bli logga rett inn, og da skriver du:

passwd <brukernavn>

så skriver du inn passordet du ønsker.

når det er gjort så restarter du (ctrl+alt+del eller skriv init 6)

Logg inn som vanlig

Lenke til kommentar
du har kontrollen. du eier operativsystemet ditt, ikke omvendt.

Jeg føler ofte at Ubuntu har kontrollen, og jeg er disorientert..

I Windows har du <C:\Programfiler\"ALT HER"> mens i Ubuntu finner jeg ikke fram i det hele tatt.

Skal jeg bytte til Ubuntu for godt på min bærbare så må jeg nesten finne ut av filplasseringen, for den var ikke lett.

Lenke til kommentar

De fleste filene du trenger å bry deg om ligger under /home/dittbrukernavn

konfigurasjonsfilene er skjulte å har et . foran seg, de kan du se ved å trykke ctrl > H i nautilus (filbehandleren i ubuntu)

/etc (Konfigurasjonsfiler for hele systemet, som du ikke burde endre på hvis du ikke må)

/media (Montert media som harddisker, cdrom etc.

/usr/bin (her ligger filene som starter programmer osv. Lignende C:/programfiles/program.exe)

Håper dette ga en liten pekepinn om hva som er hva.

Lenke til kommentar
Jeg føler ofte at Ubuntu har kontrollen, og jeg er disorientert..

I Windows har du <C:\Programfiler\"ALT HER"> mens i Ubuntu finner jeg ikke fram i det hele tatt.

Skal jeg bytte til Ubuntu for godt på min bærbare så må jeg nesten finne ut av filplasseringen, for den var ikke lett.

Et tips jeg har gitt før i denne kategorien som jeg fortsatt står for er dette:

Du var muligens administrator i Windows, men det betyr ikke at du har kunnskapene til å være root i GNU/Linux, men i motsettning til Windows trenger ikke systemet en superbruker for å fungere. Når du tar byttet fra Windows til GNU/Linux, bruk heller de første par månedene som en helt vanlig bruker/user. Bruk de grafiske verktøyene for administrering, ikke bry deg med hvor filer ligger, og dersom du ikke får noe til, ikke vær redd for å legge det på is til du står sterkere til å løse problemet med egne kunnskaper enn å lime inn fra vilkårlige nettsider.

Systemet skal ha kontrollen, du er der for å gjøre viktigere ting, ikke for å styre systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...