Gå til innhold

Burde jeg bytte til Linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har da tenkt å prøve Linux, bare for å sjekke hvordan det er..

Bare lurer på om det er verd å bytte til det fra Windows?

Det må du nesten finne ut av selv. Det finnes omtrent like mange meninger om dette som det finnes mennesker i verden. Uansett, det er ofte gratis da, i motsetning til Windows.

Lenke til kommentar

Og dessuten spør du det spørsmålet på feil sted i forumet... :D

Såklart jeg foretrekker GNU/Linux framfor windows, ellers hadde jeg ikke brukt det.

Men ja, du bør teste det ut og gjøre opp din egen mening. Hva med dualboot?

Ellers så kan du bruke WUBI og installere ubuntu inni windows for en test.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Har da tenkt å prøve Linux, bare for å sjekke hvordan det er..

Bare lurer på om det er verd å bytte til det fra Windows?

Det kommer an på hvor villig du er til å søke etter hjelp på nettet og kanskje sitte noen timer for å få til bare en liten filleting, men som du "aaah. Det var ikke verre nei." når du omsider får det til.

Selv har jeg testa linux og forskjellige distroer flere ganger, men har funnet ut at jeg egentlig ikke har tålmodighet til å gidde å lære meg det, etter noen dager med småplunder og litt gode stunder.

Men har du en annen primær-pc i tillegg til den du har tenkt å installere linux på, så er det jo bare å hive seg over og "leke" seg ;)

Lenke til kommentar
Skal bruke maskinen til surfing på nett, musikk osv. :thumbup:

Har bare 40gb på den pc'en, så det blir vel ikke mye spilling. Kanskje jeg installerer et lite spill etterhvert :hmm:

du kan gjøre dette på et GNU/Linux operativsystem. grunnen til at du heller bør gjøre det der enn i Windows er at GNU/Linux er såkalt free software - noe som vil si at du som bruker kan føle deg trygg på maskinen din. du har kontrollen. du eier operativsystemet ditt, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Mint er fint sted å begynne hvis du vurderer å bytte fra Windows. Du kan bl.a. legge inn Mint (og Ubuntu) på Windows partisjonen ved hjelp av et installasjonsprogram som finnes på distribusjons isoen (på Ubuntu bruk Wubi). Da kan du teste ut linux uten å risikere å ødelegge oppsettet på pc'en din og fjerne den fra "Installerte programmer" i kontrollpanelet.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg vet ikke om du har gått i gang med Linux enda, men jeg vil anbefale deg å prøve deg på en LiveCD/LiveDVD før du installerer Linux, for å se om du liker det. Det finnes noen Linux LiveCD/LiveDVD`er til Linux nå som det går an å prøve. Ubuntu har vel Live versjon tror jeg Knoppix er en Knoppix DVD, ja. Det blir endel, så du får bare prøve og se.

Lenke til kommentar

Linux er noe man må sette seg litt inn i, du kommer til å støte på det ene og det andre problemet som ofte resulterer i masse rare ukjente kommandoer du må skrive i terminalen (linux' svar på cmd). Men det finnes mange flotte fora som kan hjelpe deg til du får det til, som for eksempel Diskusjon.no ;)

Du vil lære mye og føle den gode følelsen av å ha fått noe til å funke ved å skrive kommandoer og masse prøving og feiling :)

Men det viktigste: Det er gratis, DU har lov og mulighet til å endre HVA DU VIL i systemet og hvis noe blir ødelagt er det bare å laste ned/installere på nytt ;)

Og du støtter fri programvare :thumbup:

Selv anbefaler jeg Ubuntu 8.10 over Mint. Eneste forskjellen jeg merket var litt annet utseende, java og codecer var forhåndsinstallert og ting var litt mer rotete i Mint etter min mening. Men det er det som er flott med Linux! Hvis du ikke liker en distribusjon laster du bare ned en annen gratis :D

Lenke til kommentar
Ville ha gått for Linux her for å slippe å ha Anti Virus inne på den maskina. Og for enkelthetens skyld.

Jepp, for enkelhets skyld. Bare se hvor enkelt det er å få satt opp 5.1 lyd. Dette klarer til og med bestemor ;)

Ja, ALSA er fælt. Forstår egentlig ikke hvorfor folk ikke bare bruker OSS. Installerte bare for å teste det ut og alt bare virket og jeg fikk bedre lydkvalitet.

Trådstarter, før du kaster deg ut i Linux og tror på argumenter om frihet og åpenhet så les denne bloggen. Skal du bruke pc, eller skal du mekke pc? Thats the question!
Er det meningen at noen skal ta det der seriøst?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...