Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi adaptive kurvelys - erfaringer?

spindle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Cornering lights har vært på USA-biler siden tidlig på 70-tallet, men har tidligere vært forbudt i Norge (og ble koblet ut ved import). Når ble dette tillatt/godkjent?

Går de adaptive tåkelysene av/på av seg selv, eller må de slås på hele tiden, og ev komme i konflikt med forbudet om nærlys og tåkelys samtidig?

Lenke til kommentar
Cornering lights har vært på USA-biler siden tidlig på 70-tallet, men har tidligere vært forbudt i Norge (og ble koblet ut ved import). Når ble dette tillatt/godkjent?

Går de adaptive tåkelysene av/på av seg selv, eller må de slås på hele tiden, og ev komme i konflikt med forbudet om nærlys og tåkelys samtidig?

Er det ikke bare Mercedes som har tåkelys som lyser i svingene? Vw/Audi har det i hjørnet inderst i lykten på en eller annen måte.

Her vises det samme på en BMW:

Endret av S-Line
Lenke til kommentar

Cornering lights er en del av ECE regulativ 48, som Norge følger, og dermed er det altså fullt lovlig. De er ikke definert som tåkelys (de har annen merking, tåkelys er merket B mens CL er merket med K), og er pr. ECE R48 kun lovlig å kunne brukes samtidig med nærlys. Norske lover nevner aldri denne typen lys noe sted, og dermed er det ingenting som overstyrer ECE-regulativene som sier at de er fullt lovlige - i og kun i kombinasjon med nærlys.

En tilsvarende type lys kan være montert inne i nærlyset. Det er også fullt lovlig, da det er en del av nærlyset. Disse skal kun lyse sammen med og de skal slå seg av automatisk ved feil med det normale nærlyset. Et nærlys kan inneholde opptil 3 lyskilder (men det er definert nøyaktig hva de to andre kan brukes til).

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om tåkelys, men retningsendring for hovedlys (nær&fjern), såvidt jeg har forstått.

Nærområdelys som lyser til siden ved f.eks bruk av blinklys tror jeg ikke er inkludert for A3, det går ihvertfall ikke frem av brosjyrer...

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om tåkelys, men retningsendring for hovedlys (nær&fjern), såvidt jeg har forstått.

Nærområdelys som lyser til siden ved f.eks bruk av blinklys tror jeg ikke er inkludert for A3, det går ihvertfall ikke frem av brosjyrer...

Ja jeg skjønner det, men noen biler har de adaptive lysene ved tåkelyktene, og ikke hoved.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ja jeg skjønner det, men noen biler har de adaptive lysene ved tåkelyktene, og ikke hoved.

Sånn som Golf IV? "Tåkelys med statiske adaptive lys ..." Vil det si at disse lyktene har både adaptive lys og er tåkelys? Hva menes med "statiske adaptive"? Høres ut som en selvmotsigelse :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...