Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fet nettlinje - treg fart ? Hjelp


Anbefalte innlegg

Heisann på dere...

Har akkurat oppgradert nettlinja til ADSL 2+ 16000/700 kbps og nettselskapet har satt opp hastigheten litt ekstra, så de skulle være sikker på at jeg fikk valuta, så i teorien har jeg 19000/900 kbps...Men uansett hvordan jeg måler så ligger down-hastighet på ca 5800 kbps...ikke bra...(men upload på 7-900, så den er fin). Har målt fra HW og TPTEST 5.0.2

 

Kan dsl routeren min være bremsen her ? Er et Zyxel 660H-T3-v2...nyeste firmware. Eller det innebygde nettverkskortet på HK ?

 

Har prøvd meg på en ftp nedlastning fra UiO for å sjekke, fikk 600 kbps...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plugg pc-en direkte i modemet (med kabel) uten å ha noen ruter som mellomledd (koble vekk ruteren helt) og steng alle programmer som kan bruke båndbredde (spesielt torrents). Om du har kombinert modem/ruter, sjekk at din pc er den eneste som er tilkoblet med kabel og at ingen er tilkoblet trådløst. Ta så målingene på nytt. Test gjerne på speedtest.net i tillegg (en av de jeg selv liker best).

 

Mulig du allerede har prøvd alt dette, men for å være sikker ... :)

 

Om du fortsatt sliter med hastigheten etter alt dette så ville jeg ringt din leverandør og fått de til å målt på sin side. Slettes ikke umulig at modemet syncer på feil hastighet. Dette kan du forresten sjekke selv, til en viss grad, på de fleste ruter-modemene. Husker dessverre ikke nøyaktig hvor du sjekker dette på Zyxel akkurat nå, men om det ikke ligger på forsiden på web-tilkoblingen så ligger det sikkert under WAN eller noe.

 

Hvilken leverandør har du forresten?

Lenke til kommentar

Heisann igjen, har bare én boks jeg er tilkoplet, og det er vel et DSL modem...Har ringt med levrandøren, og de sier alt ser riktig ut fra deres side... Leverandøren min er DEAN(Drangedal Everks Access Net), som jeg er ganske sikker på leier/kjøper nett av Telenor

 

Kanskje dette bildet fra oppsettet til modemet sier dere luringer noe ?

 

72859_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/28962/72859.jpg

 

Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/

 

Takknemlig for alle svar da jeg ikke har lyst til å "lompe rundt" på 5-6000 når jeg har betalt for 16.000 kbps

 

....Olenr1

Lenke til kommentar

Tror ikke det er det innebygde nettverkskortet på hovedkortet ditt.

Hos Telenor så må man ha Speedtouch multimodemet (trådløst router+modem i 1) for å få brukt 16Mbit linjen deres,etter hva jeg vet.

Det er i allefall det modemet de leverer med den linjen.

Kontakt bredbåndselskapet ditt og hør vilket modem du må ha med 16Mbit linjen deres (om det du har nå burde fungere).

Avstand fra sentralen kan også spille inn har jeg hørt.Bor du langt fra sentralen?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så vidt jeg kan se så syncer du i alle fall på riktig hastighet. Du ser dette nede til høyre på skjermbildet ditt under Interface Status -> DSL -> Rate. Nå trenger ikke dette å stemme til enhver tid, men det gir en god pekepinn. Modemet du har skal forresten fint takle hastigheten det her er snakk om.

 

En ting man bør huske på er at selv om de skrur opp hastigheten på sin side så trenger ikke dette å bety at du får bedre hastighet. Kan også bety at du faktisk får mindre pga støy.

 

Avstand til sentral betyr definitivt ganske mye, men man ser fort om dette er en hindring eller ikke. Kabelkvalitet er også viktig.

Disse punktene er ganske vanskelig for deg å sjekke selv så man må nesten stole litt på at leverandøren gjør dette på sin side. Dessverre varierer det hvor flinke de på supporten er og man kan være uheldig å få noen som er vant med å alltid skylde på kunden når det ved første øyekast ser riktig ut på deres side.

 

Den enkleste måten for deg å selv sjekke for pakketap er vel å åpne kommandolinjen (Start -> Kjør -> Skriv CMD og trykk enter) og skriv følgende: ping www.google.com -t

La denne gå i et par minutter.

Om du ser at du ikke får svar tilbake på enkelte av forespørslene så er det rimelig å anta at det er mye støy på linjen.

 

Om du har mulighet så ville jeg også koblet på en annen pc for å se om denne får de samme resultatene, bare for å klargjøre at det ikke er maskinen som er problemet.

 

Om ingenting av dette hjelper så bør du ringe leverandøren din igjen og mase på at de må sjekke litt mer før de gir opp (bare husk å vær høflig, hvis ikke har de tvilsomt lyst til å gjøre mer enn de er pliktige til :p ).

Lenke til kommentar

Man bør vel huske at tcp er en toveis protokoll der hver pakke skal bekreftes.

 

16.000 / 700 henger vel muliggens ikke så godt sammen. Delay i forbindelsen kan vel også spille inn.

 

Pleier selv å legge mer vekt på utgende speed pluss delay på linjen mens jeg bryr meg mindre om teoretisk brutto inngående hastighet.

 

Internettselskapenes salgsavdelinger argumenterer ikke akkurat slik, det er så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...