Gå til innhold

Barack Obama gir Osama bin Laden mindre prioritet

Anbefalte innlegg

Barack Obama signaliserer nå at det ikke er så viktig å pågripe Osama bin Laden så lenge de klarer å hindre ham i å styre Al-Qaida:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2868313.ece

Hva mener dere om dette? Selv mener jeg det burde fokuseres langt mer på å få tatt Osama bin Laden enn det har vært så langt!

Synd at Bushregjeringen valgte å fokusere på Saddam Hussein og Irak istedefor Osama bin Laden, Al-Qaida, Mullah Omar, Taliban og Afghainistan fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette tyder på at Obama er pragmatisk, og ikke vil bruke endeløse ressurser på en symbolsak, og det er en positiv ting synes jeg. Om Bush skulle ha prioritert anderledes kan selvsagt diskuteres, men Obama må som president navigere etter kartet slike det foreligger idag, ikke slik det så ut for 8 år siden.

Geir :)

Helt enig, det blir tullette å bruke så mye til og penger på å finne han.

Lenke til kommentar

Ja, de kan jo slå to fluer i en smekk også og løse arbeidsledighetskrisen. Er det 15-20% av befolkningen som er blitt arbeidsløse nå? De kan opprette Taskforce Osama og så kan alle de arbeidsløse få seg våpen og bli transportert ned til Afghanistan hvor de kan saumfare landet for spor etter Osama. Samtidig så kan de lage et realityshow og vinneren (den som finner Osama) kan få en million dollar, da får de råd til det og.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Osama er mest eit symbol, om han blir tatt vil nokon andre ta over hans rolle, med mindre dei tar knekken på heile organisasjonen, noko eg tvilar på. Å finne Osama kan umogeleg være noko lett jobb, difor synest eg det er positivt at Obama ikkje brukar meir ressursar enn han ser på som forsvarleg og naudsynt.

Lenke til kommentar

Er det virkelig verd det, det har vel kostet mange nok milliarder å leite etter han samt prøve å kjempe mot Taliban. Taliban har jo faktisk vokst siden usa angrep landet og mange mener det er en krig de ikke har ressurser til å vinne. Vietnam kalte vi det sist gang.

Lenke til kommentar
Men hjelper nok ikke å fjerne han. Tankegangen hans kommer til å videreføres uansett.

Ja, dessverre. Men det ville frydet meg om han hadde lidd samme skjebne som en rekke andre høytstående skikkelser innen Al Qaida. At Obama ikke prioriterer dette er dessverre ingen overraskelse.

Lenke til kommentar
Men det ville frydet meg om han hadde lidd samme skjebne som en rekke andre høytstående skikkelser innen Al Qaida.

Det ville frydet mange. Men politikk er ikke et sirkus, selv om det virker slik av og til. Realpolitikk kan ikke måles ut fra underholdningsverdien.

At Obama ikke prioriterer dette er dessverre ingen overraskelse.

Men antagelig fornuftig. Jeg tror ikke hevn er førsteprioriteten til den jevne amerikaner akkurat nå, det er å få betalt boliglånet...

Geir :)

Lenke til kommentar
Taliban har jo faktisk vokst siden usa angrep landet og mange mener det er en krig de ikke har ressurser til å vinne. Vietnam kalte vi det sist gang.

Bush tok seieren for gitt mot taliban, Afganistan havnet i skyggen da Irak ble invadert og dette har Taliban/al-Qaida utnyttet til det fulle. Innsatsen i Afganistan har siden den tid vært mangelfull noe som har tillatt dem å bygge seg opp igjen pga en svakere tilstedeværelse i viktige områder. Hovedårsaken til at dette har fått utvikle seg slik det har gjort er det ikke bare bush som er ansvarlig for, her har

både CIA og noen tidligere presidenter hatt en finger med i spillet.

Jeg synes det er riktig av Obama å rette innsatsen mot Afganistan for det er der taliban/al-Qaida har sin tilhørighet og et er der de opererer fra og Afganistan har er av stor betydning for dem. Bin laden er uten tvil en viktig brikke i al-Qaida men å ødelegge hans organisasjon og nettverk rundt ham er nok mye viktigere, om de faktisk greier å fange/drepe Bin Laden så det vell og bra, men den gleden av det blir nok ganske kortvarig.

Lenke til kommentar

Om Osama bin Laden er mest symbolsk så er han uansett hovedbrikken i selve opptakten til og utbruddet av "Den blobale antiterrorkrigen"! Om han ble tatt ville det nok vært høyst moraliserende for USA og deres allierte samt høyst demoralliserende og nedbrytende for Al-Qaida, Taliban og deres støttespillere! Også Mullah Omar burde det vært mer fokus på da han er Talibans leder.

Lenke til kommentar

nja, kan i motsatt fall hende han ER død, men at man ser seg tjent med å hemmeligholde det. For å holde gløden (og bevilgningene) oppe, så er han liksom kjekk å holde frem som selve ikonet på terror, og fortsatt behov for "kampen mot terror"

Jeg ble i allefall ikke overbevist om "ektheten" av den angivelige Bin Laden figuren som verserte på video for et par år siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...